Gå til innhold

Anbefalte innlegg

På flere artikler her har jeg opplevd at løping blir disset ned, fordi det hemmer muskelvekst. Men dersom man ser på kortdistanseløpere som Usain Bolt, Yohan Blake osv er de jo strengt tatt mye mer muskuløse enn de fleste av oss på forumet her....

Jeg skal ikke skryte på meg å vite nøyaktig hva slags styrketrening de bedriver, men at det er mest fokus på styrke og eksplosivitet i beina er vel naturlig... hvordan opppnår de slik overkroppsmuskulatur da?

Fortsetter under...

Kortdistanseløping handler om å akselerere så fort som overhode mulig og da trenger man godt med muskler. Du kan se litt på hvordan hofteleddet skyter fart opp av startblokka, armene henger ikke å dingler som på en langdistanseløper og hvordan for hvert steg så presser de seg fremover. Hele kroppen må være godt trent

På flere artikler her har jeg opplevd at løping blir disset ned, fordi det hemmer muskelvekst. Men dersom man ser på kortdistanseløpere som Usain Bolt, Yohan Blake osv er de jo strengt tatt mye mer muskuløse enn de fleste av oss på forumet her....or

Jeg skal ikke skryte på meg å vite nøyaktig hva slags styrketrening de bedriver, men at det er mest fokus på styrke og eksplosivitet i beina er vel naturlig... hvordan opppnår de slik overkroppsmuskulatur da?

Her er noen arbeidskrav fra Norges friidrettsforbund som viser hva man, teoretisk sett, bør gjøre i f.eks. dype knebøy, benkpress for å løpe på en gitt tid. Det handler om å være stabil i overkroppen slik at kraft ikke går til spille, og man må være gjennomtrent for å stå imot kreftene som jobber imot en på en sprint. Det sagt; litt kan nok tilskrives forfengelighet også.

http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/trening/treningsplanlegging/arbeidskrav/friidrett/media3461.media

Annonse

Fordi de er det genetisk mest begavede av menneskeheten, og ville sett ut sånn av å se på Star Trek hele dagen (nesten).

Så enig så enig, de er en genetisk elite og vi vanlig dødelige må nok pent stå på sidelinja og akseptere fakta:D

Men jeg er veldig imponert over formen til sprintere, de har en imponerende fysikk:love:

Jeg hadde et par venninder på videregående som drev med friidrett. Kort- og litt mellomdistanse. Der var det svulmende biceps og six-pack..De drev bare og konkurrerte på "kretsnivå",- og var ikke best,- men blant topp 10. De trente stort sett løping og styrketrening gikk ikke ut over spensthopp, push-ups og "kroppsvektøvelser". Øvelser man kunne gjøre på friidrettsbanen uten mer utstyr. Er ikke akukrat noe "seriøst" friidrettssmiljø her jeg bor,- så det var sånn treningene fungerte....Man leide ikke styrkerom og innendørs friidrettshaller til "eliten"..Det var samme trenign for nybegynner og viderkommende, uansett resultat :)

Det er nok gener som gjør forskjell på idrettsutøver på "høyere nivå" og vi som bare kan ha det som hobby. Den dag i dag er det to særdeles muskuløse damer,- som stort sett bare driver med løping (nå litt lengre distandsr som 10km og halvmarathon) men de legg- og lår muskla!! OG ikke minst,- six-pack,- etter hhv 2 og tre barn.....De trener litt styrke nå, men ikke særlig målrettet og ikke annet enn "makinstyrke"-..Styrke er vel mer ment som forebyggende for disse.Jeg føler mine joggeturer og tider på løp er en helt annen IDRETT enn hva disse to driver med..Enda de trener mindre og veldig uregelmessig i forhold til meg.....Kan godt gå to-tre uker de ikke trener. om de er på ferie, det er vinter og styggvær ol.... Mens de da er tilbake i form på to joggeturer, tar det meg 2måneder...:) For å sette det på spissen.

