Gå til innhold

Er det bare kaloriene som teller?


Gannicus

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har fylt ut diverse opplysninger og fått laget en matplan eller diettplan om du vil. Dette er gjort gjennom sizematters.no sin diett planlegger. Der står det at jeg burde ligge på ca 2320 kalorier om dagen.

Dette er et veldig godt hjelpemiddel etter min mening, men jeg savner litt forskjellig. For eksempel, kan jeg bytte ut pasta med potet? eller salat istedenfor ris? ( tilsvarende i kalorier)

Mitt spørsmål er egentlig; såfremt jeg får i meg nokk protein har det noe å si hvilken mat jeg spiser så lenge det tilsvarer det kalori inntaket jeg burde ligge på? snakker her ikke om å spise chips istedenfor ris. Snakker om å bytte ut som spurt over.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En kalori er vel en kalori? Kommer vel litt an på mengden vitaminer, mineraler og sånt du får i deg. Altså, 50 kalorier fra smoothie gir deg mer næring enn 50 kalorier fra cola, hvis du skjønner.
Ja det skjønner jeg, men for å sette det litt på spissen, så er det ikke så viktig om jeg spiser salat å får i meg 50 kalorier, eller om jeg spiser ris å får i meg 50 kalorier?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Biokjemien hans henger ikke helt på greip da.

Det kan godt hende!

Vanskelig for meg å være kritisk til noe jeg kan såpass lite om. Det er jo litt synd med tanke på at man alt for lett kjøper alt som kommer fra en så godt kvalifisert person.

Klarer du å trekke fram noen hovedmomenter du mener er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende!

Vanskelig for meg å være kritisk til noe jeg kan såpass lite om. Det er jo litt synd med tanke på at man alt for lett kjøper alt som kommer fra en så godt kvalifisert person.

Klarer du å trekke fram noen hovedmomenter du mener er feil?

Richard Feinman forklarer det bedre enn meg!

http://rdfeinman.wordpress.com/2011/07/29/wait-a-minute-lustig-the-threat-of-fructophobia-and-the-opportunity/

The presentation of the science is compelling but, while it has a number of important points, it is clearly biased and, oddly, a good deal of it is totally wrong, some of it containing elementary errors in chemistry that border on the bizarre — how hard would it have been to open an elementary organic chemistry text? In trying to draw parallels between alcohol and fructose, Lustig says “ethanol is a carbohydrate.” Ethanol is not a carbohydrate. A horse is not a dog. If you said that ethanol is a carbohydrate in sophomore Organic Chemistry, you would get it wrong. Period. No partial credit. Such elementary errors compromise the message and raise the question in what way Lustig is an expert in this field. It gets worse.

Anbefaler å lese hele innlegget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å vite forskjell på næringsinnhold, og energiinnhold.

En plate med melkesjokolade og halvannen liter med h-melk inneholder like mye energi(ca 1000 kcal), men har veldig forskjellig næringsinnhold(raffinert sukker ,vann ,farge og lav pH vs vann, proteiner, melkesukker, vitaminer og mineraler)

Om du utelukkende er ute etter å gå ned/opp i vekt samme faen hva, så spiller det ingen rolle hva du spiser, gitt at du spiser mindre/mer enn det kroppen trenger. Da endrer vekta seg. Men det er nok lurere å spille på lag med kroppen,som har sansen for å få i seg det den trenger av vitaminer og mineraler og denslags. Følgelig er det lurere å velge produkter med mye næringsstoffer enn produkter som bare inneholder sukker.

Og ja, en kalori er en kalori er en kalori(energienhet), på akkurat samme måte som at en meter er en meter er en meter,eller at en time er en time er en time. At kroppen trenger mer enn bare kalorier er riktignok viktig å huske på det og, men la oss ikke blande epler og bananer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@fjeldmann , @robertandre, @plyo, @martinnorum ,@keegi , hadde en hel samtale om dette på facebook i går. Siden det ligger ute på Facebook så håper jeg det er greit at jeg linker til det her.

https://www.facebook.com/tomas.fjeldberg/posts/10151598367758027

Likte spessielt dette svaret fra @plyo :

Broscience-skalaen

10 - Min solide erfaring og utdannelse gir meg rett til kvalifisert gjetting, men jeg har ingen forskning å vise til (LayneN)

9 - Jeg kom på 3 plass i fitness og har tatt PT utdannelse på Bali så jeg er en treningsbibel... (sett inn navn?)

8 - Jeg pugger forskning og er utdannet i helsesektoren så da er jeg hevet over broscience (AsleB)

7 - Dette funker for noen, men for andre ikke, og for de siste kan de være begge deler, men vi later som (Plyo)

6 - Dette er veldig folkelig så da må det jo stemme for alle (TomasF)

5 - Jeg har lest mye forskning som støtter det jeg tror, og ignorerer forskning som viser motsatt (RobertE)

4 - Jeg har vært på TV, så da har jeg mest sannsynlig rett selv om jeg ikke har noe forskning (MartinN)

3 - Det har funket for meg, uten noe forskning, så da er det science (CornelisE)

2 - Jeg leste om dette i iform/shape-up så da må det jo være noe i det

1 - Han store fyren på gymmet gjorde det/sa det så da stemmer det sikkert

Hvorfor fungerer ikke tagging?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@fjeldmann , @robertandre, @plyo, @martinnorum ,@keegi , hadde en hel samtale om dette på facebook i går. Siden det ligger ute på Facebook så håper jeg det er greit at jeg linker til det her.

https://www.facebook.com/tomas.fjeldberg/posts/10151598367758027

Likte spessielt dette svaret fra @plyo :

Hvorfor fungerer ikke tagging?

Tror det var noen bugs med det så de har slått det av inntil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...