foxybrown Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Hei! Jeg er helt ny i forumet her :-) Har fulgt med på Fitnessbloggen en liten stund nå og endelig føler jeg at jeg har funnet motivasjonen til å endelig sette i gang med vektnedgang. Jeg har vel bare lagt på meg flere og flere kilo siden jeg var 18 (er 28 nå) og nå står vekten på deprimerende 103 kg, noe som er altfor mye for mine 168 cm. Jeg kunne tenke meg å kickstarte med en litt streng diett for å se litt resultater kjapt og samtidig komme i gang med trening. Jeg har nå meldt meg inn i Elixia med 5 PT timer :-) Noen som har noe å anbefale? Psmf, lavkalori etc etc? Det funker forsåvidt greit for meg å spise kjøtt/fisk og grønnsaker/salat. Jeg tenkte meg å kanskje prøve å ligge på under 1000 kcal om dagen:) Jeg har regnet ut av jeg må gå ca 210000 kalorier i underskudd for å nå målet mitt, er dette overkommelig på la oss si 6 mnd? Jeg leste ett sted her inne at man bør ligge på 1,8/2 gr protein pr kilo men når jeg har sett litt over det blir jeg liggende litt høyere enn ønskelig kalorimessig om jeg skal spise såpass mye. Kan jeg bruke proteinpulver i f.eks smoothie istedenfor? Jeg regner med at jeg får masse råd på PT time men er det spesielle øvelser dere her inne kan anbefale meg? Jeg kan si at jeg ønsker å "heise opp" rompa mi igjen, da den var ganske så spretten før, minske midjemålet og generelt stramme opp og forbedre kondisen min i tillegg. Jeg har angst for treningsstudio men det er jo ingen andre enn meg som kan gjøre noe med dette og føler også at jeg må organisere meg på ett vis slik at jeg får en struktur og en ordentlig plan for vektnedgang og trening. Er det noe som er "mindre pinlig" å være med på av gruppetimer osv? Som sagt er jeg helt blå da jeg ikke har trent siden mine tidlige tenår. Problemet mitt er vel at jeg først og fremst spiser litt for store porsjoner (på ettermiddag/kveld) og at jeg er altfor glad i chips. Jeg er nok en såkalt trøstespiser som bruker mat som både belønning og straff. Jeg føler meg som en fange i min egen kropp og vet at jeg har kastet bort mange år med å ikke nå potensialet mitt fordi vekten min hemmer meg veldig mentalt. Gleder meg til å se hvordan jeg kan gjennomføre dette og sette uendelig pris på alt av råd, tips og erfaringer :-D Tor, JHudson og Danielishhh 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25083-endelig-bestemt-meg-for-%C3%A5-ta-av-ca-30-kg-r%C3%A5d-og-tips-mottas-med-stor-takknemlighet-d/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Murmeldyret Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Hei! Så bra at du har bestemt deg! Hva tror du om å bruke litt lengre tid på å nå målet ditt, og tenke litt mer ny livsstil enn slanking? Om du spiser et sted mellom 1,5-2g proteiner per kg kroppsvekt og ligger et sted mellom 1650-1800 nettokalorier om dagen, så kommer du fremdeles til å gå ned rimelig fort, men uten å bli så sulten og med mer energi til trening. Mitt beste tips er å være veldig nøye med kaloritellinga, bruk for eksempel myfitnesspal.com, vei maten, og før inn alt, olje til steking, om du skulle gå på en chips-smell, det er totalen over tid som teller. Masse lykke til! foxybrown og Tutogkjør 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25083-endelig-bestemt-meg-for-%C3%A5-ta-av-ca-30-kg-r%C3%A5d-og-tips-mottas-med-stor-takknemlighet-d/#findComment-874173 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddis Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Noen kan få et bra motivasjonskick av å starte dietten med en ekstremdiett. Skal du først gå en slik diett så er PSMF den beste av de. Den sørger for at du får nok proteiner og er også rik på grønnsaker. Men et er også en meget hard diett og det kan også være tøft å gå tilbake på en vanlig diett etterpå og klare å få framgang med lavere underskudd når kroppen har vendt seg til så stort underskudd. Min anbefaling er å kutte litt mer forsiktig. Med 30 kg overvekt kan du godt gå ned ganske raskt i starten. Hvis