Gå til innhold

Legger man på seg etter lavkarbo?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på om man går opp i vekt etter endt lavkarbo kur, der man starter å spise mat med karbohydrater? Jeg har bare tenkt å gå på det en uke eller to, men om jeg må spise lavkarbo resten av livet får jeg finne en annen diett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiste lavkarbo (+/- 20 gram karbs daglig) i over ett år, vekta gikk ikke ned av det, og ikke gikk den opp igjen da jeg trappa opp med karbohydrater heller. Nå spiser jeg mellom 150-200 gram om dagen. Bør kanskje nevnes at jeg er normalvektig og har alltid vært det, testa lavkarbo kun for å se om det hjalp på mine mageproblemer. Sikkert flere med andre erfaringer, men dette er min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eksempel?

Du studerer ernæringsfysiologi. Hvorfor spør du egentlig om det? Skal du prøve å starte en diskusjon hvorvidt lavkarbo er bra eller ikke?

For meg er de positive tingene:

- Mer naturlig mat, uten gluten og store mengder ufordøyelig fiber: Mindre magetrøbbel og luft i magen.

- Mer grønnsaker. Da jeg spiste store mengder pasta/ris/poteter (siden idrettsutøvere "bør" spise spise det!) følte jeg at det ikke var plass til mye grønnsaker. Det var rett og slett ikke plass på tallerkenen og når jeg var mett hadde jeg ikke lyst på.

- Mindre sterk sultfølelse. Nå har jeg aldri vært insulinresistent eller hatt problemer med blodsukker, men for dem som har det vil det føre til mer stabilt blodsukker.

- Reduserte fettprosenten uten å være sulten, klarer å spise nok til å være vektstabil uten å begrense hvor mye jeg spiser.

I tillegg er det mange som melder om bedringer i sykdomsforløpet av kroniske (autoimmune) sykdommer, økt fertilitet hos (tidl.) barnløse, bedre blodfettverdier, mindre forekomst av (uønskede)betennelser, bedring av PCOS, bedring av kontroll hos DM2-pasienter. Osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du studerer ernæringsfysiologi. Hvorfor spør du egentlig om det? Skal du prøve å starte en diskusjon hvorvidt lavkarbo er bra eller ikke?

.

Så fordi man studerer noe, så kan man ikke spørre? Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du studerer ernæringsfysiologi. Hvorfor spør du egentlig om det? Skal du prøve å starte en diskusjon hvorvidt lavkarbo er bra eller ikke?

For meg er de positive tingene:

- Mer naturlig mat, uten gluten og store mengder ufordøyelig fiber: Mindre magetrøbbel og luft i magen.

- Mer grønnsaker. Da jeg spiste store mengder pasta/ris/poteter (siden idrettsutøvere "bør" spise spise det!) følte jeg at det ikke var plass til mye grønnsaker. Det var rett og slett ikke plass på tallerkenen og når jeg var mett hadde jeg ikke lyst på.

- Mindre sterk sultfølelse. Nå har jeg aldri vært insulinresistent eller hatt problemer med blodsukker, men for dem som har det vil det føre til mer stabilt blodsukker.

- Reduserte fettprosenten uten å være sulten, klarer å spise nok til å være vektstabil uten å begrense hvor mye jeg spiser.

I tillegg er det mange som melder om bedringer i sykdomsforløpet av kroniske (autoimmune) sykdommer, økt fertilitet hos (tidl.) barnløse, bedre blodfettverdier, mindre forekomst av (uønskede)betennelser, bedring av PCOS, bedring av kontroll hos DM2-pasienter. Osv.

Alle tingene du nevner her er individuelle og absolutt ikke tilfellet for alle som prøver.

- Man trenger ikke spise mer naturlig mat, og det er absolutt ikke gitt at man spiser mer fiber

- Hvem i all verden tør å påstår av "lavkarbo = mer grønnsaker"? Mer enn hva da? Spiser ikke jeg nok grønnsaker fordi jeg spiser karbo?

- Fint for deg. Funker absolutt ikke for alle.

- Sikkert riktig hvis punktet over fungerer, noe det ikke alltid gjør.

