Gå til innhold

Trening med kroppsvekt + baseøvelser?


Kristerrg

Anbefalte innlegg

Har i det siste lest en del om trening med bare kroppsvekt, og synes dette virker utrolig spennende! Har drevet en del med tradisjonell styrketrening opp gjennom de siste årene og prøvd mye forskjellige programmer, både splitter og fullkroppsprogrammer. Dette kan "alle" få fremgang med, men hvordan kan man legge opp et treningsprogram som baserer seg på trening med kroppsvekt der målene kan være å klare human flag, muscle-ups, push ups håndstående og lignende mer "utfordrende" øvelser. Vet at mange sikkert tenker CrossFit her, men det er ikke helt det jeg ser for meg... Mer type "street training" :)

Har alltid vært fascinert av turnere, både hva angår fysikk, kroppsbygning, spenst og styrke. Er det noen her inne som har erfaring med denne type trening, og som kan komme med noen tips til programmer? Tenker kanskje også å kombinere det med baseøvelser hvis dette kan anbefales, da type markløft, knebøy, benkpress, militær/skulderpress osv. Hva angår utstyr trenger man kanskje ikke så mye, noen rette stenger høyt i forhold til chins/pullups og andre type "stativer".

Hadde vært et spennende prosjekt å starte på, men trenger sårt mer informasjon og hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heidu!

Det er almass av informasjon om det, men stort sett bare på engelsk.

Mest kjent er nok Convict Conditioning og Chalistenicsbevegelsen, google de toen så skal du se du får opp mye bra du kan jobbe med.

Jeg kombinerer for tiden akkurat hva du nevner over med et program for å legge fundamentet for øvelser som human flag, håndstående pushups med mer, og balanserer dette opp mot de tradisjonelle fem store.

Mitt spørsmål er egentlig hvordan du ser det forran deg. Mange trives med Convict conditioning siden det er ganske greit lagt opp med tanke på progresjon, man merker fort resultater. Andre, som meg, trives med turnveien som går veldig mye tregere, men som har til gode å gjør deg bedre der du er svak.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La om fra tradisjonell styrketrening til hovedsakling denne type trening i løpet av sommern (suplimentert med baseøvelser for bein). Det som ga meg veldig mye var å trene en del statiske hold med totalt rette armer, noe det er lite av i vanlig styrketrening. Det er hovedsakelig den type styrke du trenger for å utvikle de fancye statiske posisjonene i street workout som humen flag, backlever, frontlever, planche og håndstående :) Annet som hang igjen for meg var mobiletet, balanse og veldig mye kontroll i skulderblader som er veldig relevant til kv-trening. Om du er interessert vil jeg anbefale å sjekke ut noen bøker om kroppsvektstrening/turning for å bli litt mer orientert:

- Building the gymnastic body

- Overcoming gravity

Den convict boka har jeg ikke lest, men sikkert fin den og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye bra tips! Må nok lese meg opp litt på både Convict Conditioning og Chalistenicsbevegelsen, men er uansett veldig lysten på å prøve et program med en kombinasjon av dette sammen med baseøvelsene. Tor hadde det vært mulig å få sett på hvordan du legger opp ditt program? Har tilgang til både turnhall og styrketreningsrom med det meste av utstyr så det meste kan være mulig her. Ulrik mobiliteten har jeg ganske bra inne i skuldre, men må nok jobbe mye med kontrollen som er viktig i disse spesifikke øvelsene human flag osv. Balansen er nok også på det jevne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye bra tips! Må nok lese meg opp litt på både Convict Conditioning og Chalistenicsbevegelsen, men er uansett veldig lysten på å prøve et program med en kombinasjon av dette sammen med baseøvelsene. Tor hadde det vært mulig å få sett på hvordan du legger opp ditt program? Har tilgang til både turnhall og styrketreningsrom med det meste av utstyr så det meste kan være mulig her. Ulrik mobiliteten har jeg ganske bra inne i skuldre, men må nok jobbe mye med kontrollen som er viktig i disse spesifikke øvelsene human flag osv. Balansen er nok også på det jevne :)

Har du tilgang til turnhall i Oslo!? Hvor? Hasle?

Hvordan er mobiliteten i håndledd, hamstrings og hofter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulrik Idrettshøyskolen har en turnhall tror jeg! Studerer her oppe og har hørt noen rykter om at det finnes her :) Skal undersøke det litt senere i dag hadde jeg tenkt :D

Tidligere i sommer pådro jeg meg overbelastning på ytterside av kne (type: Runners knee or something) og har tøyd mye på både illiopsoas, piriformis, quads, hamstring og gluteus etter det så mobiliteten der er vel stigende. Håndledd er jeg mer usikker på hvor jeg ligger, men tipper det er ganske på det jevne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye bra tips! Må nok lese meg opp litt på både Convict Conditioning og Chalistenicsbevegelsen, men er uansett veldig lysten på å prøve et program med en kombinasjon av dette sammen med baseøvelsene. Tor hadde det vært mulig å få sett på hvordan du legger opp ditt program? Har tilgang til både turnhall og styrketreningsrom med det meste av utstyr så det meste kan være mulig her. Ulrik mobiliteten har jeg ganske bra inne i skuldre, men må nok jobbe mye med kontrollen som er viktig i disse spesifikke øvelsene human flag osv. Balansen er nok også på det jevne :)

