Gå til innhold

Anbefalte innlegg

En spinn off på tråden "Hvordan få kjæresten din til å trene?"

Som jeg sa i tråden, har jeg en usedvanlig bedagelig kjæreste. Han dyrker et sedentært liv med god mat og bråkete dataspill. Så med jevne mellomrom får han ideer om å lage overambisiøse treningsplaner, av og til paret med ekstremkurer, som i beste fall blir fulgt en ukes tid.

I går meldte han seg inn på Elixia, stolt som en hane (jeg skrøt selvsagt uhemmet av ham). Hvis han gjennomfører og får goder rutiner, er jeg sikker på at det vil gjøre ham veldig godt ift kronisk sykdom og energi generelt. (Bare uselviske intensjoner der, altså :rolleyes:)

Har dere noen innspill for å hindre ham i å bli støttemedlem? (For erfaring tilsier at det er et overhengende scenario). Hvordan kan jeg oppmuntre ham til å bruke (det meget overprisede) medlemsskapet med litt regelmessighet? (Jeg har ikke råd til Elixia, så jeg kan ikke trene sammen med ham).

Snurr debatt.

Fortsetter under...

Premie.

Gi ham premier.

Du veit Pavlovs hunder?

Det funker.

"ingen" gidder å trene bare fordi de veit de har godt av det.

Men "alle" liker å bli premiert for å gjøre ting.

Premie.

Gi ham premier.

Du veit Pavlovs hunder?

Det funker.

"ingen" gidder å trene bare fordi de veit de har godt av det.

Men "alle" liker å bli premiert for å gjøre ting.

Token economy. Funker dårlig i det lange løp :(

Faste avtaler!

Sosialt press!

Gjør det til en vane!

(y)

Lange løp er kjedelige, men sprint er kult.

Mener at det vil kunne fungere godt i en tilvenningsfase der det skal gjøres til en vane.

(det har forresten fungert fint i Vietnam, der mødre bruker det til å lære småunga sine å ikke bruke bleie :D

((men, jeg har litt lyst til å dra dit bare for å se hva som skjer hvis man ringer med ei bjelle...))

Belønninger fører til ytre motivasjon, som av en eller annen grunn er ødeleggende for den indre motivasjonen. Dessuten handlet Pavlovs eksperimenter om reflekser og klassisk betinging, ikke belønning :p

Jeg veit at de ikke handlet om belønning. Det jeg sier er at belønning kan føre til betinging.

Jeg snakker om at belønning kan føre til sikling.

Og du snakket ikke om at man skulle dyrke hans indre motivasjon. Målet var bare at han skulle trene og ikke bli støttemedlem. Da er det, for meg som ikke kjenner fyren, helt likegyldig om det er ytre eller indre motivasjon så lenge resultatet er at han trener ;)

Annonse

Matbelønning fører til sikling fordi det er det vi er programmert til.

Problemet med ytre motivert handling er at den stopper når belønningen opphører. Det er også dårligere utført handling fordi man ikke gjør det for de rette grunnene. Lite vits å belønne ham for antall innsjekkinger på Elixia om han bare kuker rundt litt før han stikker på spa-avdelingen. Men jeg må innrømme det ville vært behagelig å bare kunne ringe i en bjelle, så plutselig spretter han opp fra pc'en og pakker gymbagen! Haha!

En spinn off på tråden "Hvordan få kjæresten din til å trene?"

Som jeg sa i tråden, har jeg en usedvanlig bedagelig kjæreste. Han dyrker et sedentært liv med god mat og bråkete dataspill. Så med jevne mellomrom får han ideer om å lage overambisiøse treningsplaner, av og til paret med ekstremkurer, som i beste fall blir fulgt en ukes tid.

I går meldte han seg inn på Elixia, stolt som en hane (jeg skrøt selvsagt uhemmet av ham). Hvis han gjennomfører og får goder rutiner, er jeg sikker på at det vil gjøre ham veldig godt ift kronisk sykdom og energi generelt. (Bare uselviske intensjoner der, altså :rolleyes:)

Har dere noen innspill for å hindre ham i å bli støttemedlem? (For erfaring tilsier at det er et overhengende scenario). Hvordan kan jeg oppmuntre ham til å bruke (det meget overprisede) medlemsskapet med litt regelmessighet? (Jeg har ikke råd til Elixia, så jeg kan ikke trene sammen med ham).

