Gå til innhold

Hvor mange kcal har dietten din ..kalorier på >spisedag??


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

This.

I løpet av 24 timer har man ikke klart å vise mer enn 250g fettlagring i friske mennesker.

Gjelder dette uansett hva man spiser? Vet jo at mange spiser sykt mye karbs den ene dagen, men ligger lavt på fett og protein. Og at det funker for de.. Men mener du helt ærlig at jeg kan spise HVA jeg vil, 4-5 timer i uken (samme kvelden) og ikke gå opp mer enn 250 g i fett? Det er jo så sykt at det nesten må prøves ut, hoho:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder dette uansett hva man spiser? Vet jo at mange spiser sykt mye karbs den ene dagen, men ligger lavt på fett og protein. Og at det funker for de.. Men mener du helt ærlig at jeg kan spise HVA jeg vil, 4-5 timer i uken (samme kvelden) og ikke gå opp mer enn 250 g i fett? Det er jo så sykt at det nesten må prøves ut, hoho:p

Som du kanskje ser drodlet vi litt om hva som skjer når man introduserer fett også, men selv gir jeg beng. De få timene er psykologisk pause for meg i tillegg til å fylle opp lagrene. Om jeg legger på meg 100g eller 300g fett har null å si for meg, for slik jeg har lagt opp dietten min går jeg jo ned mine 300-400g i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du kanskje ser drodlet vi litt om hva som skjer når man introduserer fett også, men selv gir jeg beng. De få timene er psykologisk pause for meg i tillegg til å fylle opp lagrene. Om jeg legger på meg 100g eller 300g fett har null å si for meg, for slik jeg har lagt opp dietten min går jeg jo ned mine 300-400g i uken.

Jeg skal ikke ned i vekt, jeg skal heller 2-3 kg opp og deretter vedlikeholde. Så jeg spør egentlig mest fordi jeg lurer. Jeg lurer på om jeg kan/bør ha spisedager når jeg er på vedlikehold også.

La oss si at jeg spiser 2000 kcal på treningsdager og 1800 på hviledager (trener fem dager i uka). La oss si at dette er nøyaktig de kaloriene jeg trenger for å holde vekta. MEN, jeg spiser om lag 35% karbohydrater. Dvs. ganske lite ift. den høye treningsmengden min. Vil jeg da ha nytte av å spise fritt frem med karbohydrater i et spisevindu på 1-5 timer en dag i uka?

Spisedagene mine er som oftest på lørdager (hviledag) og trener styrke fullkropp på søndager. Etter evt. oppkarbing, skal jeg da ligge lavt på karb og høyt på protein og fett dagen etter? Selvom jeg trener? Hmmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ikke ned i vekt, jeg skal heller 2-3 kg opp og deretter vedlikeholde. Så jeg spør egentlig mest fordi jeg lurer. Jeg lurer på om jeg kan/bør ha spisedager når jeg er på vedlikehold også.

La oss si at jeg spiser 2000 kcal på treningsdager og 1800 på hviledager (trener fem dager i uka). La oss si at dette er nøyaktig de kaloriene jeg trenger for å holde vekta. MEN, jeg spiser om lag 35% karbohydrater. Dvs. ganske lite ift. den høye treningsmengden min. Vil jeg da ha nytte av å spise fritt frem med karbohydrater i et spisevindu på 1-5 timer en dag i uka?

Spisedagene mine er som oftest på lørdager (hviledag) og trener styrke fullkropp på søndager. Etter evt. oppkarbing, skal jeg da ligge lavt på karb og høyt på protein og fett dagen etter? Selvom jeg trener? Hmmm..

Hvis du skal opp i vekt skal du ikke være på vedlikehold. Du skal være rett over. Og ja, du kan ha en spisedag, men når du spiser over vedlikehold er det ingen grunn til å spise for å fylle på lagrene.