At noe fungerer for deg og din omgangskrets betyr ikke at det er loven. Det blir som om jeg skal si at alle bør bruke efedrin som sovetablett fordi *jeg* sovner av dem. (I tilfelle du ikke vet det, så er efedrin ganske så sentralstimulerende og de aller fleste blir kjempehyper av dem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordi man studerer noe, så kan man ikke spørre? Nei

Har hengt lenge nok på forumet til å lese hvordan lavkarbo-diskusjonene utarter seg.

Alle tingene du nevner her er individuelle og absolutt ikke tilfellet for alle som prøver.

- Man trenger ikke spise mer naturlig mat, og det er absolutt ikke gitt at man spiser mer fiber

- Hvem i all verden tør å påstår av "lavkarbo = mer grønnsaker"? Mer enn hva da? Spiser ikke jeg nok grønnsaker fordi jeg spiser karbo?

- Fint for deg. Funker absolutt ikke for alle.

- Sikkert riktig hvis punktet over fungerer, noe det ikke alltid gjør.

At noe fungerer for deg og din omgangskrets betyr ikke at det er loven. Det blir som om jeg skal si at alle bør bruke efedrin som sovetablett fordi *jeg* sovner av dem. (I tilfelle du ikke vet det, så er efedrin ganske så sentralstimulerende og de aller fleste blir kjempehyper av dem)

Jeg har aldri skrevet at lavkarbo er noe som fungerer for alle. Det er heller ikke tema. Jeg mener dog at å prøve lavkarbo i 2 uker er fåfengt. Da vil ikke kroppen nødvendigvis tilpasse seg og man vil gå med de såkalte overgangssymptomene for så å slutte med hele greien før man får glede av eventuelle fordeler.

Jeg påstår at for de aller fleste som ikke er veldig opptatt av mat fra før så blir "lavkarbo = mer grønnsaker (enn de spiste før)".

"Man trenger ikke spise mer naturlig mat". Det er en påstand jeg er uenig i. Men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg påstår at for de aller fleste som ikke er veldig opptatt av mat fra før så blir "lavkarbo = mer grønnsaker (enn de spiste før)".

Det er nettopp der folk får problemer. Nettopp fordi man ikke sitter med kunnskap. For folk flest uten peiling er lavkarbo det samme som " seriøst? kan jeg spise bacon, pølse, biff, nøtter, majones og avocado osv"

Når det er sagt respekterer jeg selvfølgelig argumentene du har, selv om jeg ikke kjøper alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder en bedret lipidprofil samt en bedre insulinfølsomhet så er det vekttap som først og fremst fører til en positiv effekt, og her er det flere veier å nå målet sitt på og det er dette StokkelandFastForm håpet å få utdypet. Enkelte studier som går under definisjonen "low-carb" har jo hatt et karbohydratinnhold på rundt 40% så her kan man med fordel presisere om det for eksempel er snakk om et ketogent kosthold eller ikke. En av mine tidligere forelesere elsket å snakke om den "gylne middelvei" som ser ut til å treffe på flest mulig punkter og slik for eksempel Lindberg foreslår så er muligens et middelhavkost det beste fra to verden hvor en mattrivsel og en bærekraftig & sunn kosthold er lettest å følge og treffer på flest mulig punkter.

Når jeg nevner "flere veier å nå målet sitt på" så burde vi strengt talt i beste VHS-stil sporet framover 10 år (eller mer) og sett hva epigenetikken kan tilby oss og forhåpentligvis gitt et kost basert mer på populasjonen. (Les: Individuelt)

Systematic review and meta-analysis of differ... [Am J Clin Nutr. 2013] - PubMed - NCBI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder en bedret lipidprofil samt en bedre insulinfølsomhet så er det vekttap som først og fremst fører til en positiv effekt

Ikke nødvendigvis: Separate effects of reduced carbohydrate inta... [Am J Clin Nutr. 2006] - PubMed - NCBI (bare fordi denne er interessant, vekttap vil stort sett alltid ha en positiv effekt uavhengig av hvordan man oppnår det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Skal prøve å svare på spørsmålet ditt kort og etter beste evne

Legger du på deg igjen etter endt lavkarbo-kur? Ja, nei, Kanskje? Så lenge du ligger på et kalorimessig vedlikeholdsnivå i forhold til din kropp vil du ikke gå opp. Så lenge kroppen forbrenner mer enn det den bruker vil du ikke legge på deg, du vil ei heller ha noe muskelvekst

Det jeg "vet" er du kan få litt dårligere forbrenning hvis du velger å bytte ut høytprotein/lavkarb kost med lavprotein/høykarb kost, men dette skyldes at kroppen bruker mer energi på å bryte ned/nyttiggjøre seg av protein enn karbohydrat. Jeg tror dette kalles den termogene effekten.