du tar som mål å ha et underskudd på ca 1000 kalorier hver dag vil du i snitt gå ned 1 kg fett i uken. De første ukene vil derimot vekttapet kunne være ganske mye større siden du også vil miste litt væske og ha mindre mat i tarmen til enhver tid. Et underskudd på 1000 kalorier vil du få med et inntak på grovt regnet rundt 2000 kalorier. Dette må du justere etterhvert utifra ditt eget aktivitetsnivå og hvordan du responderer på dietten. Du trenger heller ikke regne nøyaktig på kalorier med mindre du ikke klare å gå ned i vekt uten å gjøre det. Kutt først ut godteri, sukkerbrus, juice, tilsatt sukker og hvitt brød. Reduser ganske mye på karbohydratene og øk mengden av proteiner (en knyttnevestor proteinkilde til hvert måltid er en fin tommelfingerregel). Ved en litt mer moderat diett vil det også bli lettere å bygge muskler når du starter å trene. En økt muskelmasse vil øke hvileforbrenningen din og dermed gjøre det lettere å vedlikeholde vekta når du først har klart å gå ned. Mister man muskelmasse på dietten som ofte er resultatet av ekstremdietter så er det også mye lettere å gå opp i vekt etter endt diett. På 6 måneder kan du klare å miste 20-30 kg ganske greit. Men jeg vil anbefale deg å redusere takten litt når du nærmer deg målvekten og bruke litt lengre tid på de siste kiloene samtidig som du fokuserer på å øke muskelmassen gjennom bra styrketrening. Lykke til! Dette klarer du Anny92, foxybrown og Tutogkjør 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25083-endelig-bestemt-meg-for-%C3%A5-ta-av-ca-30-kg-r%C3%A5d-og-tips-mottas-med-stor-takknemlighet-d/#findComment-874174 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Murmeldyret Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Jeg hiver inn et tips til Ha din motivasjon lett tilgjengelig til å begynne med inntil dette har blitt en vane. Skriv ned de tre-fire viktigste grunnene til at du vil gjøre dette, og ha dem på kjøleskapet, en skjermsparer eller annet sted der du ser dem ofte. Fokuser på det du vil oppnå, og pass på at du legger merke til alle små tegn på at du nærmer deg målet! foxybrown og Kari 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25083-endelig-bestemt-meg-for-%C3%A5-ta-av-ca-30-kg-r%C3%A5d-og-tips-mottas-med-stor-takknemlighet-d/#findComment-874176 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms_OA Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Gratulere med at du er i gang!!! Jeg kjenner meg litt igjen, og jeg begynte i april. Da var vekta 102kg fordelt over 168cm. Nå er den 73kg. Jeg begynte med PSMF i starten, det var tøft og rota til hodet mitt litt. Jeg ble besatt av å telle kalorier, og har slitt med å øke kalori-inntaket. PSMF har sine fordeler og ulemper. Jeg var veldig sliten og hodet hang ikke med i begynnelsen. Jeg gikk ikke ned så raskt som "PSMF" lovte, og kuttet ut opplegget etterhvert. Under PSMF lå jeg på rundt 800-900kcal, da jeg sluttet økte jeg til ca 1300kcal. I ettertid synes jeg at man skal være forsiktig med PSMF, men som en kortvarig kickstart kuren: tja. Det som virkelig har fungert for meg er bevistheten i forhold til hva jeg spiser og hvilke valg jeg tar. Har også slitt med et problematisk forhold til mat, men har jobbet mye med hva jeg tenker om mat og hvorfor jeg spiser. Prøver å kjenne godt etter hvorfor jeg spiser, slik at jeg kan sette inn tiltak som gjør det er lettere å unngå trøstespisingen. Tiltak: gå tur, se en film, spise fun-light gele (ikke helt etter boka, men ble mye brukt i begynnelsen), drikke ett glass vann, gå på nettet, ringe en venn, sy litt, vaske litt. Har selvfølgelig sprukket flere ganger, men det blir bedre etterhvert. Det å telle kalorier i en kort periode, kan passe noen. Dette for å bevistgjøre seg på porsjoner og hvor mye man egentlig spiser. Har fungert bra for meg. Myfitnesspal.com er bra. De har en app og nettside. Andre tips/erfaringer: *Tøm huset for alt av søtsaker. *Finn sunne alternativer til kos. Jeg spiste funlight-gele med kesam hver eneste