Det kommer uansett an på kalorimengde over tid. Spiser du mer enn du bruker, så legger du på deg. Spiser du mindre, så går du ned i vekt. Så...om du har litt mindre overskudd de fleste dagene og legger inn et frimåltid eller ikke, så er det opp til deg. Jeg har, selv på bulk, spisedag etterfulgt av en lavkaloridag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal opp i vekt skal du ikke være på vedlikehold. Du skal være rett over. Og ja, du kan ha en spisedag, men når du spiser over vedlikehold er det ingen grunn til å spise for å fylle på lagrene.

Det kommer uansett an på kalorimengde over tid. Spiser du mer enn du bruker, så legger du på deg. Spiser du mindre, så går du ned i vekt. Så...om du har litt mindre overskudd de fleste dagene og legger inn et frimåltid eller ikke, så er det opp til deg. Jeg har, selv på bulk, spisedag etterfulgt av en lavkaloridag.

Jeg spiser på vedlikehold (eller litt over), også hiver jeg i meg masse på lørdager for å gå opp i vekt. Er jo ikke så mange kg det er snakk om, hehe.

Jeg bare syns det er fint å ha en kveld i uka hvor jeg kan spise mengder av hva jeg vil. For selvom jeg skal opp i vekt så spiser jeg sunn mat, lite sukker og "junk". Synes det er fint å ha en kveld man kan kose seg litt ekstra, uansett om man er på bulk, deff eller vedlikehold. Jeg bare lurer litt på hvilke "retningslinjer" jeg bør følge ift. treningsmengden min og kostholdet mitt. For å få best mulig resultater og energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser på vedlikehold (eller litt over), også hiver jeg i meg masse på lørdager for å gå opp i vekt. Er jo ikke så mange kg det er snakk om, hehe.

Jeg bare syns det er fint å ha en kveld i uka hvor jeg kan spise mengder av hva jeg vil. For selvom jeg skal opp i vekt så spiser jeg sunn mat, lite sukker og "junk". Synes det er fint å ha en kveld man kan kose seg litt ekstra, uansett om man er på bulk, deff eller vedlikehold. Jeg bare lurer litt på hvilke "retningslinjer" jeg bør følge ift. treningsmengden min og kostholdet mitt. For å få best mulig resultater og energi.

Du må uansett ha et overskudd på de andre dagene om det ikke bare er fett du ønsker å bygge opp og så bryte ned. Pass på å være 200-300kcal over vedlikehold de fleste dager, en dag med underskudd, og så kan du ha spisedagen din. Men sjekk utviklingen med fettklype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt rar spisedag(grunnet at jeg føler meg uvel etter den). Hver andre uke kjører jeg en dag vekk nesten alt fett for mer karbohydrater(protein holder seg det samme). Legger også antall kcal opp på vedlikehold(kanskje litt mer spørs litt hva jeg føler for å spise).

Problemet kommer etterpå da jeg ofte blir VELDIG varm og litt svimmel. Har også flere ganger blitt litt uvel i magen i dagene som kommer etterpå(noe som kan skylde at jeg ofte har junkfood på menyen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må uansett ha et overskudd på de andre dagene om det ikke bare er fett du ønsker å bygge opp og så bryte ned. Pass på å være 200-300kcal over vedlikehold de fleste dager, en dag med underskudd, og så kan du ha spisedagen din. Men sjekk utviklingen med fettklype.

Har du noen studier/artikler som beviser og forklarer dette nærmere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På at det ikke holder med en dag i kalorisk pluss for å bygge muskler de seks andre dagene?

