Gå til innhold

Evaluering av teknikk i baseløft + str. av venstre testikkel


Jacob

Anbefalte innlegg

Sånn, så meg nødt til å føye på siste del av tråd-tittelen bare for å være sikker på at noen ville titte innom.

Hadde satt stor pris på om noen kyndige personer kunne komme med evaluering og tips til min teknikk i ymse av baseløftene! Det kan være på ALT, fra flisespikkeri og helt til hvor rød jeg greier å bli i trynet under utførelsen av et bestemt løft.

Selv om jeg ikke er HELT på bærtur ift det tekniske så er jeg fortsatt ganske fersk i løftingens verden, så alt av konstruktiv feedback vil bli satt stor pris på og belønnet meg noen heftige "likes" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her dukker den første videoen opp, markløft konvensjonell.

Har tidligere slitt med øvelsen pga. manglende mobilitet og benyttet meg en stund bare av sumo, men føler jeg nå har opparbeidet nok mobilitet til å kjøre konvensjonell trygt nok.

Ser at videoen ble litt fjern og liten, skal prøve å fikse det til fremtiden.

Har et par ting jeg merker meg ved å se på den selv, men ønsker gjerne at folk bare skal fyre løs så jeg evt både kan få bekreftet det jeg selv ser + bli gjort oppmerksom på noen ting jeg ikke er helt klar over. :) Fyr løøz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ooooooog knebøy:

Dette var ikke helt dagen så disse ble vel tunge, men likevel temmelig nærme hvordan jeg utfører på arbeidssett til vanlig. Si forresten fra om knebøyen trengs fra en annen vinkel (nærmere innpå selvsagt)

Og såklart kommer det også noe snæx for overkroppen når dette lar seg bli filmet, stay tuned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første regel i markløft:

  1. Dropp straps.

En del av markløften er faktisk grepet ditt, jo hardere grep du har jo mer mentalt gira blir du.

For å trene opp grepstyrken din så kan du kjøre overhåndsgrep på oppvarmingsettet og kjøre alternativt grep (suppinert) på toppsett.

Så husk å avslutte med hofta/rompa der du starter, altså litt lengre ned. Du er ikke ferdig med repetisjonen før du har stanga der du løftet den fra.

Når det kommer til knebøyen så hadde du en pitte-liten "butt-wink". Sjekk ut Martin Norum sin video om hvordan forhindre dette, min favoritt er reverese hypers og en øvelse der du binder en strikk fast til apeburet, "setter deg i" strikken og tar en knebøy hvor du presser hofta utover. (skal se om jeg finner en video av sistnevnte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Første regel i markløft:

  1. Dropp straps.

En del av markløften er faktisk grepet ditt, jo hardere grep du har jo mer mentalt gira blir du.

For å trene opp grepstyrken din så kan du kjøre overhåndsgrep på oppvarmingsettet og kjøre alternativt grep (suppinert) på toppsett.

Så husk å avslutte med hofta/rompa der du starter, altså litt lengre ned. Du er ikke ferdig med repetisjonen før du har stanga der du løftet den fra.

Når det kommer til knebøyen så hadde du en pitte-liten "butt-wink". Sjekk ut Martin Norum sin video om hvordan forhindre dette, min favoritt er reverese hypers og en øvelse der du binder en strikk fast til apeburet, "setter deg i" strikken og tar en knebøy hvor du presser hofta utover. (skal se om jeg finner en video av sistnevnte)

Hvorfor droppe straps om han ikke skal konkurrere? Alternativ grep = Mixed grep? Hva skjer når han sliter biceps i stykker med den armen han kjører underhånd med? Pga for tunge vekter? Kanskje noe å tenke på også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor droppe straps om han ikke skal konkurrere? Alternativ grep = Mixed grep? Hva skjer når han sliter biceps i stykker med den armen han kjører underhånd med? Pga for tunge vekter? Kanskje noe å tenke på også?

Å variere hvilken hånd man kjører underhåndsgrep med kan være en lur idè.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor droppe straps om han ikke skal konkurrere? Alternativ grep = Mixed grep? Hva skjer når han sliter biceps i stykker med den armen han kjører underhånd med? Pga for tunge vekter? Kanskje noe å tenke på også?

Hvis du har god teknikk, så er det ikke noe å bekymre seg for. De du ser på tv som river av noe, f.eks bicepsen er som oftest folk som er fullproppet av steroider. Senene og musklene vokser ikke ihop, som gjør at det er mye større sjanse for avrivning.

Straps er ikke nødvendig når man trener med så lite som han ovenfor. Heller gå ned på vekter og kjør med overhånd eller hook som du sier, å få bygget god grepsstyrke. Er ikke gøy å marke 200kg med straps og ikke klare 150kg uten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes du har godt utgangspunkt teknikkmessig ift å være så fersk som du sier!(y)

For å pirke, ville kanskje si du kunne startet med en ørliten høyere hofte posisjon i første rep av marken din. Men som sagt..

Pirking! Hvis du bare fokusert på teknikk hele veien, så vil du bare bli bedre samtidig som sterkere! Kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor droppe straps om han ikke skal konkurrere? Alternativ grep = Mixed grep? Hva skjer når han sliter biceps i stykker med den armen han kjører underhånd med? Pga for tunge vekter? Kanskje noe å tenke på også?

Ved å droppe straps så vil man også unngå faren ved å rive noe istykker. Grunnen til at folk bruker straps er at de er for svake i grepet og derav utsetter musklene for mer stress enn ved uten.

Har sagt dette før, man er ikke sterkere enn sitt svakeste ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved å droppe straps så vil man også unngå faren ved å rive noe istykker. Grunnen til at folk bruker straps er at de er for svake i grepet og derav utsetter musklene for mer stress enn ved uten.

Har sagt dette før, man er ikke sterkere enn sitt svakeste ledd.

Man blir sterkest mulig ved å utsette musklene for mest mulig stress. Herregud, hvorfor i helvete skal man holde tilbake på vektene pga grepsstyrke når man ikke skal konkurrere? Det er selvsagt helt tullete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brente reimene mine en gang for mange år siden, og har aldri sett tilbake. Grepsstyrken kom seg veldig kjapt. Jo mindre utstyr man bruker, jo bedre er det. Hvem vil være avhengig av utstyr for å kunne gjøre en øvelse? I stedet for å la egoet ta overhånd, prøve å dropp reimene en kort periode for å se hvordan grepet responderer. Grepsstyrke er veldig kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...