Gå til innhold

Hvor mange egg om dagen?


Mette L

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger å få i meg mer proteiner men jeg sliter med mat...så det jeg tenkte var å prøve å få i meg mer egg iløpet av dagen. Jeg har hele tiden fått høre at det er maks 2 egg om dagen men så snakket jeg med en fyr som fint spiser 11 eggehviter på kvelden får å få i seg nok proteiner...

Så hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag spiste jeg 8. I går spiste jeg 8. Dagen før der spiste jeg 8. Dagen før der spiste jeg 8..... og i dag lever jeg helt fint og vel så det. Ikke vær redd for egg. Om du sliter med å få i deg nok mat og protein vil jeg påstå at det er farligere å få i seg to egg for lite enn for mye.

Andre forslag til protein: Mager kesam, mager vaniljekesam, tunfisk, kylling, makrell i tomat, ost, proteinpulver (som heller ikke er farlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser også en hel del egg. Snittet er på godt over to om dagen, i hvert fall. Gjort dette i lange tider, og lever i beste velgående.

For de som er opptatt av lavkarbo, paleo og gudene vet hva alle disse tingene heter, så er egg gull verdt. Naturlig og næringsrik råvare.

Leser "Det store kolesterolbedraget" i disse tider, og i dens ånd sier jeg bare: spis egg hvis du vil ha det! Masse herlig fett i plommen:love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette med maks to egg om dagen kan du bare legge i glemmeboka. Spiser selv aldri mindre enn 2-4 egg hver dag, og ja, jeg lever i mitt beste velgående jeg også ;) Du må se på det i helheten av kostholdet ditt, får du i deg tilstrekkelig med fett fra andre fettkilder, kan du tenke litt på å begrense mengden av egg(plommer). Og det er ikke de naturlige mettede fettsyrene i plommen du skal bekymre deg for mtp kolesterol, men fett som har gått igjennom denne kjemiske herdingsprosessen(transfett mm.)

Egg <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med mindre man har høyt kolesterol fra før, f eks familiær hyperkolesterolemi er det ingen fare ved å spise mye egg. Det er ikke sånn at kolesterol i maten blir omdannet til kolesterol i kroppen. Egg er dessuten en god kilde til protein, vitaminer og mineraler. Egg er i tillegg godt og billig og kan brukes til så mangt, så bare å spise med god samvittighet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre man har høyt kolesterol fra før, f eks familiær hyperkolesterolemi er det ingen fare ved å spise mye egg. Det er ikke sånn at kolesterol i maten blir omdannet til kolesterol i kroppen. Egg er dessuten en god kilde til protein, vitaminer og mineraler. Egg er i tillegg godt og billig og kan brukes til så mangt, så bare å spise med god samvittighet:)

Er det ikke en større korrelasjon mellom karboinntak og kolesterol i blod enn med inntatt kolesterol fra mat?

For min del skal jeg trappe opp eggebruken. Jeg har nå bacon i omeletten min, men det billige baconet fra sverige er nesten bare fett - så om jeg har litt mer egg og litt mer creme fraiche oppi kan jeg bruke renskåret skinke i stedet for bacon :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke en større korrelasjon mellom karboinntak og kolesterol i blod enn med inntatt kolesterol fra mat?

For min del skal jeg trappe opp eggebruken. Jeg har nå bacon i omeletten min, men det billige baconet fra sverige er nesten bare fett - så om jeg har litt mer egg og litt mer creme fraiche oppi kan jeg bruke renskåret skinke i stedet for bacon :D

Kolesterol infår i lipoproteiner som frakter lipider (fettstoffer) i blodet, så jo mer fett man spiser (spes mettet) jo mer kolesterol i blodet. Men for friske individer vil egenproduksjonen av kolesterol justeres ifht inntaket, slik at det ikke blir for høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...