Gå til innhold

Hva syns egentlig det norske folket om havregrøt?


Goldie

Anbefalte innlegg

Det er mye snakk om karbohydrater, fett, protein og alt mulig i media for tiden. Derfor lurer jeg, hva syns egentlig det norske folk om en real frokost/lunsj som havregrøt?

Er det for lite proteiner selv om man koker den på melk? Er karbohydratinnholdet for høyt? For mye kalorier?

Del din mening, jeg vil veldig gjerne høre hva dere mener!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elsker det! Men lager den mer proteinrik. Nå om dagen lages den slik.

140g havregryn

25g kruskakli

25g hvetekim

20g linfrø

1 liter vann

Kokes opp, før jeg hiver oppi

3 eggehviter

Lar det koke litt til før jeg heller det i et trau. Lar det kjøres ned før jeg tilsetter

50g Activate Pro Blend vanilje

og strør over med kanel.

Yum yum give me some!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker det! Men lager den mer proteinrik. Nå om dagen lages den slik.

140g havregryn

25g kruskakli

25g hvetekim

20g linfrø

1 liter vann

Kokes opp, før jeg hiver oppi

3 eggehviter

Lar det koke litt til før jeg heller det i et trau. Lar det kjøres ned før jeg tilsetter

50g Activate Pro Blend vanilje

og strør over med kanel.

Yum yum give me some!

Høres ut som en god og sunn oppskrift det der ja! Slettes ikke dumt å lage den mer proteinrik, kanskje jeg kan stjele noen av ingrediensene dine så min også blir litt mer proteinrik :whistling: Men smaker du noe til eggehvitene, eller gjør det den bare litt mer sammenhengende, på en måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker det! Men lager den mer proteinrik. Nå om dagen lages den slik.

140g havregryn

25g kruskakli

25g hvetekim

20g linfrø

1 liter vann

Kokes opp, før jeg hiver oppi

3 eggehviter

Lar det koke litt til før jeg heller det i et trau. Lar det kjøres ned før jeg tilsetter

50g Activate Pro Blend vanilje

og strør over med kanel.

Yum yum give me some!

Yum yum give ME some :D

God oppskrift ja :D Den har jeg også laget :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nah man kjenner ikke noe av eggehviten mtp smak om man ikke får en stor bit i munnen. Det eneste man kjenner er konsistensen da den stivner når den blir kokt.

Biter av eggehvite.. :p Kan du ikke røre ordentlig? :p hehe... Jeg hadde i eggehviten etter den hadde kokt opp og har ikke fått noen klumper enda.

Men nå har vel ikke jeg lagt like mange porsjoner som deg enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker det! Men lager den mer proteinrik. Nå om dagen lages den slik.

140g havregryn

25g kruskakli

25g hvetekim

20g linfrø

1 liter vann

Kokes opp, før jeg hiver oppi

3 eggehviter

Lar det koke litt til før jeg heller det i et trau. Lar det kjøres ned før jeg tilsetter

50g Activate Pro Blend vanilje

og strør over med kanel.

Yum yum give me some!

Den skal prøves etter trening. Blir det ingen klumper av proteinpulveret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker havregrøt! Det blir gjerne litt mye karbohydrater og litt lite proteiner om man lager den på vanlig måte, så jeg går for en litt annen utgave:

- 40g havregryn

- vann, og eventuelt en skvett melk

- 100 g cottage cheese

- sukrin og kanel

Noen ganger tar jeg også i proteinpulver (myoprotein med moccasmak) og/ eller valnøtter.. og en sjelden gang en klatt smør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikkje noko stor fan av havregraut, lagar pannekaker av det i staden for.

  • 100g havregryn
  • 2-3 egg
  • 1 banan
  • 40g proteinpulver
  • Sitronsaft, vanlijeessens, kardemomme
  • Peanøttsmør og eplemost oppå

Med mjølk attåt blir det ein frukost på 1200kc. :thumbsup:

Høres kjempegodt ut! Skal definitivt testes ut, er stor fan av både havregrøt og pannekaker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- havregryn

- vann

- eggehviter

- flytende natreen og/eller sukrin (melis)

Kok opp vann og havregryn til havregrynene sveller en del.

Putt oppi ønsket mengde søtning

Visp fort inn eggehviter (for å forhindre eggehviteklumper) gjerne med en miksmaster

La det koke litt videre for å varmebehandle eggene også. Varmebehandlede egg er bedre enn rå egg ;)

Serveres med sukrin og kanel etter eget ønske :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker grøt! Spiser det alltid til frokost, ofte til lunch og/eller kvelds i tillegg...

40g store havregryn kokes opp med vann, kakaopuler, kanel, kardemomme, salt og.

Har oppi et par eggehvitter på slutten, rører godt og lar det koke opp en gang til, før jeg sluker det med litt nøtter/frø og sukrin på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker havregrøt. En real dæsj gryn (jeg veier ikke mat, men tipper det er rundt 100 gr), 40 gr sjoko- eller vaniljeprotein, en håndfull frosne bær (tyttebær er forbausende godt) for smak og nedkjøling, samt litt hakkede mandler. NAM!

Evt så er det gulrotkakegrøt. Kok opp grøten, tilsett en reven gulrot og kanel etter eget ønske. Litt hakkede nøtter.

For meg er havregrøten et perfekt måltid, det kan varieres i det uendelige og kan lages med vannkokervann på lesesal og jobb. Jeg er litt småspist og sliter med å få i meg nok mat på jobbhelger. Da er det kjekt med en havregrøt som jeg lett kan tilsette ekstra kalorier i og fortsatt spise raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser havregrøt HVER dag! Bruker alltid cottage c i havregrøten min, til tider en skje sukkerfritt syltetøy hvis det finnes i kjøleskapet også. Har maaaasse kanel og sukrin på grøten, så CC fungerer nesten som en dip ved siden av. Nomnom:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...