Gå til innhold

Utholdenhetstrening gir mest velvære - DN Aktiv


Anbefalte innlegg

Fra artikkelen:

Styrketrening dankes ut av utholdenhetstrening. - Hva man skal med masse muskler hvis hjertet ikke fungerer godt?

Utholdenhetstrening ser ut til påvirke velvære positivt, og i noe større grad enn funksjonell styrketrening og tradisjonell styrketrening.

Det viser en ny doktorgradsstudie fra Norges idrettshøgskole (NIH) som har sammenlignet effekten av tre forskjellige typer trening på velvære blant eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tror jeg nok på! Men styrketrening kan bedre holdning, minske tap av muskelmasse og forebygge beinskjørhet.

Hva tror dere, skal en utrent 60 -70 åring prioritere styrke og skal en person som har trent mye styrke før, med "muscle memory" fokusere på kondisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at de ikke henviser til selve studien i artikkelen. Det er ihvertfall liten tvil om at fysisk aktivitet er veldig positivt hos eldre (og yngre selvfølgelig) av en lang rekke grunner. Det kommer nok litt an på hva man prioriterer - kondisjon kan sikkert styrke hjertet som naturligvis vil være positivt. Men det finnes noen hypoteser som peker mot at styrketrening kanskje kan virke enda mer forebyggende mot demens enn kondisjonstrening. Så det å anbefale én treningsform fremfor en annen blir kanskje litt for enkelt. Det viktigste vil uansett være å holde seg i aktivitet på ett eller annet vis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusset også på det at man anbefalte det ene over det andre. Aktivitet er vel det grunnleggende her.

Samtidig kan man jo også legge opp et styrketreningsprogram som gir en god effekt for hjertet.

Men må vel innrømme at jeg ikke er overrasket over at DN Aktiv skriver slik. Jeg synes de har en temmelig kraftig forsmak for kondisjon og utholdenhet, men det skyldes vel kanskje at det er en del av en næringslivsavis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er styrketrening i denne sammenhengen? Jeg syns blodpumpa går ganske bra etter et sett med 7+ reps med dyp bøy eller mark, så det hadde vært interessant å få kvalitetssikret styrketreningen det er snakk om.

Og hva er velvære? Snakker vi om en subjektiv følelsesmessig opplevelse, eller konkrete målbare parametre?Jeg syns det å sitte på ræva og pimpe øl gir velvære, men det gjør ikke denne aktiviteten bra for helsa allikavel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå virker det som om artikkelen faktisk blander litt også. Denne anbefalingen av kondisjonstrening kommer fra en fyr DN Aktiv intervjuet for lenge siden, og er ikke noe som fremmes av doktorgradsstipendiaten. Her fant jeg litt mer info om den aktuelle studien:

Trening gir økt velvære blant eldre - Norges Idrettshogskole

De så altså på velvære, ikke på helse. Jeg tenker at viktigste take home message her er: "For å få flere eldre i aktivitet, er det helt avgjørende å tilrettelegge treningen for dem. De må ha et tilgjengelig sted å trene og dyktige treningsveiledere er avgjørende. En kvalifisert treningsveileder som styrer treningen, forklarer og veileder øvelser og motiverer deltakerne er en suksessfaktor."

Man så en positiv effekt av alle treningsformer, og kondisjonstrening var litt mer positivt enn de andre treningsformene. Det viktigste er nok uansett å holde seg i aktivitet. Hva slags type aktivitet men bedriver blir kanskje litt flisespikkeri, i og med at alle former er desidert bedre enn ingenting (y) Det at de fleste opplevde økt velvære og motivasjon av kondisjonstrening kan være fint å vite om man skal anbefale en treningsform til en inaktiv eldre person. Men det er nok ikke grunnlag for å anbefale dem som driver med styrketrening å gå over til kondisjonstrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva man skal med masse muskler hvis hjertet ikke fungerer godt?

Kan jo snu på det også. Hva skal man med god kondis om ikke musklene klarer å bære deg?

At det på en så kort studie vises best effekt på utholdenhetstrening er vel ikke overraskende. Tar litt lengre tid å bygge opp muskelmasse enn å bedre kondisjonen. Nå vet vi heller ikke utvalget av personer det er utført på. Eldre mennesker som er pleietrengende vil kunne oppleve å klare seg selv igjen om de begynner med styrketrening, for disse vil det kanskje vært motsatt?

Uansett er nok en kombinasjon det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo snu på det også. Hva skal man med god kondis om ikke musklene klarer å bære deg?

At det på en så kort studie vises best effekt på utholdenhetstrening er vel ikke overraskende. Tar litt lengre tid å bygge opp muskelmasse enn å bedre kondisjonen. Nå vet vi heller ikke utvalget av personer det er utført på. Eldre mennesker som er pleietrengende vil kunne oppleve å klare seg selv igjen om de begynner med styrketrening, for disse vil det kanskje vært motsatt?

Uansett er nok en kombinasjon det beste.

Det var heller ikke poenget med studien å se på helseeffekten av styrke kontra kondisjonstrening. Det er journalisten som knoter her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel snakk om mest VELVÆRE? Ikke fysiske forbedringer/resultat opp mot hverandre?? Og da er det kanskej lettere og yte mer og trene mer og mer regelmessig om man føler seg bedre før og etter trening med en treningsform vs en annen? jeg finner utholdenhetstrening mer "avkoblende" enn styrketrenignn..Man slipper tenke hvilke øvelse i hvilke rekkefølge, antall reps og belastning,- alt opp mot hva man gjorde sist...Kanskje "må" man trene sammen med noen i tilegg for og få hjelp med vekter/passe på at man gjøre øvelse riktig slik at man unngår akutte skader??

For mange er det kanskje enklere og virkelig KOBLE av når man trener utholdenhet,- og derfor er det letter og like? Men om man virkelig HATER jogging eller sykling, men syens det er morsomt og kjenne muskler blir sterke, se at man løfter tyngre i fler reps sammenlignet med hva man noterete forrige gang osv...så fungerer jo det på samme måte mtp avkobling og velvære.. vil jeg tro...Men igjen, enklere og like og nyte noe som ikke krever "tenking",- som styrketrenign ofte gjør..

Blir som med film/bøker....Jeg vi bli underholdt, bli redd, trist eller le..: Det tror jeg de store flertall vil når de ser film/leser bøker...Tror få ser film/leser for at man skal TENKE på hva iall verden mente man med det, hva skjedde engentlig og hva BETYDDE det og det?? Det finnes selvsagt en del som ønsker dette også, men tror ikke det er like mange...På samme måte viser kanskje denne undersøkelsen at fleretallet som trener OFTERE liker utholdenhetstrening enn styrektrening? Uten at det sier noe om hva som er den mest optimale trening.:Men at man faktisk trener er jo viktigst, og om man må trene noe man egentlig ikke liker, så vil resultatet bli deretter,samme om det skulle være verdens beste treningsform :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studien på velvære er en del av et større forskningsprosjekt. Det vil være flere publikasjoner på både psykiske og fysiske variabler i tiden fremover. En fysiolog og en psykolog tar sin doktorgrad på dette. Selv skrev jeg master basert på prosjektet. For mer fysiske endringer se vedlagte linker.

http://brage.bibsys.no/nih/bitstream/URN:NBN:no-bibsys_brage_13404/1/Undrum%2c%20Jorgen%20v2010.pdf

Brage - NIH: Fysisk trening og eldre : effekter på beinmineraltetthet : en randomisert kontollert studie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...