dag i flere måneder. Det finnes mange gode kalorifattige måltider i forumet. Jeg leste for eksempel alle postene under tråden med PSMF-oppskrifter. *Finn løsninger som passer deg og din hverdag. *Ordentlig mat metter mer enn proteintilskudd. Jeg synes man bare skal bruke proteintilskudd når man har det veldig travelt eller som et tilskudd, ikke som et måltid alene. *Sultfølelsen har lett for trigge overspising! Pass på at du ikke føler deg utsultet. *Jeg trente bare styrketrening. Anbefales!!!!! Det er mulig å gå ned uten kondisjonstrening, dersom du ikke liker det. *Kast klærne så fort de ikke passer. Kjempedeilig, og man blir supermotivert. Dette ble mye forskjellig, men jeg håper du har nytte av noe av dette. Lykke til!!! Jenna, annkiaf, Tutogkjør og 2 andre 5 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25083-endelig-bestemt-meg-for-%C3%A5-ta-av-ca-30-kg-r%C3%A5d-og-tips-mottas-med-stor-takknemlighet-d/#findComment-874190 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms_OA Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Et annet tips (Positive Affirmations): Jeg endret en del av passordene mine, for eks på mailen min og innlogging på jobb til positive motiverende slagord for meg selv. Slik at hver gang jeg logger meg inn så "leser" jeg slagordet mitt. For eks Jeg Skal Bli Sunn Og Sterk = Jsbsos eller Snart Veier Jeg 80kg, Og Er SuperHot = SVJ80OESH Litt tåpelig, men hvem vet, kanskje jeg har påvirket underbevisstheten min. Kari, Murmeldyret, Jenna og 2 andre 5 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25083-endelig-bestemt-meg-for-%C3%A5-ta-av-ca-30-kg-r%C3%A5d-og-tips-mottas-med-stor-takknemlighet-d/#findComment-874198 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camorra Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Startet selv for en liten stund siden, og pengene jeg putta opp for å registrere meg hos vektklubb.no var pengene vel verdt. Kaloridagboken der fører jeg alt jeg spiser i, og det hjelper meg å holde meg der jeg skal. I tillegg så får jeg god motivasjon av å trene, ved at jeg da faktisk ser at ehy - underskuddet i dag ble faktisk UNDER det anbefalte på 2200 kalorier om dagen! Får et mye mer bevist forhold til hva jeg putter i munnen, og hvordan jeg holder med aktiv når alt føres opp i en slik enkel dagbok. foxybrown 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25083-endelig-bestemt-meg-for-%C3%A5-ta-av-ca-30-kg-r%C3%A5d-og-tips-mottas-med-stor-takknemlighet-d/#findComment-874231 Del på andre sider Flere delingsvalg…
foxybrown Skrevet 22. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2013 Noen kan få et bra motivasjonskick av å starte dietten med en ekstremdiett. Skal du først gå en slik diett så er PSMF den beste av de. Den sørger for at du får nok proteiner og er også rik på grønnsaker. Men et er også en meget hard diett og det kan også være tøft å gå tilbake på en vanlig diett etterpå og klare å få framgang med lavere underskudd når kroppen har vendt seg til så stort underskudd. Min anbefaling er å kutte litt mer forsiktig. Med 30 kg overvekt kan du godt gå ned ganske raskt i starten. Hvis du tar som mål å ha et underskudd på ca 1000 kalorier hver dag vil du i snitt gå ned 1 kg fett i uken. De første ukene vil derimot vekttapet kunne være ganske mye større siden du også vil miste litt væske og ha mindre mat i tarmen til enhver tid. Et underskudd på 1000 kalorier vil du få med et inntak på grovt regnet rundt 2000 kalorier. Dette må du justere etterhvert utifra ditt eget aktivitetsnivå og hvordan du responderer på dietten. Du trenger heller ikke regne nøyaktig på kalorier med mindre du ikke klare å gå ned i vekt uten å gjøre det. Kutt først ut godteri, sukkerbrus, juice, tilsatt sukker og hvitt brød. Reduser ganske mye på karbohydratene og øk mengden av proteiner (en knyttnevestor proteinkilde til hvert måltid er en fin tommelfingerregel). Ved en litt mer moderat diett vil det også bli lettere å bygge muskler når du starter å trene. En økt muskelmasse