Gå til innhold

Psmf diett, noen vits for meg om jeg ikke kan trene styrke?


Anbefalte innlegg

Har hatt ett Keisersnitt for 4uker siden, har gått ned 13 kg , men 7kg er igjen på kroppen, og det ser IKKE bra ut. Kunne tenkt meg å begynne med psmf, men pga KS kan jeg ikke trene vekter før 8uker til! Jeg kan gå fort og mye, så det er min "trim" hver dag. Men tilbake til poenget, vil jeg oppnå noen vektanedgang fort på psmf uten å kunne trene noe styrke? Må ha vekk minst 3kg på 2 uker .... Lov å håpe :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bør vel ikke spise psmf når du er så nærme normalvekt, og om du ammer er det vel i alle fall ikke aktuelt.. Om du ikke trener så mister du jo muskelmasse i tillegg.. Og med en nyfødt er det kanskje greit å ha litt energi?? Du blir slapp av psmf, det er veldig lite mat og beregnet på veldig overvektige.. Om du ammer så går du vel fortere ned i vekt også, eller? Hvorfor MÅ du gå ned 3 kg på 2 uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ammer, så bør du ikke gå ned i vekt.

Bevisst slanking under amming er ikke anbefalt. Når du går ned i vekt så frigjøres en del ting som ligger lagret i fettvevet, deriblant tungmetaller, og morsmelken er en av veiene vi kvitter oss med dette.

Når det er sagt, så gjelder dette først og fremst de som er opptatt av å komme raskest mulig ned i vekt. De fleste vil gå ned i vekt i løpet av ammeperioden uansett, ettersom energiforbruket øker, så ta det rolig så ordner det seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle skrevet at jeg IKKE ammer :) ellers hadde jeg ikke vært litt "besatt" på å få av disse kg :/ jeg mååå ikke gå ned 3kg på 2 uker, men skal i en bursdag, og føler meg så forferdelig ...... Derfor så ønsker jeg å bli litt mindre, så jeg ikke sitter å føler meg forferdelig :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor mye kcal jeg må holde meg på om dagen, for å gå ned. Tipper 1300-1500. Jeg veier 69kg nå, og min normalvekt er 62. (1,69høy) Kroppen min ser jo litt annerledes ut etter graviditeten, så kan godt være jeg må ned mer enn det for å bli fornøyd. Men det klarer jeg så klart ikke uten styrke trening. Når det er sagt, er det noen annen måte å kvitte seg med noen kg på kort tid som er bedre? Jeg kan som sagt ikke løpe eller noe, men jeg går min 60min hver dag . Det ser hvertfall ut som jeg er laget av gele , og at jeg ikke eier en muskel i kroppen..... Det er ikke spesielt pent :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg hadde jeg nytt hvert sekund med mitt lille barn de 8 ukene du ikke kan trene styrke. Kosa deg skikkelig. bare tenkt litt på hva du spiste. ikke noe diett eller noe sånn.

Så får du heller komme deg i den formen du vil når du kan trene. Det er vel ikke noe som er så lite pent som ei tynn jente, med for mye hud? Så da er det vel bedre å være der du er nå, og helder "skylde" på gaviditeten, så begynne å trene styrke når du kan det, og heller bare ha fokus på å ikke spise for mye. ikke tenke så mye på å gå ned i vekt.

vekta er bare ett tall vet du. du kan være 169 høy å veie 75 kg å fortsatt være i helt sykt rå form.:) bare få på deg litt muskler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er klart, å bli mer hengslette enn det jeg er nå, er ikke pent ! Hehe jeg nyter hvert sekund , desverre føler jeg meg ekstremt dårlig i forhold til kroppen min..... Men men , er jo bare 4uker siden jeg fikk henne, så kan vel kanskje ikke "klage" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja der sa du noe ;) hihi neida, er nok ikke så ille at noen reagerer . Er vel bare noe med at jeg ønsker sååå mye, på veldig kort tid . Så er jeg veldig hard mot meg selv. Var jo ikke fornøyd før jeg ble gravid heller, så får vel tenke på at denne kroppen har bært fram en fin liten baby. Å kroppen min , blir fin, til slutt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke spesielt ønskelig :/ men jeg kan ikke trene styrke på 8uker uansett, så kanskje bare ligge på litt kcal underskudd, og gå ned en halv kg i uken ? For å ikke være totalt ødelagt innen jeg kan begynne å trene :p

Hvordan skal det å ligge i underskudd rett etter fødsel hjelpe kroppen med å restituere seg, slik at du i det hele tatt er sterk nok og i form til å begynne å trene om 8 uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe ja er kun jeg som forventer det :) jeg koser meg jo med babyen hele dagen og natten, men innimellom slaga er det greit å tenke litt på hva jeg kan gjøre for å bli fornøyd. Føler jeg har så vanvittig mye energi og vil så mye. Totalt ødelagt menes ikke slik at andre med samme høyde og vekt ikke ser bra ut. Men jeg er helt slapp i hele kroppen, kroppen min har så klart endret fasong, har ikke mye muskler igjen. Ser litt gele aktig ut. Føler jeg selv da , kan jo være andre mener noe annet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt ett Keisersnitt for 4uker siden, har gått ned 13 kg , men 7kg er igjen på kroppen, og det ser IKKE bra ut. Kunne tenkt meg å begynne med psmf, men pga KS kan jeg ikke trene vekter før 8uker til! Jeg kan gå fort og mye, så det er min "trim" hver dag. Men tilbake til poenget, vil jeg oppnå noen vektanedgang fort på psmf uten å kunne trene noe styrke? Må ha vekk minst 3kg på 2 uker .... Lov å håpe :))

Hei Caroline.

