Gå til innhold

Fortsetter å legge på meg fett etter 8 uker med trening...hjelp...

Anbefalte innlegg

Hei

Etter å ha startet å trene regelmessig for første gang på 10 år er jeg meget skuffet over at jeg legger på meg synlig med fett/vann over hele kroppen, men mest på magen, hofta, lår og rompa. Jeg har de siste 15-20 årene ligget på 63-67 kilo og har alltid vært tynn, og har hatt en stabil fettprosent på ca 25% grunnet bruk av medisiner.

Nå veier jeg 71-73 kilo og jeg forstår ikke hvorfor. Noe kommer nok fra muskler men jeg har helt klart lagt på meg noen kilo med fett/vann også. Jeg merker at klærne mine sitter tettere og da spesielt bukser som rett og slett har blitt for trange. Har minst økt med en 1 tomme i livet, fra 31 til 32/33. Jeg er en mann på snart 40 år.

Jeg trener styrke (nybegynner program) intensivt 3-4 ganger i uka i økter på 30-45 minutter. Jeg spiser daglig mellom 1500-1900 kalorier og en stor andel av kaloriene kommer fra proteiner. Jeg har begynt med proteinpulver for å få en større andel av proteiner samtidig som jeg bruker fettbrenner (diet kick) og kreatin. Utenom trening er jeg ikke særlig fysisk aktiv.

Dette er en typisk daglig kosthold for meg:

Frokost: Grove rundstykker m/egg og bacon - ca 400 kalorier - 25g prot/19g karbs/22g fett

eller: Hjemmelaget frokostblanding m/bær - ca 400 kalorier - 16g prot/28g karbs/26g fett

Lunsj: Proteinshake - ca 200 kalorier - 35g prot

Middag: Fjordland/pizza el lign - 400-500 kalorier - ca 30g prot/45g karbs/15g fett

Kvelds: Proteinshake - ca 200 kalorier - 35g prot

Annet (drikke/snacks etc) - ca 200 kalorier

Spiser ingen ting mellom måltidene.

Hadde vært supert om noen kunne hjelpe meg å forstå og stoppe dette da det er meget demotiverende å gå på trening å se at fettet bare legger på seg :(

Fortsetter under...

1900kcal og du går opp i vekt? Jeg tror du skal regne på nytt, jeg.

Og du burde satse på å ha minst 35-40g protein i hvert måltid (eller kall det snacks) om du skal ha mest mulig ut av det (leucine-terskelen).

Men seriøst. 1900kcal og vektoppgang for en mann bør ikke være mulig. Kom deg opp på 2500, dropp flytende kalorier - i hvert fall for en periode. Makrofordeling får du gjøre som du vil med, men få opp proteinene til hvert måltid. Du spiser ca 140g protein (ifølge regnestykket ditt, som jeg er rimelig sikker på er feil). Del det opp så du får 40g til frokost, 40g midt på dagen og 60g til kvelds. MEN - jeg ser ingen grunn til at du skal ligge under 200g om du er så lett som du er og vil legge på deg muskler.

Mer fett og proteiner og kun trege karbs. Fjordland og pizza er ikke akkurat helsekost. Og proteinshakene burde komme i tillegg til skikkelig mat.

Lag maten fra bunn av. Da kan du justere både salter og annet dritt som er i ferdigmat.

Fokuser på kylling, kalkun, fet fisk, renskåret svin, egg, nøtter, avokado, grønnsaker, frukt, gode oljer, trege karbs.

Mer fett og proteiner og kun trege karbs. Fjordland og pizza er ikke akkurat helsekost. Og proteinshakene burde komme i tillegg til skikkelig mat.

Lag maten fra bunn av. Da kan du justere både salter og annet dritt som er i ferdigmat.

Fokuser på kylling, kalkun, fet fisk, renskåret svin, egg, nøtter, avokado, grønnsaker, frukt, gode oljer, trege karbs.

Ser ingen grunn til å bare spise magert kjøtt og "gode oljer". Og fett var det ganske bra med i kostholdet. Dette er tross alt en mann som spiser under 2000kcal (egenrapportert) og med 2500kcal og skikkelig mat bør fettet komme snikende ganske naturlig.

• 4 uker senere...

Annonse

Hei igjen

Takk for alle svarene og tipsene.

Jeg må nok undersøke mer rundt mitt kosthold før jeg kan si noe mer om hva som skjer. Men jeg legger fortsatt på meg fett og da spesielt oppå rompa og rundt magen, ihvertfall der det er mest synlig.

Prøver å spise mer proteiner og mindre karbohydrater med grønnsaker som unntak.

Lurer på om dette har noe med min alder å gjøre også, at jeg er 40 år. Syntes jeg får fett der jeg aldri har hatt det før. Som om min figur endres. Så kanskje det at jeg legger på meg fett ikke har noe med kosthold å trening å gjøre.