vil øke hvileforbrenningen din og dermed gjøre det lettere å vedlikeholde vekta når du først har klart å gå ned. Mister man muskelmasse på dietten som ofte er resultatet av ekstremdietter så er det også mye lettere å gå opp i vekt etter endt diett. På 6 måneder kan du klare å miste 20-30 kg ganske greit. Men jeg vil anbefale deg å redusere takten litt når du nærmer deg målvekten og bruke litt lengre tid på de siste kiloene samtidig som du fokuserer på å øke muskelmassen gjennom bra styrketrening. Lykke til! Dette klarer du Takk for ett langt og utfyllende svar :-) Når du skriver at jeg vil ha ett underskudd på 1000 kalorier om dagen om jeg spiser ca 2000 kcal om dagen, hvordan er dette regnet ut? Jeg testet ut kalorikalkulatoren på FB og der står det jeg ligger på ca 2150 pr dag for å ikke gå opp eller ned. Etter å ha lest litt rundt tenkte jeg å legge meg på en 12oo cal om dagen, bestående av proteiner og grønnsaker/salater. Kutte ut alt av brød, ris, pasta, poteter som jeg allerede spiser lite av og jeg har allerde for en stund siden begynt å ta alt av kjøtt og fisk i ovnen uten fett. Jeg vil jo absolutt ikke at kroppen skal bli vant til ett enormt underskudd for å kunne gå ned heller. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25083-endelig-bestemt-meg-for-%C3%A5-ta-av-ca-30-kg-r%C3%A5d-og-tips-mottas-med-stor-takknemlighet-d/#findComment-874746 Del på andre sider Flere delingsvalg…
foxybrown Skrevet 22. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2013 Jeg hiver inn et tips til Ha din motivasjon lett tilgjengelig til å begynne med inntil dette har blitt en vane. Skriv ned de tre-fire viktigste grunnene til at du vil gjøre dette, og ha dem på kjøleskapet, en skjermsparer eller annet sted der du ser dem ofte. Fokuser på det du vil oppnå, og pass på at du legger merke til alle små tegn på at du nærmer deg målet! Godt tips! Jeg har nå skrevet lapp som henger på dataen på jobb, hjemme og på badet med mine viktigste grunner til å ville gå ned i vekt og gjennomføre det jeg har bestemt meg for :-D Murmeldyret 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25083-endelig-bestemt-meg-for-%C3%A5-ta-av-ca-30-kg-r%C3%A5d-og-tips-mottas-med-stor-takknemlighet-d/#findComment-874747 Del på andre sider Flere delingsvalg…
foxybrown Skrevet 22. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2013 Gratulere med at du er i gang!!! Jeg kjenner meg litt igjen, og jeg begynte i april. Da var vekta 102kg fordelt over 168cm. Nå er den 73kg. Jeg begynte med PSMF i starten, det var tøft og rota til hodet mitt litt. Jeg ble besatt av å telle kalorier, og har slitt med å øke kalori-inntaket. PSMF har sine fordeler og ulemper. Jeg var veldig sliten og hodet hang ikke med i begynnelsen. Jeg gikk ikke ned så raskt som "PSMF" lovte, og kuttet ut opplegget etterhvert. Under PSMF lå jeg på rundt 800-900kcal, da jeg sluttet økte jeg til ca 1300kcal. I ettertid synes jeg at man skal være forsiktig med PSMF, men som en kortvarig kickstart kuren: tja. Det som virkelig har fungert for meg er bevistheten i forhold til hva jeg spiser og hvilke valg jeg tar. Har også slitt med et problematisk forhold til mat, men har jobbet mye med hva jeg tenker om mat og hvorfor jeg spiser. Prøver å kjenne godt etter hvorfor jeg spiser, slik at jeg kan sette inn tiltak som gjør det er lettere å unngå trøstespisingen. Tiltak: gå tur, se en film, spise fun-light gele (ikke helt etter boka, men ble mye brukt i begynnelsen), drikke ett glass vann, gå på nettet, ringe en venn, sy litt, vaske litt. Har selvfølgelig sprukket flere ganger, men det blir bedre etterhvert. Det å telle kalorier i en kort periode, kan passe noen. Dette for å bevistgjøre seg på porsjoner og hvor mye man egentlig spiser. Har fungert bra for meg. Myfitnesspal.com er bra. De har en app og nettside. Andre tips/erfaringer: *Tøm huset for alt av søtsaker. *Finn sunne alternativer til kos. Jeg spiste funlight-gele med kesam hver eneste dag i flere måneder. Det finnes mange gode