Gå til innhold

Sats og Elixia fusjonerer


Anbefalte innlegg

Sats og Elixia slås sammen - DN.no

"Det nye selskapet vil hete Health & Fitness Nordic (HFN). Det består av Sats, Elixia, Fresh Fitness, Safe og Metropolis.Tryg Gruppen - som eier Sats - vil få en eierandel på 49 prosent, mens private equity-fondet Altor - som eier Elixia - får en eierandel på 51 prosent.

Det nye konsernet kommer til å ha mer enn 2000 ansatte, sammenlagte inntekter på ca 2,5 milliarder norske kroner, 181 treningssentre med nestan 500 000 medlemmer og kommer til å virke under varemerkene SATS, Elixia, Fresh Fitness, SAFE og Metropolis."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror nok at dette både kommer til å føre til en sammenslåing av varemerker etter hvert, og ikke minst færre treningssentere. I Oslo og i en del andre byer er det jo 2,5 treningssentre per innbygger, og det sier seg selv at ikke alt går like bra rundt. De har vel funnet ut at det ikke er så kult å konkurrere og helst vil la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at dette både kommer til å føre til en sammenslåing av varemerker etter hvert, og ikke minst færre treningssentere. I Oslo og i en del andre byer er det jo 2,5 treningssentre per innbygger, og det sier seg selv at ikke alt går like bra rundt. De har vel funnet ut at det ikke er så kult å konkurrere og helst vil la være.

Like overetablert som kebabsjappe-, kinarestaurant-, dagligvarebutikk-, sportforhandler, krimskrams- og klesforretningsbransjene. Der ser man dog bare konkurser. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, det har da vært en viss grad av sammenslåing i dagligvarebransjen med tanke på hvor mange frittstående dagligvarebutikker man har i dag sammenliknet med for 20 år siden? Norgesgruppen hadde jo også tenkt å ta over distribusjonen for ICA, før konkurransetilsynet satt foten ned. Trenden så vidt jeg har sett i den bransjen har i hvert fall vært kjeder som blir stadig større og kjøper opp mer og mer, men jeg kan ikke forestille meg at alle treningssentrene vil være med videre etter en ev. sammenslåing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje ikke det blir mye sammenslåing, men at de kommer til å lage enda mer forskjellig type varmerker for å kunne dekke et større marked. I stedenfor å ha 3 senter på samme sted med det samme tilbudet (mye gruppetimer, litt styrketrening, mye maskiner) så får de et mer gruppetimer senter, et mer styrkesenter også noe annet.

Det vil nok også bli varemerker som er forskjellig i prisen slik som sats og freshfitness er nå.

Endringen vil i alle fall ikke skje med en gang. Det vil skje over tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det har da vært en viss grad av sammenslåing i dagligvarebransjen med tanke på hvor mange frittstående dagligvarebutikker man har i dag sammenliknet med for 20 år siden? Norgesgruppen hadde jo også tenkt å ta over distribusjonen for ICA, før konkurransetilsynet satt foten ned. Trenden så vidt jeg har sett i den bransjen har i hvert fall vært kjeder som blir stadig større og kjøper opp mer og mer, men jeg kan ikke forestille meg at alle treningssentrene vil være med videre etter en ev. sammenslåing.

Folk liker tydeligvis marginer på noen få prosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje ikke det blir mye sammenslåing, men at de kommer til å lage enda mer forskjellig type varmerker for å kunne dekke et større marked. I stedenfor å ha 3 senter på samme sted med det samme tilbudet (mye gruppetimer, litt styrketrening, mye maskiner) så får de et mer gruppetimer senter, et mer styrkesenter også noe annet.

Det vil nok også bli varemerker som er forskjellig i prisen slik som sats og freshfitness er nå.

Endringen vil i alle fall ikke skje med en gang. Det vil skje over tid!

Samme tenkte jeg. Vil tro det blir større grad av differensiering der det finnes to sentre nært hverandre, som kommer til å ha ulike tilbud for å tiltrekke seg forskjellige kundegrupper. Nye konsepter som crossfit kommer nok til å vokse frem der etterhver også.

Nå har de vel omtrent lovet at det ikke skal bli færre sentre? Spent på om de klarer å holde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme tenkte jeg. Vil tro det blir større grad av differensiering der det finnes to sentre nært hverandre, som kommer til å ha ulike tilbud for å tiltrekke seg forskjellige kundegrupper. Nye konsepter som crossfit kommer nok til å vokse frem der etterhver også.

Nå har de vel omtrent lovet at det ikke skal bli færre sentre? Spent på om de klarer å holde det.

Hvorfor skal det bli færre sentere? De taper ingen ting på å miste kunder seg i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det bli færre sentere? De taper ingen ting på å miste kunder seg i mellom.

De sier jo det ikke skal bli det, men det spekuleres i det fordi de har sentre som ligger vegg i vegg mange steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Riktignok ikke mine spekulasjoner. Artikkelen i papiravisa hadde spørsmålet ang om det ble færre treningssentre sikkert 5 ganger i teksten, hvor det ble svar nei alle gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...