Bestiller en time hos legen, kanskje han kan gi noen svar. Uansett, utrolig irriterende :(

Først bør du regne over hva du egentlig spiser. Enten klarer du på et magisk vis å komme deg unna alt av fysiske lover, ellers så er det noe veldig galt.

Det er jo fort gjort å glemme ting som olje/smør, en del pålegg (jeg tenker i hvert fallsjelden over kalorier i smørepålegg), men slike småting kan fort utgjøre noen hundre kalorier.

Eller så har du det som var tilfelle med meg; spiste i underskudd og var mer aktiv, men vekta sto stille (når den ikke økte). Et par turer til legen ga svar om intoleranse for gluten, og bare to uker etter glutenkutt begynte vekta å nedover.

I følge legen på klinikken er det svært vanlig at de som har en intoleranse for gluten sliter med å gå ned i vekt selv om de nærmest sulter seg, for de fortsetter alltid med hveteprodukt.

Ikke at jeg skal påstå noe eller noe sånt, men det var i hvert fall noe i det for min del.

Annonse

Folk som sliter med insulin kan også sulte seg ekstremt uten å gå ned i vekt hvs de fortsetter å spiser en del karbohydrater da karbsene blokkerer fettforbrenningen.

Sliter med insulin?

Har man for lite insulin og medfølgende høyt blodsukker vil man gå ned i vekt. For en frisk person uten diabetes er blodsukkerverdier ikke noe å tenke på.

Jeg skal ikke komme å si at du er gammel altså,ikke misforstå,men jeg har også en samboer som med årene har begynt å legge på seg raskere enn før og han har alltid vært slank,rippa egentlig uten å jobbe noe for det.

Så jeg tenker litt med en gang bare alder jeg.. dette kommer ikke av noe forandring i trening eller kosthold sånn sett,ivertfall ikke i voldsom stor grad,men LITT underrapportering av kalorier og hva han faktisk spiser kan forekomme ganske lett faktisk...

Jeg legger merke til at han må jobbe hardere for å ikke gå opp i vekt ivertfall....så det jeg tenker er at det er litt gener og kanskje litt hvilestoffskite som faktisk er blitt lavere;)Altså så er det jo litt typisk at mange av de mannfolka som er vandt med å ikke legge på seg lett begynner å gjøre dette etter en viss alder.:) Så har du i tillegg_ begynt å trene en del sier du...ja da kan også sulten øke uten at du legger merke til at du spiser mer og det kan bindes en del vann.

Jeg tror det beste er å drite i vekt ivertfall nå den første tiden...å ikke lure deg selv med tanke på mat,alle vet innerst inne hva som er fornuftig og ikke;)

Men VET du at du har lagt på deg FETT og hvordan vet du dette?

Folk som sliter med insulin kan også sulte seg ekstremt uten å gå ned ... da karbsene blokkerer fettforbrenningen.

Strengt tatt er det insulinet som blokkerer for fettforbrenning, og det gjør det hos oss alle. Om man har diabetes 2 (eller insulinresistens/pre-diabetes) vil man sekrere mer insulin enn andre på samme mengden matvare, og dette fungerer som et lagringssignal. Insulinresistensen betyr som oftest at man har resistente muskler og dermed ikke lagrer så bra i muskelvevet, mens fettcellene gladelig aktiveres i "normalt tempo". Om det er protein eller karbo har lite å si så lenge det setter i gang insulinproduksjonen.

På 1600kcal for en mann BØR ikke dette være noe problem.

Ta følgende regnestykke for en mann på 60kg (undervektig, bør legge på seg muskelmasse og redusere fettprosent. Rekomp er strategien jeg ville anbefalt om han er vettskremt for å bli fetere):

2,5g protein per kg kroppsvekt = 150g protein = 600kcal

ca 1,5g fett per kg kroppsvekt = 90g fett = ca 1000kcal

ca 1,5g karbo per kg kroppsvekt = 90g karbo = 360kcal

Totalt = ca 2000kcal daglig.

Dette er *ikke* et høyt tall i det hele tatt for en mann som trener, og målet bør være å gradvis skru karbo opp etter hvert som vedkommende får bedret insulinfølsomhet på grunn av styrketrening. Annen kardio bør vike plass, og heller kjøre en form for sirkeltrening med vekter om man ønsker kondis. CrossFit kan være interessant.

Men først tror jeg TS må lære seg å telle, for jeg tror han rapporterer veldig feil. Dessuten tror jeg ikke han følger med her i tråden ;)

Joda, men det er jo karbohydrater som øker produksjonen av insulin, jeg burde selvfølgelig vært litt mer nøyaktig. Insulinresistens kan man få hvis man har veldig ustabilt blodsukker over tid også.

Joda, men det er jo karbohydrater som øker produksjonen av insulin

Nei. F.eks. ref: http://suppversity.blogspot.no/2012/06/whey-more-insulinogenic-than-white.html (jeg gidder ikke lete etter bedre kilder). Du kan også ta en titt her: http://en.wikipedia.org/wiki/Insulin_index

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...