kalorifattige måltider i forumet. Jeg leste for eksempel alle postene under tråden med PSMF-oppskrifter. *Finn løsninger som passer deg og din hverdag. *Ordentlig mat metter mer enn proteintilskudd. Jeg synes man bare skal bruke proteintilskudd når man har det veldig travelt eller som et tilskudd, ikke som et måltid alene. *Sultfølelsen har lett for trigge overspising! Pass på at du ikke føler deg utsultet. *Jeg trente bare styrketrening. Anbefales!!!!! Det er mulig å gå ned uten kondisjonstrening, dersom du ikke liker det. *Kast klærne så fort de ikke passer. Kjempedeilig, og man blir supermotivert. Dette ble mye forskjellig, men jeg håper du har nytte av noe av dette. Lykke til!!! Oi, så flink du har vært! Det er drømmesituasjonen min, å kunne ha gått ned 29 kg på såpass kort tid! Kjenner meg igjen i masse av det du skriver. Mye tanker dreier seg om mat og inntak selv om jeg på en måte er blitt mye bedre så går det veldig i perioder og det er på kveldstid det ofte går galt så tipsene om avledning kan absolutt fungere for meg og det skal jeg begynne med allerede i dag :-D Ja når det kommer til å overspise når man er sulten er ett svakt punkt her også så jeg prøver å passe på at det aldri går for lang tid mellom måltidene. Fikk du hjelp til ett opplegg ifht styrketreningen? Takk for svar :-D Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25083-endelig-bestemt-meg-for-%C3%A5-ta-av-ca-30-kg-r%C3%A5d-og-tips-mottas-med-stor-takknemlighet-d/#findComment-874752 Del på andre sider Flere delingsvalg…
foxybrown Skrevet 22. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2013 Hei! Så bra at du har bestemt deg! Hva tror du om å bruke litt lengre tid på å nå målet ditt, og tenke litt mer ny livsstil enn slanking? Om du spiser et sted mellom 1,5-2g proteiner per kg kroppsvekt og ligger et sted mellom 1650-1800 nettokalorier om dagen, så kommer du fremdeles til å gå ned rimelig fort, men uten å bli så sulten og med mer energi til trening. Mitt beste tips er å være veldig nøye med kaloritellinga, bruk for eksempel myfitnesspal.com, vei maten, og før inn alt, olje til steking, om du skulle gå på en chips-smell, det er totalen over tid som teller. Masse lykke til! Takk for svar :-D Ja, etter å ha lest litt rundt her så tenker jeg at det er mer realistisk å oppjustere kaloriinntaket litt. Lurt å veie og å skrive opp alt, funnet ut at jeg spiser mye "skjulte" kalorier hver dag som nå skal kuttes ut :-D Murmeldyret 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25083-endelig-bestemt-meg-for-%C3%A5-ta-av-ca-30-kg-r%C3%A5d-og-tips-mottas-med-stor-takknemlighet-d/#findComment-874753 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MsMjau Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Som en som har gått ned 35 kg selv kan jeg bare si en ting etter å ha lest innlegget ditt::::: "Hold your horses!" En ting om gangen. Begynn med trening og logge hva du spiser ihvertfall en stund for å finne ut hvor mye for mye du egentlig spiser (sånn cirka), for så å se hvor du skal redusere inntaket f.eks. Å ta tak i trøstespising er en kjempegod start, det var også mitt største problem - jeg spiste konstant. Ikke gap over for mye på en gang, en ting er den fysiske tilpasningen men den mentale må henge med i svingene og det er ikke alltid like enkelt. Jeg er ingen kostholdsekspert så jeg kan ikke uttale meg om PSMF osv - men ikke begynn med det mest avanserte. Der er mange her som har masse kunnskaper om kosthold og dietter, men å bare komme i gang er nr. 1. Spis en god del mer enn 1000 kalorier (!!!), sats på styrketrening og litt kondisjon innimellom. Selv begynte jeg med å spise altfor lite. Gikk ned noen kilo og så bom stopp. Dermed begynte jeg å gå flere turer i uken, type etpar timer per tur, gjerne 5 ganger i uken - og det fungerte det. Til jeg hadde en stor sprekk, la på meg noen kilo igjen og hatet meg selv... men litt og litt fant jeg måten å gjøre det på. La om kostholdet helt, begynte å trene styrke, og til slutt nå hvor jeg spiser