På at du må ligge i overskudd hver dag for at "lørdagsutskeielsen" ikke bare skal bli til fett? Eller misforstod jeg deg kanskje? :) I såfall hadde det vært spennende om du visste noe om hvor mange dager på rad man må være i overskudd for at de forrige overskuddsdagene ikke skal være "bortkastet". Man hører jo titt og ofte at det er gjennomsnittet over tid som er viktig, og et matinntak på vedlikehold søn-fre og overskudd lørdag er jo faktisk et ukesoverskudd. Holder ikke dette for muskelvekst? Kanskje dumme spm, men håper du overlever :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På at du må ligge i overskudd hver dag for at "lørdagsutskeielsen" ikke bare skal bli til fett? Eller misforstod jeg deg kanskje? :) I såfall hadde det vært spennende om du visste noe om hvor mange dager på rad man må være i overskudd for at de forrige overskuddsdagene ikke skal være "bortkastet". Man hører jo titt og ofte at det er gjennomsnittet over tid som er viktig, og et matinntak på vedlikehold søn-fre og overskudd lørdag er jo faktisk et ukesoverskudd. Holder ikke dette for muskelvekst? Kanskje dumme spm, men håper du overlever :)

Du har nok misforstått meg. Når man ligger i overskudd legger man på seg og om man ligger i overskudd over tid blir det også liggende. Mange kjører sykliske dietter med lavkaloridager og dager med over vedlikehold for å minimere fettlagring mens man enda gir kroppen nok kalorier til å bygge muskler. Slik jeg leste innlegget jeg svarte på hadde hun èn dag i uken med overskudd, og det var lørdag. Da hadde hun stort nok overskudd til at hun gikk opp, men de andre dagene spiste hun ikke mer enn vedlikehold. Da pøser man på masse nok kalorier kun en dag i uken, og en del av det er nødt til å bli fett, samtidig som man ikke spiser nok til å legge på seg muskler andre dager eller lite nok til å brenne fett. Netto er at man legger på seg mer fett enn nødvendig og at veldig lite av vektoppgangen er muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du skal opp i vekt, og kjører lavkaloridager hele uken og så pøser på meg ekstreme mengder på lørdag vil jo forbrenningen gå på høygir etterpå? (trodde kanskje det var derfor mange hadde spisedager på ned-i-vekt dietter med lite kcal)

Altså vil vel fettforbrenningen maksimeres etter, og om man da spiser lavkalori og trener vil man jo gå ned i fettprosent (om jeg ikke tenker helt feil nå)

Da vil vel ikke det være den beste løsningen for noen som skal opp i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du skal opp i vekt, og kjører lavkaloridager hele uken og så pøser på meg ekstreme mengder på lørdag vil jo forbrenningen gå på høygir etterpå? (trodde kanskje det var derfor mange hadde spisedager på ned-i-vekt dietter med lite kcal)

Altså vil vel fettforbrenningen maksimeres etter, og om man da spiser lavkalori og trener vil man jo gå ned i fettprosent (om jeg ikke tenker helt feil nå)

Da vil vel ikke det være den beste løsningen for noen som skal opp i vekt?

Forbrenningen fungerer ikke slik. Man fyller på tomme lagre og så får man en psykologisk boost til å fortsette videre diett om man har et frimåltid - men på diett er man mye mer restriktiv som regel. Fettforbrenningen vil heller ikke maksimeres, for man får veldig høyt insulin som faktisk er et lagringshormon (som hemmer frislipp av fett).

Men med fulle energilagre kan man trene hardere og lengre slik at man forbrenner mer uten å miste så mye muskelmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker også å lære meg hva "oppkarbing/refeed" går ut på, men jeg har ikke fortsått det helt enda. Har man behov for oppkarbing/refeed selvom man spiser nogenlunde etter vedlikehold? Jeg trener 5 ganger i uka og spiser ca. 35-40% karbohydrater. Ville jeg hatt utbytte av å spise vanlig vedlikeholds-mat en lørdag (vanlig mengde protein, karbs og fett), men å legge til et måltid med 600 kalorier som inneholder hovedsakelig karbohydrater?

Er i læreprosess selv,så vet ikke ordentlig. men ser ikke noen grunn til at du skulle bruke oppkarbing dersom du spiser (og skal spise) på vedlikehold med nok karbohydrater til vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...