Du er så langt ifra målgruppen til de som PSMF er beregnet på som mulig egentlig. Du har akkurat fått en lite baby, kroppen din har vært gravid i NI mnd, gi den litt cred for det den faktisk har klart å bære frem, en liten jente. Tror ikke jeg vet om noen som er i form 4 uker etter fødsel/keisersnitt. Gi det tid. Kroppen din vil komme tilbake i form igjen, men som sagt, det tar litt lenger tid enn 4 uker.

I tillegg har du vært igjennom en operasjon. Det siste kroppen din trenger er energiunderskudd. Det krever ekstra energi av kroppen din å lege seg selv etter kirurgi. Å legge seg i underskudd vil sinke denne prosessen.

Kanskje det viktigste er jo at du skal ha energi og glede til å ta deg av den lille jenta di. Alle timene på natten, og generelt det at du må sette henne i fokus fremfor deg selv i en lang tid fremover.

Å "stramme opp kroppen" har du massevis at tid til å gjøre når kroppen din er leget og du kan starte med styrketrening igjen. Bruk tiden nå til å gå trilleturer og nyte barseltiden.

Og ærlig talt, 2kg, hvem bryr seg egentlig om de. Du har alt gått ned 13kg på fire uker. Kroppen din fikser dette selv. Å sette igang med en diett nå blir å stikke kjepper i hjulene for deg selv.

Prøv å rette fokuset ditt et annet sted en kropp og vekt.

Jeg vet dette er lett å si, og veldig vanskelig å mestre. Men jeg tror virkelig du er tjent med å se hva som faktisk er viktig her. Og det er ikke de to kg, eller en stram kropp 4 uker etter keisersnitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Caroline.

Du er så langt ifra målgruppen til de som PSMF er beregnet på som mulig egentlig. Du har akkurat fått en lite baby, kroppen din har vært gravid i NI mnd, gi den litt cred for det den faktisk har klart å bære frem, en liten jente. Tror ikke jeg vet om noen som er i form 4 uker etter fødsel/keisersnitt. Gi det tid. Kroppen din vil komme tilbake i form igjen, men som sagt, det tar litt lenger tid enn 4 uker.

I tillegg har du vært igjennom en operasjon. Det siste kroppen din trenger er energiunderskudd. Det krever ekstra energi av kroppen din å lege seg selv etter kirurgi. Å legge seg i underskudd vil sinke denne prosessen.

Kanskje det viktigste er jo at du skal ha energi og glede til å ta deg av den lille jenta di. Alle timene på natten, og generelt det at du må sette henne i fokus fremfor deg selv i en lang tid fremover.

Å "stramme opp kroppen" har du massevis at tid til å gjøre når kroppen din er leget og du kan starte med styrketrening igjen. Bruk tiden nå til å gå trilleturer og nyte barseltiden.

Og ærlig talt, 2kg, hvem bryr seg egentlig om de. Du har alt gått ned 13kg på fire uker. Kroppen din fikser dette selv. Å sette igang med en diett nå blir å stikke kjepper i hjulene for deg selv.

Prøv å rette fokuset ditt et annet sted en kropp og vekt.

Jeg vet dette er lett å si, og veldig vanskelig å mestre. Men jeg tror virkelig du er tjent med å se hva som faktisk er viktig her. Og det er ikke de to kg, eller en stram kropp 4 uker etter keisersnitt..

Hei :) ja jeg vet du har helt rett, og jeg er enig. :) 2kg fra eller til er vel ikke noe å henge seg opp i, men jeg har jo klart å henge meg opp i de kg. Føler meg rett og slett forferdelig, men skal tenke på hva kroppen har gått igjennom, og tenke at jeg vil bli fornøyd med tiden. Jeg har masse energi nå, så om jeg skulle miste den, pga for lite kcal, så går det jo utover babyen, den trenger MYE fra meg dag og natt, så den energien trenger vi begge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) ja jeg vet du har helt rett, og jeg er enig. :) 2kg fra eller til er vel ikke noe å henge seg opp i, men jeg har jo klart å henge meg opp i de kg. Føler meg rett og slett forferdelig, men skal tenke på hva kroppen har gått igjennom, og tenke at jeg vil bli fornøyd med tiden. Jeg har masse energi nå, så om jeg skulle miste den, pga for lite kcal, så går det jo utover babyen, den trenger MYE fra meg dag og natt, så den energien trenger vi begge :)

Fint at du ser at mindre energi gjennom en diett ikke vil gjøre deg noe godt, for ikke å snakke om babyen din. Kroppen din kommer til å hente seg inn igjen, uten tvil. Kos deg med babyen, gåturer med barnevogn, lage god og næringsrik mat.

Flott at du har mye energi, vil tro det er mange nybakte mødre som slett ikke føler på det ;)

Det å endre kroppsfasong, dvs øke i muskelmasse (siden du langt ifra er overvektig), det er noe som krever en god dose tålmodighet og går over lang tid.

Det at du har hengt deg opp i de to kiloene, kan du prøve å vri litt på det. Se om du finner deg noen andre mål, noe som ikke dreier seg om kropp. Men som likevel kan gjøre deg mer fornøyd over tid? F.eks. mål som innebærer aktivitet (når du har klarering fra lege).

At du har lyst til å starte med styrketrening er kjempebra, du finner mange flotte mål som vil bringe deg videre der. I tillegg til å gi deg en mestringsfølelse i form av å løfte tyngre og bedre teknisk.

Men som sagt, fint at du ser at mindre energi virkelig ikke er noe du bør satse på nå. Nyt tiden, stress ned det du kan, også ordner resten seg etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...