etter periodisk faste så jeg kan nyte en god middag uten å la inntaket ta helt overhånd, trener styrke tre ganger i uken og stort sett trives med min "nye" kropp. Når jeg ser tilbake skulle jeg ønske at jeg hadde noen å rådføre meg med da jeg startet - men det gikk, jeg har holdt vekten sånn noenlunde (+-5-7 kg) men jeg jobber stadig med å klare å holde vekten uten å mase for mye med det. Lykke til Jenna 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25083-endelig-bestemt-meg-for-%C3%A5-ta-av-ca-30-kg-r%C3%A5d-og-tips-mottas-med-stor-takknemlighet-d/#findComment-874761 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddis Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Takk for ett langt og utfyllende svar Når du skriver at jeg vil ha ett underskudd på 1000 kalorier om dagen om jeg spiser ca 2000 kcal om dagen, hvordan er dette regnet ut? Jeg testet ut kalorikalkulatoren på FB og der står det jeg ligger på ca 2150 pr dag for å ikke gå opp eller ned. Etter å ha lest litt rundt tenkte jeg å legge meg på en 12oo cal om dagen, bestående av proteiner og grønnsaker/salater. Kutte ut alt av brød, ris, pasta, poteter som jeg allerede spiser lite av og jeg har allerde for en stund siden begynt å ta alt av kjøtt og fisk i ovnen uten fett. Jeg vil jo absolutt ikke at kroppen skal bli vant til ett enormt underskudd for å kunne gå ned heller. Dette er basert på et veldig grovt estimat på at med din vekt og et normalt aktivitetsnivå forbrenner ca 3000 kalorier i døgnet. Jeg tok også utgangspunktet i at du er mann, men mulig jeg tok feil der? Men er du veldig lite aktiv så vil det nok være litt lavere enn dette. 2150 er ihvertfall lavere enn det du bruker i løpet av et døgn. Vil tro dette er basalforbrenningen din og det er det du forbrenner om du ligger i senga i temperaturnøytrale omgivelser hele døgnet. Til og med å sitte i sofaen halve dagen og se på TV så vil du forbrenne mer enn dette. 1200 kalorier synes jeg er for lite. Jeg har selv gått fra 120-74 kg (og opp igjen til 90 etter å ha lagt på meg muskler, økt væskenivå og litt fett igjen) og det laveste jeg var på var rundt 1800 kalorier. Best effekt på fettforbrenning hadde jeg på over 2000 kalorier. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25083-endelig-bestemt-meg-for-%C3%A5-ta-av-ca-30-kg-r%C3%A5d-og-tips-mottas-med-stor-takknemlighet-d/#findComment-874800 Del på andre sider Flere delingsvalg…
psychgeek Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Jeg har følgende måte å motivere meg til vektnedgang, basert på klassisk læringsteori (hallo, psykologinerden). - Kanskje det funker for deg også? Jeg setter opp en liste med ting jeg ønsker meg (ikke altfor dyre) og ulike målsetninger, feks "Når jeg når 63 kg skal jeg kjøpe en ny bukse" eller "når jeg har levd på 1600 kcal i 4 uker, skal jeg spise sushi på en fin restaurant". (Den andre er bedre som motivator enn første, siden den måler innsats fremfor resultater). Ikke bare blir du belønnet for å ha nådd (del)målet ditt, du har en fysisk gjenstand eller godt minne til å minne deg om at du har klart det. - Og shopping føles alltid bedre når det føles fortjent Det er viktig å ha mange nok og konkrete nok delmål for å holde deg motivert. Ellers vil jeg anbefale å kjøpe en sunn kokebok: Selv blir jeg motivert av å prøve ny, sunn mat og finne ut hvor mye godt du kan lage samtidig som når målene dine! Du får også full oversikt over hva som går inn i munnen. "Sterk med proteiner" av Kristine Weber er fin (om enn litt enkle retter). foxybrown 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25083-endelig-bestemt-meg-for-%C3%A5-ta-av-ca-30-kg-r%C3%A5d-og-tips-mottas-med-stor-takknemlighet-d/#findComment-874821 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Murmeldyret Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Hmm...dette med ekstern belønning må man vurdere nøye om det er smart i forhold til seg selv. Generelt så tenker jeg at det bedre å la de indre faktorene som måloppnåelse og