Gå til innhold

chins-mestring tips


Gjest danielle

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er i full gang med chinstrening. Det jeg gjør er å sette to stepkasser under pullup-baren, så står jeg på dem og hopper opp, for så å senke meg langsomt ned. Det er vel dette som kalles negative chins, og er en fin måte å trene opp styrken på. I tilegg tar jeg nedtrekk med smalt grep. Jeg synes progresjonen går rimelig kjapt på denne måten. I går tok jeg min første ordentelige chin, og det er ikke så fryktelig lenge siden jeg begynte å trene på det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt:

negative chins. Prøv å hele tiden øke tiden du bruker på å senke deg ned, eventuelt øke vekter, men samme tid ned.

Ellers kan du kjøre chins hvor noen holder i beina dine, kjør så mange du klarer og få mer hjelp etterhvert. Du kan også kjøre chins i strikk, som tar mye av belastningen i bunnposisjon. Nedtrekk er også et fint alternaiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Nedtrekk er eit greit alternativ inntil du er sterk nok til å ta chins med kroppsvekt.

- Assisterte chins

-

-

Når handflatene er mot deg tar du chins, når dei vender vekk frå deg er det pull-ups. For dei fleste er chins lettast i starten, med eit smalare grep. Du kan og ta det med hammergrep der handflatene er vendt inn mot kvarandre.

Ikkje senk deg heilt ned med armane, då blir det veldig tungt å koma i gang igjen. Samtidig held du spenn i musklane.

Chins og pull-ups er mest av alt øvingar for rygg og skuldre. Den tar bra på biceps og, men problemet er at biceps er svakare enn ryggmusklane. Om du går for høgt opp vil du slita ut biceps før ryggmusklane har fått gjort sitt. Difor er det greit å dra seg opp til panna eller augene er på høgd med grepet. Fokuser på at du senker deg ned og skuldrene og drar skuldrene godt ned for å få fullt utslag når du går opp. Det føles litt som ein shrugsbevegelse. Du drar kroppen opp ved at du drar skuldrene ned.

Forslag til framgangsmåte og den slags kan du finna her: http://myrevolution.no/forum/f29/chins-pull-ups-hang-ups-nedtrekk-5312/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 1 og en halv måned siden klarte jeg ikke 1 hel chins engang, i dag tok jeg 6 og en halv! :) Som de fleste sier så er sikkert negative chins en veldig god metode men det var ikke noe jeg brukte selv. Jeg begynte bare med å få hjelp av andre, som stod under og løftet. Deretter begynte jeg å bruke strikk, og når jeg kom meg opp i 2-3 reps på egenhånd så droppa jeg strikken, og kjørte heller sett med så mange reps jeg klarte -pause- så mange jeg klarte osv! det virker kanskje litt kjedelig å bare kjøre 1 og 2 rep men det funket veldig bra for meg!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå bort til den flottaste maen i gymmet og spør om han kan assistera deg.Då blir det fart på sakene! hehe..neida.

Men det hjelper at det er noen der og følger med deg eller såvidt holder i foten din og hjelper deg med et par kilo.Det e rart ka me får te når me blir "utsatt" for litt press.

Me e sterkare enn me tror!Og me kan pusha oss mer en det me tror me klare:)

(blei mye stavangårr dialekt her nå;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 1 og en halv måned siden klarte jeg ikke 1 hel chins engang, i dag tok jeg 6 og en halv! :) Som de fleste sier så er sikkert negative chins en veldig god metode men det var ikke noe jeg brukte selv. Jeg begynte bare med å få hjelp av andre, som stod under og løftet. Deretter begynte jeg å bruke strikk, og når jeg kom meg opp i 2-3 reps på egenhånd så droppa jeg strikken, og kjørte heller sett med så mange reps jeg klarte -pause- så mange jeg klarte osv! det virker kanskje litt kjedelig å bare kjøre 1 og 2 rep men det funket veldig bra for meg!:)

Æææ, er det SANT!?? Klarer 2-3 stk nå, men står BOM FAST. Tips:D!?!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æææ, er det SANT!?? Klarer 2-3 stk nå, men står BOM FAST. Tips:D!?!?!

Det er sikkert veldig individuelt hva som funker for en, men da jeg var på 2-3 reps kuttet jeg som sagt ut strikken, og valgte heller å jobbe med de repsene jeg klarte, slik at jeg ble vant til egen kroppsvekt! Jeg varmet gjerne opp med en stram strikk først, slik at jeg fikk inn 6-7 stk før jeg kjørte 2-3 med egen vekt, pause til jeg følte meg klar igjen, og gjentok helt til jeg følte meg så tom at det ikke var mulig å dra kroppen opp en eneste cm til! Men jeg ble så veldig gira på denne chinsinga at jeg har trent det opp til 4 ggr pr uke, haha :D Så det er nok også en av grunnene til at jeg økte så fort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser i lenka eg posta er det ikkje noko problem å trene chins ofte for å bli sterkare. Det er faktisk heile greia med artikkelen at du skal opp i frekvens. Det blir mykje som på same måte som armhevingar. Skal du ta mange armhevingar er det lurt å ha ein høg treningsfrekvens.

Kroppen tåler den slags trening betre enn tung trening med vekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Strikker har jeg aldri prøvd, men gjett om det skal testes når jeg er kvitt den forkjølelsen her! :p

Selv så satte jeg meg som mål i mars å klare 1 chin innen sommeren. I mai tok jeg 7 :)

De gangene jeg ikke har en hjelper tilgjengelig, pleier jeg å bruke en benk med justerbar rygg, som jeg har satt opp ryggen på til en passende høyde, litt lenger bak enn midt under stanga jeg skal løfte meg i. Så legger jeg fotbladet på ryggen på benken på de siste repetisjonene på settet, for å kjøre meg helt ut. Det krever dog at man har litt selvdisiplin og ikke hjelper til mer enn man akkurat må for å komme opp selvfølgelig ;) Fungerer veldig bra å kjøre negativt med å bruke benken sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...