Jeg har lagt opp ganske enkelt slikt

Markøft/støt

Pullups/Muscle Ups

Elementer mot Front lever

Elementer mot Planche

Elementer mot dynamisk arbeid i Planche

Frontbøy

Skulderpress

Elementer mot manna

Elementer mot Human flag

Håndstående terping

Hvert "Element" innehar en mobilitetsøvelse / stabilitetsøvelse som gjøres mellom sett.

Har planer å om å lese meg opp på Handstand One (samme fyren som skrev boken jeg følger mine prinsipper etter) for å legge til bedre håndståendetrening.

PS: Forsøk Skin the Cat (youtube) så finner du fort ut om du virkelig har mobile skuldre, eller tror du har :) Jeg gikk kraftig på den smellen!

For fundamentale elementer er det ferdig opsatte perioder på 8uker som jeg følger. Baserer seg på 3uker tyngre og tyngre og en uke deload før det kommer nye tre tyngre uker igjen.

For styrken og dynamisk arbeid mot planche så følges 5x5 prinsippet og varianter av det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tor Er det da to forskjellige dager som du roterer mellom flere ganger pr uke? Også er det sikkert veldig dumt å spørre om: men hvert av disse "elementene" består altså av flere øvelser som retter seg mot de forskjellige "store" øvelsene (human flag, front lever, manna)?

Jeg liker å trene fire dager i uken, altså er det to rotasjoner per uke. Mitt tilfelle Man(1), Tirs(2), Tors(1) og Fre(2)

Kort fortalt så er hvert element bestående av en hovedøvelse og en støtteøvelse - en av svakheten i programmet med tanke på tid når jeg tenker meg om. Disse rangeres i vanskelighetsgrader, i begynnelsen tester man målet for element nivået, klarer man det tar man neste, sånn gjør man til man treffer et nivå man ikke klarer målet til og starter 8 / 12 ukers perioden der (usikker nå på om det var 8 og 12).

Har et dokument på det, om du vil lese gjennom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da forstår jeg litt av opplegget ditt ja Tor! Eneste er at jeg foreløpig ikke har oversikt over hovedøvelser og støtteøvelser til de forskjellige elementene, så tar gjerne en titt på dokumentet du har :) Disse nivåene må jeg også lese meg opp på :whistle:

Nivåene under de forskjellige elementene er selve elmeentene, jo høyere nivå jo vanskeligere element :)

Skal sende deg en link på PM :) les over det er par ganger, virker ganske omfattende først, så er det greit. Følger med videobeskrivelser av elemenentene ;)

Å ikke glem de andre skolene, du må selv finne ut hva som passer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et relativt stort miljø, Bar-BangerzUlrik kjenner til en del, i tillegg har du Ahmed"Iron Monkey"Kerigo eller Ahmed Kerigo (en av dem, kanskje samme fyr haha?) som er en foregangstaker. Det skulle dekke Oslo og Bærum :D

Jeg er samme person ja Tor :D Bare å legge til facebook siden våres folkens eller legge til meg om det er noe dere lurer om Calisthenics /Street workout :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i det siste lest en del om trening med bare kroppsvekt, og synes dette virker utrolig spennende! Har drevet en del med tradisjonell styrketrening opp gjennom de siste årene og prøvd mye forskjellige programmer, både splitter og fullkroppsprogrammer. Dette kan "alle" få fremgang med, men hvordan kan man legge opp et treningsprogram som baserer seg på trening med kroppsvekt der målene kan være å klare human flag, muscle-ups, push ups håndstående og lignende mer "utfordrende" øvelser. Vet at mange sikkert tenker CrossFit her, men det er ikke helt det jeg ser for meg... Mer type "street training" :)

Har alltid vært fascinert av turnere, både hva angår fysikk, kroppsbygning, spenst og styrke. Er det noen her inne som har erfaring med denne type trening, og som kan komme med noen tips til programmer? Tenker kanskje også å kombinere det med baseøvelser hvis dette kan anbefales, da type markløft, knebøy, benkpress, militær/skulderpress osv. Hva angår utstyr trenger man kanskje ikke så mye, noen rette stenger høyt i forhold til chins/pullups og andre type "stativer".

Hadde vært et spennende prosjekt å starte på, men trenger sårt mer informasjon og hjelp!

https://www.facebook.com/TeamPhysix her har du facebook siden vår :) Vi kan hjelpe med egenvektstrening/Calisthenics eller Street workout.

Jeg heter Ahmed, grunnlegger av Team Physix. Norges største og fremste calisthenics lag! Vi konkurerer og deltar på alt med Street workout. Vi har også nybegynner kurs rundt i oslo området. Bare å legge meg til for en prat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...