mestringsfølelsen være hovedbelønninga. Ellers kan det fort bli sånn at en gjør noe for å få noe, og da gjør en ikke noe hvis en ikke får noe. Tenk på de som drar på en halvhjerta aerobictime for å få sjokolade og rødvin etterpå, eller de som jobber hovedsaklig for å få penger, mens selve arbeidet stadig synker i verdi. Og man ender faktisk opp med å kunne måle forskjeller i prestasjon knyttet opp til tidspunkt for belønning, i tillegg til nedgang i opplevd motivasjon. Men uansett, ekstern belønning er effektivt i en innlæringsfase. Bare husk å trapp ned på den. Denne psykologinerden heier forøvrig på automatisering som mest effektive mekanisme på lengre sikt, få trening og kosthold vekk fra beviste vurderinger, just do it. foxybrown 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25083-endelig-bestemt-meg-for-%C3%A5-ta-av-ca-30-kg-r%C3%A5d-og-tips-mottas-med-stor-takknemlighet-d/#findComment-874839 Del på andre sider Flere delingsvalg…
psychgeek Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Definitivt rett det, Murmeldyret, men personlig bruker jeg disse belønningene mer som en feiring og markering av at jeg har nådd målene og finner det svært motiverende. Det "å bli slank" eller "gå ned 30 kg" kan være et utrolig stort og ullent prosjekt for mange, dermed hjelper det å konkretisere delmål på veien mot det store. Selvsagt må man ville det , ha en vedvarende motivasjon, men det beste måten å gjøre det på, er å gjøre det så konkret og så lystbetont som mulig. Du slanker deg ikke FOR å kjøpe ny bukse, men du belønner deg selv fordi du klarte det. Jeg tror det å anerkjenne seire på veien er svært viktig. Dessuten er det lite vits i å bruke belønninger som vil fjerne en fra målet, som dette med rødvin og sjokolade etter en halvhjertet aerobicstime. Det føles mer som en slags botsgjerning enn motivasjonsfaktor. Du har nok rett i at dette kanskje har større plass i en innlæringsfase/tilvenningsfase enn senere. For mange er jo trening i seg selv en glede i seg selv, men jeg tror også mange er mer eksternt motivert enn de selv tror til å trene. foxybrown 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25083-endelig-bestemt-meg-for-%C3%A5-ta-av-ca-30-kg-r%C3%A5d-og-tips-mottas-med-stor-takknemlighet-d/#findComment-874870 Del på andre sider Flere delingsvalg…
foxybrown Skrevet 22. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2013 Dette er basert på et veldig grovt estimat på at med din vekt og et normalt aktivitetsnivå forbrenner ca 3000 kalorier i døgnet. Jeg tok også utgangspunktet i at du er mann, men mulig jeg tok feil der? Men er du veldig lite aktiv så vil det nok være litt lavere enn dette. 2150 er ihvertfall lavere enn det du bruker i løpet av et døgn. Vil tro dette er basalforbrenningen din og det er det du forbrenner om du ligger i senga i temperaturnøytrale omgivelser hele døgnet. Til og med å sitte i sofaen halve dagen og se på TV så vil du forbrenne mer enn dette. 1200 kalorier synes jeg er for lite. Jeg har selv gått fra 120-74 kg (og opp igjen til 90 etter å ha lagt på meg muskler, økt væskenivå og litt fett igjen) og det laveste jeg var på var rundt 1800 kalorier. Best effekt på fettforbrenning hadde jeg på over 2000 kalorier. Jeg er ikke mann nei Jeg driver butikk, så det er endel stillesittende papirarbeid og til dels mye ståing og gåing men veldig aktive skal jeg ikke si at jeg er. Må nok finne ut av hvor mange kalorier jeg bør ligge på i løpet av en dag for å få ett mest langsiktig optimalt resultat. