Gå til innhold

Trening med kroppsvekt + baseøvelser?


Kristerrg

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

ble veldig gira på kroppsvekttrening nå. har alltid hatt lyst til og være sterk i forhold til min egen kropsvekt. har trent mye pusups og pullups. Men når jeg startet med og klare 3 pullups, har jeg en lang vei og gå;) skal ta en nærmere titt på convict condition, det virket litt kult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver også med calisthenics, har deltatt i verdensmesterskapet i Riga i år som ambassadør før Norge. Har også vært med i worldcup'en i Fredrikstad. Jeg er medlem i norges første etablerte calisthenics team, kalt bar-bangerz (http://www.youtube.com/user/barbangerz). Trener mye sammen med det jeg vil si er norges sterkeste på egenvektsutøver innenfor calisthenics, Ulrik Lyng, som forresten også har en profil her inne.

Det viktigste når du skal ta fatt på slike øvelser, er at du ikke starter med alt på en gang. Fokuser på en eller to øvelser om gangen. Et annet viktig aspekt som vi i bar-bangerz vektlegger er utførelse. Start med å kjøre alle "basic" øvelsene med korrekt utførelse, fremfor høyest mulig antall (dette gjør at du får aktivert større muskelgrupper, såvel som at du skaffer deg en solid kjernemuskelatur, som er helt essensielt for mer avanserte øvelser). Basic øvelsene er; push-ups, pull-ups og dips. Disse er helt essensielle for videre progressjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver også med calisthenics, har deltatt i verdensmesterskapet i Riga i år som ambassadør før Norge. Har også vært med i worldcup'en i Fredrikstad. Jeg er medlem i norges første etablerte calisthenics team, kalt bar-bangerz (http://www.youtube.com/user/barbangerz). Trener mye sammen med det jeg vil si er norges sterkeste på egenvektsøvelser innenfor calisthenics, Ulrik Lyng, som forresten også har en profil her inne.

Det viktigste når du skal ta fatt på slike øvelser, er at du ikke starter med alt på en gang. Fokuser på en eller to øvelser om gangen. Et annet viktig aspekt som vi i bar-bangerz vektlegger er utførelse. Start med å kjøre alle "basic" øvelsene med korrekt utførelse, fremfor høyest mulig antall (dette gjør at du får aktivert større muskelgrupper, såvel som at du skaffer deg en solid kjernemuskelatur, som er helt essensielt for mer avanserte øvelser). Basic øvelsene er; push-ups, pull-ups og dips. Disse er helt essensielle for videre progressjon.

Larus in the house :) whats up bro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Larus kommer med mye viktig informasjon her, bare å notere seg det!

Det er som han sier, en ordentlig sterk kjernemusklatur er nøkkelen for å bli sterk innenfor egenvekttrening. En solid core vil hjelpe deg innenfor alle øvelsene, det vil hjelpe deg med å utføre hver øvelse med bedre teknikk. Grep er også uhyre viktig, spesielt innenfor alle pull-øvelser, jo sterkere grep, jo mer kraft vil du også kunne generere, samt at det hjelper på utholdenheten.

Man kan heller aldri bli for sterk for "the basics", mange har som uvane med å etterhvert bli altfor hengt opp i fancy moves; humanflag, frontlever, backlever, osv, når i realiteten dette øvelser som egentlig ikke bygger så vanvittig mye styrke, når alt kommer til alt, så ser det bare kult ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larus kommer med mye viktig informasjon her, bare å notere seg det!

Det er som han sier, en ordentlig sterk kjernemusklatur er nøkkelen for å bli sterk innenfor egenvekttrening. En solid core vil hjelpe deg innenfor alle øvelsene, det vil hjelpe deg med å utføre hver øvelse med bedre teknikk. Grep er også uhyre viktig, spesielt innenfor alle pull-øvelser, jo sterkere grep, jo mer kraft vil du også kunne generere, samt at det hjelper på utholdenheten.

Man kan heller aldri bli for sterk for "the basics", mange har som uvane med å etterhvert bli altfor hengt opp i fancy moves; humanflag, frontlever, backlever, osv, når i realiteten dette øvelser som egentlig ikke bygger så vanvittig mye styrke, når alt kommer til alt, så ser det bare kult ut.

Veldig enig,men må bare slenge med at med en god core og sterk statisk styrke kan human flag, frontlever og backlever brukes til dynamiske øvelser for trening av muskelgrupper. Human flag blir en fin øvelse for magemuskelatur ++

Jeg har sett deg utføre Back lever, repetisjoner Ulrik. Har du den filmen enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite innskudd bare for å spare deg et par måneder med unødvendig kipping,

For å bli flink i det gamet her må du gjøre alt du gjør med korrekt teknikk, ting tar tid!

Såklart, du kan kippe og kose deg, men for å bli GOD i egenvekting må korrekt teknikk brukes og reps gjøres.