Snurr debatt.

1. Du må låte han få fortsette med sinne bråkete spil på datan. ( spile og trening går att kombinere jeg gjør det selv)

2. Visse til din gode fysik kontra hans

3. Pushe han, støtte han. Blir han støttemedlem kan du ju heller si att han skall spendere dem pengene på deg.

4. Tok meg 2år att begynne, men nu finnes der ingen återvend.

Det gjør jo selvfølgelig at man bør stimulere den indre motivasjonen...

Men jeg har stor tro på at folk som er bedagelig anlagt, og har helt klart vist at hvis det er opp til dem selv så faller de fort tilbake til tidligere vaner, vil ha godt av å bli utsatt fra ytre press.

Jeg mener iallefall at ytre motivasjon er effektivt i en startfase for å bygge vanen, slik at det kan bli indre motivasjon.

Ihvertfall når den indre motivasjonen er på bånn til å begynne med.

Indre motivasjon for å trene? Man bør trene for treningens skyld, altså? Jeg vet at det er en del som får abstinenser av å ikke trene. De MÅ trene for å få endorfinrus. Dette er et tegn på avhengighet, og er ikke sunt, spør du meg.

Indre motivasjon for å trene? Man bør trene for treningens skyld, altså? Jeg vet at det er en del som får abstinenser av å ikke trene. De MÅ trene for å få endorfinrus. Dette er et tegn på avhengighet, og er ikke sunt, spør du meg.

Trening ger ju samme produseringen i hjerne som mye annet godt =dopamin

Sjokolade,sex, etc

Trening ger ju samme produseringen i hjerne som mye annet godt =dopamin

Sjokolade,sex, etc

Det er kanskje å foretrekke å være treningsjunkie fremfor å være sjokoladejunkie, men den største gleden jeg har av å trene er å nå nivåer jeg tidligere ikke har vært på, ikke rusen jeg får hvis jeg trener i nærheten av utmattelse.

Annonse

Det er kanskje å foretrekke å være treningsjunkie fremfor å være sjokoladejunkie, men den største gleden jeg har av å trene er å nå nivåer jeg tidligere ikke har vært på, ikke rusen jeg får hvis jeg trener i nærheten av utmattelse.

True på begge punkter. Sjokolade er ikke det jeg vil vare junkie på heller. Men att lykkes med øke i kg på øvelser

Ha en følelse av att mestre er digg.

Kjæresten begynte å trene før meg, tidligere var jeg en skikkelig slappfisk.. Det som hjalp for oss var at han støttet meg og heiet på meg og lærte meg nye ting. Samtidig har han vært litt sånn "Ja, du skal vel trene i dag?", "Må ikke gi opp nå da ;)" og lignende, og har dermed pusha meg litt; selv om jeg noen ganger har blitt ganske irritert over det, innser jeg at han bare vil meg det beste, og heldigvis har jeg nå komt til at jeg vil trene, synes det er deilig faktisk!

Sørg for at han begynner på et treningsprogram som er realistisk, ikke for viderekommende! Er man ny innen trening, bør man begynne med nybegynnerprogram. Å dra til et treningssenter bare for å dra dit hjelper ikke stort..

• Få ham i gang med et fast treningsprogram (f.eks. Starting Strength), vær med ham og vis øvelsene og utførelse. (Elixia har prøvetimer du kan benytte deg av for dette i begynnelsen.)
  • Få ham til å trene rett etter jobb før han kommer hjem. Det tærer alltid mer på motivasjonen når en først har funnet sofaen.
  • Overbevis ham om å logge øktene sine. Kjøp en liten notatblokk han kan ta med seg på trening. (Jeg antar du gjør dette selv allerede?)
  • Progresjonen og økningen i vekter etter et par uker bør være en kjempemotivasjon i seg selv.
  • Skryt av ham, og få ham til å assosiere treningssenteret og trening med positive følelser.

(Hvorfor trener han ikke samme sted som deg...?)

Haha... Kjæresten min er støttemedlem på ikke bare ett, men TRE sentre.......

Gode råd er gull verdt. Neida, hehehe. Hans problem (og akkurat DET er jeg kanskje VEL god på å påpeke for han siden han er relativt rævva på økonomi ellers også) :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...