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25083-endelig-bestemt-meg-for-%C3%A5-ta-av-ca-30-kg-r%C3%A5d-og-tips-mottas-med-stor-takknemlighet-d/#findComment-874875 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddis Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Jeg er ikke mann nei Jeg driver butikk, så det er endel stillesittende papirarbeid og til dels mye ståing og gåing men veldig aktive skal jeg ikke si at jeg er. Må nok finne ut av hvor mange kalorier jeg bør ligge på i løpet av en dag for å få ett mest langsiktig optimalt resultat. Beklager misforståelsen I såfall har du en basallforbrenning på rundt 1780 kalorier og med en jobb hvor du går og står mye samtidig som du ønsker å komme i gang med trening så vil du nok ha en forbrenning på rundt 2750 kalorier om man legger kalkulatoren til grunn. Det er en god anbefaling at du aldri går under din basalforbrenning. Da inntar du mindre enn det kroppen trenger for å holde alt i gang og risikoen for at kroppen gyver løs på muskulaturen for å skaffe energi blir mye større. Mister du muskelmasse under vektnedgangen er sjansen for å gå opp i vekt igjen så mye større. Min anbefaling er å legge deg endel over dette i starten og heller bruke litt mer tid om nødvendig, men da med et bedre sluttresultat som du kan klare å holde livet ut. Jenna 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25083-endelig-bestemt-meg-for-%C3%A5-ta-av-ca-30-kg-r%C3%A5d-og-tips-mottas-med-stor-takknemlighet-d/#findComment-874895 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms_OA Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Oi, så flink du har vært! Det er drømmesituasjonen min, å kunne ha gått ned 29 kg på såpass kort tid! Kjenner meg igjen i masse av det du skriver. Mye tanker dreier seg om mat og inntak selv om jeg på en måte er blitt mye bedre så går det veldig i perioder og det er på kveldstid det ofte går galt så tipsene om avledning kan absolutt fungere for meg og det skal jeg begynne med allerede i dag :-D Ja når det kommer til å overspise når man er sulten er ett svakt punkt her også så jeg prøver å passe på at det aldri går for lang tid mellom måltidene. Fikk du hjelp til ett opplegg ifht styrketreningen? Takk for svar :-D Jeg fikk ikke hjelp til et treningsopplegg. Jeg brukte PSMF-treningsopplegget nedenfor: Treningsprogrammet – trenes to til tre ganger i uken Mandag Sett x reps Onsdag Sett x reps Fredag Sett x reps Beinpress 2 x 4-6 Beinpress 2 x 6-8 Beinpress 2 x 9-12 Lårcurl 2 x 4-6 Lårcurl 2 x 6-8 Lårcurl 1 x 9-12 Roing i smith 2 x 6-8 Roing i smith 2 x 9-12 Roing i smith 2 x 4-6 Nedtrekk 2 x 6-8 Nedtrekk 2 x 9-12 Nedtrekk 2 x 4-6 Dragcurl 1 x 6-8 Dragcurl 1 x 9-12 Dragcurl 2 x 4-6 Benkpress 3 x 9-12 Benkpress 3 x 4-6 Benkpress 3 x 6-8 Arnoldpress 2 x 9-12 Arnoldpress 1 x 4-6 Arnoldpress 2 x 6-8 JM-press 1 x 9-12 JM-press 2 x 4-6 JM-press 1 x 6-8 Sidelanke 1 x m. tid Sideplanke 1 x m. tid Sideplanke 1 x m. tid Etterhvert gikk jeg over til Starting strength. Jeg trente/trener tidlig på morgenen ca kl 06.00 3 dager i uka. Da er det rolig på senteret, og jeg er vanligvis nesten alene. Det passer meg godt. Jeg var veldig selvbevisst i begynnelsen, men det har gitt seg en del. Jeg har trent styrke før og jeg hadde noe teknikk inne fra før. Jeg er nok litt sær, liker ikke gruppetimer (kan kanskje overtales til en spinningøkt), og jeg prøvde en PT som jeg ikke kom overens med for et par år siden, så det var greit for meg å kjøre mitt eget løp. Dersom du har en god og flink PT som kan jobbe med deg, motiverer deg og pusher deg, så anbefales det. Samtidig er greit når PT`en setter opp programmet, da slipper du å tenke så mye på det. PTen din kan sikkert sette opp et godt program. Har du begynt å trene? Tor 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25083-endelig-bestemt-meg-for-%C3%A5-ta-av-ca-30-kg-r%C3%A5d-og-tips-mottas-med-stor-takknemlighet-d/#findComment-876696 Del på andre sider Flere delingsvalg…
CelineMaria Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Hei, jeg vil bare ønske deg LYKKE TIL! Det vil komme fristelser og tøffe dager, men ikke gi deg. Resultatene blir verdt det. Det er en forandring av livsstil som kommer til å gi deg ufattelig mye bare du klarer å stå i det. Kjør på, vær rå! fitflyer 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25083-endelig-bestemt-meg-for-%C3%A5-ta-av-ca-30-kg-r%C3%A5d-og-tips-mottas-med-stor-takknemlighet-d/#findComment-877096 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.