Du kommer til å se maaaange gjøre øvelser som de egentlig ikke har styrke til å gjøre, de sverger da til dårlige teknikker og unødvendig sprelling med føtter osv.

Anbefaler deg å se på videoer med et litt kritisk øye, se gjerne vekk fra de mest annerkjente, men sjekk

ut russere, ukrainere etc. eller Bar-Barians da disse har en mye bedre teknikk på øvelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite innskudd bare for å spare deg et par måneder med unødvendig kipping,

For å bli flink i det gamet her må du gjøre alt du gjør med korrekt teknikk, ting tar tid!

Såklart, du kan kippe og kose deg, men for å bli GOD i egenvekting må korrekt teknikk brukes og reps gjøres.

Du kommer til å se maaaange gjøre øvelser som de egentlig ikke har styrke til å gjøre, de sverger da til dårlige teknikker og unødvendig sprelling med føtter osv.

Anbefaler deg å se på videoer med et litt kritisk øye, se gjerne vekk fra de mest annerkjente, men sjekk

ut russere, ukrainere etc. eller Bar-Barians da disse har en mye bedre teknikk på øvelsene.

Enig.

Et viktig moment innenfor kroppsvekttrening er det faktum av at du selv må lage motvekten i den forstand at du er nøtt til å skape en motvekt. Her kommer statiske posisjoner inn. Statiske posisjoner innen løfting av vekter er "enklere" å manipulere og trene seg opp til. (f.eks Knebøy, stangen på ryggen når du står).

Dvs for å oppnå dynamisk styrke, trenger du statisk styrke. Uten statisk styrke vil du ikke kunne progresere for dynamisk styrke. Og dette er en vesentlig forskjell fra styrketrening med vekter.

Statisk styrke kan sees på som teknikk i dette tilfellet. ikke helt synonymt, men ikke langt unna. Med god statisk styrke, kommer god teknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig,men må bare slenge med at med en god core og sterk statisk styrke kan human flag, frontlever og backlever brukes til dynamiske øvelser for trening av muskelgrupper. Human flag blir en fin øvelse for magemuskelatur ++

Jeg har sett deg utføre Back lever, repetisjoner Ulrik. Har du den filmen enda?

Joda, sant det, men fortsatt, så fins det core-øvelser som er langt bedre enn humanflag, dragonflags for eksempel. Men, må bare si at jeg var nok litt rask i svingene i forrige innlegg når jeg sa at frontlevern er bare god for show; frontlevern, og dens progresjonsøvelser er en nok en av de bedre du kan kjøre for core!

Hmm, er ikke helt sikker på hva du mener med backlever reps?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, sant det, men fortsatt, så fins det core-øvelser som er langt bedre enn humanflag, dragonflags for eksempel. Men, må bare si at jeg var nok litt rask i svingene i forrige innlegg når jeg sa at frontlevern er bare god for show; frontlevern, og dens progresjonsøvelser er en nok en av de bedre du kan kjøre for core!

Hmm, er ikke helt sikker på hva du mener med backlever reps?

Veldig enig, kom ikke godt nok frem. Poenget var at basic øvelser innenfor core (ala Hollow og Arch hold) er med på å gjøre human flag bedre teknisk, og human flag igjen kan dynamisk trene obliqes ut av en annen verden :)

Ja farsken, var det ikke deg? Ligger i Backlever og drar deg opp mot stangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig enig, kom ikke godt nok frem. Poenget var at basic øvelser innenfor core (ala Hollow og Arch hold) er med på å gjøre human flag bedre teknisk, og human flag igjen kan dynamisk trene obliqes ut av en annen verden :)

Ja farsken, var det ikke deg? Ligger i Backlever og drar deg opp mot stangen?

Mja, det er ikke med mye, klarer kanskje en halv rep :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her begynte jeg! Den ser kanskje ikke ut som noe særlig men den fikk meg der jeg er i dag med god plassering i verdens eliten på 1 år osv :) Deler den gjerne gratis med alle :)

[ATTACH=full]121690[/ATTACH]

Hva med trening av bein? Prøver og sette opp ett eget opplegg inspirert av ditt.

Har du noen tips til øvelser for og jobbe seg opp mot front/back lever, Planche og handstand?

Lurer også på noen skulderøvelser uten om håndståendepushup. Det har jeg ikke sjangs til og klare:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahmed Kerigo eller noen av dere andre som sitter på kunnskapen her: hvordan lære seg denne "korean dips"? Er det noen retningslinjer her i forhold til skuldre og utførsel? Synes den var vanskelig å få til da jeg prøvde...og vil det være "skadelig" for skuldre?

Skuldermobilitet, skin the cat ol er livreddene for slike øvelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor Er vel litt en vanesak også? Følte jeg bare kom til å falle fremover... :p

Veldig.

En blanding av å aktivt tøye bryst/skulderblad sammen med å gjøre øvelsene sakte og sikkert dypere og dypere vil du veldig fint kunne kjøre den. Blir som dips, bare litt mykere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...