Dette er jeg relativt sikker på, men ta det jeg sier med en klype salt, så er du safe;) Jeg er fullstendig klar over at de andre som svarer i denne tråden har mer kunnskap og peiling, men det ser ut som de har glemt deg litt;)

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

True that, og det kunne jeg med fordel tatt med, men ærlig - jeg glemte det. :(

Det som gjør studien ekstra interessant er trenden for lavere fettprosent hos gruppen som inntok 26% KH versus 54%, til tross for samme inntak og oppfordringen rundt energiforbruket. Nå er jo studien gjort utelukkende på menn og noenlunde kort, men er plenty av langtidstudier som viser de samme positive resultatene, selv om vekttapet er likt. Alt i alt så håper jeg at andre metoder enn den "klassiske" i nær fremtid kan bli enda mer aktuelt, slik som det ble nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

True that, og det kunne jeg med fordel tatt med, men ærlig - jeg glemte det. :(

Det som gjør studien ekstra interessant er trenden for lavere fettprosent hos gruppen som inntok 26% KH versus 54%, til tross for samme inntak og oppfordringen rundt energiforbruket. Nå er jo studien gjort utelukkende på menn og noenlunde kort, men er plenty av langtidstudier som viser de samme positive resultatene, selv om vekttapet er likt. Alt i alt så håper jeg at andre metoder enn den "klassiske" i nær fremtid kan bli enda mer aktuelt, slik som det ble nevnt ovenfor.

Få med at første periode her var i vektstabil fase. Blodlipidene forbedret seg drastisk i lavkarbogruppen. I den påfølgende vekttapperioden var forbedringene størst i høykarbogruppen, og lavkarbogruppen fikk ikke noen ytterligere effekt som de ikke hadde fått av karbohydratrestriksjonen i seg selv. Forfatterne skriver:

It is possible that this finding reflects a convergence of the effects of adiposity and carbohydrate intake on common pathways that affect these lipoprotein measures, such that reductions of either can achieve similar results. However, at least under the conditions studied here, the effects are not additive—a result that is consistent with earlier observations

Videre skriver de om behandling av aterogen dyslipidemi at:

the expression of this atherogenic metabolic phenotype can be suppressed by either intervention, but the magnitude of the effect of reduced carbohydrate intake is diminished by sufficient weight loss and vice versa. These observations have implications for the management of atherogenic dyslipidemia in that low-carbohydrate diets may be particularly efficacious in those persons who are not able to achieve or maintain an adequate reduction in adiposity.

Med andre ord, forbedring i blodlipidene kan oppnås enten ved vekttap eller karbohydratrestriksjon. En kombinasjon av disse gav ikke en additiv effekt i denne studien. Dette mener forfatterne kan være nyttig å ta med seg til folk med dyslipidemi som ikke er overvektige og dermed kan forbedre verdiene sine ved vekttap. Disse kan sannsynligvis dra nytte av en karbohydratrestriksjon.

Til slutt nevner de at fysisk aktivitet også spiller inn, både som en egen faktor og ved at det hjelper til med å opprettholde et vekttap.

Note that increased physical activity without dietary carbohydrate reduction can also result in improvements in the components of atherogenic dyslipidemia (30) and can have the additional benefit of helping to maintain reductions in body weight.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukesdietter vil jeg aldri anbefale noen, uansett hva det går ut på. Det blir fort en kortsiktig innvestering med minimal avkastning. Jeg vet ikke hvordan dette virker med lavkarbo spesielt, men på generellt grunnlag vil jeg anbefale å heller gjøre små kostholdsendringer over tid, f.eks. mer grønnsaker og skippe potetene/risen/pastaen og og ha et lite underskudd på kalorier (det beste er jo såklart å trene ved siden av).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...