MEN, like blid, og med alderen har jeg lært meg at jeg har ikke kropp spesielt egnet for noe idrett,- men jeg kan FORBEDRE min kropp til og yte bedre i ALLE idretter jeg vil...!! Og DET er viktig og fokusere på. OGså er det morsommere og konkurrere mot seg selv enn alle andre.. da kan jeg faktisk vinne!!!;)

Men de vi ser på TV;- som driver med kortløp, de trener nok masse styrke, vil jeg tro. Om man da antar at de i TILLEGG er som de to damene jeg nevnte,- så er det ikke rart de slår hvilke som helst "hobby body-builder" ned i støvlene mtp på muskelstørrelse og synlighet :)

Å løpe så raskt som mulig handler om å overføre så mye kraft som mulig ned i underlaget, da er det en fordel med mye muskler. Den teknikken som overfører mest kraft ned i underlaget er den karakteristiske til Micheal Johnson. Justin Gatlin har begynt å bruke denne teknikken (kan ikke huske han gjorde det på samme måte tidligere), og han brukte nok tiden da han var utestengt for doping til å perfeksjonere den. Skal du klare å bruke den teknikken effektivt er visstnok musklene i rumpa essensielle. Ser man biomekanisk på det å løpe må krefter overføres fra ett ledd til ett annet. Jo mer krefter man klarer å overføre fra overkroppen og ned i beina gjør naturlig nok at du løper raskere.

I tillegg har gener mye å si - noen er født eksplosive andre ikke. I tillegg er det ikke sikkert at teknikken til Micheal Johnson funker på alle, noen klarer det sikkert rett og slett ikke, og det er kanskje grunnen til at de fleste faktisk ikke løper sånn.

Dra på en friidrettstrening for barn eller bare se på barn løper - noen er født med god løpeteknikk, andre løper som kråker

Hvis jeg skal gi kort svar: sprintere og vektløftere har muskelfibre som lettere lar seg "forstørre", det er mest gener, samt at de trener riktig selvfølgelig. (Genetisk disponert heter det visst ;) )

Man kan trene opp de ulike muskelfibrene i kroppen, men ikke endre sammensetning mellom type 1 og 2 (utholdende og "maksimal/eksplosiv" - disse utvikler større kraft på én gang enn de utholdende). For å skape stor kraft på en gang.- som man må gjøre i sprint, må man aktivere type 2 muskelfibrene. De har lettere for å vokse enn type 1.

Når man trener tung styrketrening (med progresjon osv.) vil styrken - og dermed muskeltverrsnittet - øke.

Etter hva jeg husker fra skolen i fjor kan kan si at man har tre type muskelfibre: type I, type II a og II x.

Type I er utholdende og har langsomme sammentrekninger - blir derfor slanke

Type IIa er har raske sammentrekninger, men er utholdende - blir større ved trening

Type IIx har raske sammentrekninger, og er ikke utholdende. - disse har størst evne til å skape eksplosivitet. - blir større ved trening

Man kan trene seg mye bedre enn genetikken skal tilsi, men jeg vil tro at de beste sprinterne er genetisk disponert med mye type 2 fibre.

:sleep:

Ser at dette ble veldig rotete og følte jeg gjentok meg selv, men som konklusjon:

Sprintere og vektløftere har det til felles at de trener mye eksplosivt, som øker muskeltverrsnittet (strl på musklene).

hvordan opppnår de slik overkroppsmuskulatur da?

Vet ikke hvor du har fått det for deg at sprintere ikke trener styrke på overkroppen. Naturligvis trener nok de fleste mest frivendinger, frontbøy, knebøy, rykk, strak mark, NH osv., men jeg tørr påstå at de aller fleste sprintere også trener styrke for overkropp (i alle fall av de som er på toppnivå). Benk, pulls, linford supersett og diverse medisinballkast er ganske standard.

På flere artikler her har jeg opplevd at løping blir disset ned, fordi det hemmer muskelvekst.

Langdistanseløping er ikke tingen for muskelvekst, nei. Men man kan fint trene fosfatøkter som 2x4x60m med pause lik 4-5 minutter uten at det går utover styrkeformen.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...