Gå til innhold

Dopingbruk og fortsatt arbeid i idrett


Speedbird

Anbefalte innlegg

Brukerne må jo kjøpe av noen. Jeg synes ikke det er umoralsk å selge. Det er ulovlig, men noen må jo nødvendigvis dekke etterspørselen da politikerne har bestemt at det ikke skal finnes et lovlig, regulert utsalgssted. Dette er en helt naturlig konsekvens av statlig politikk som ikke fungerer. Jeg mener at man må se litt dypere enn bare "fysj, du er en kriminell".

Samme med narkotika-"kriminalitet". Som han sier, "It's a lot deeper than the niggas on your block."

Vel, et steg i riktig retning er jo å forby det. En annen retning er som du foreslår å regulere et lovlig salg.

Speedbird: Å sammenligne salg av steroider og pedofili syns jeg var greit drøyt.

Jeg er helt imot doping, men kan ikke se problemet med at en som bruker/selger likevel skriver artikler om trening. Han kan da inneha like mye kunnskap, erfaring og tips fordi om han trøkker. Alle skal ha noe å brødfø seg på.

Dette blir litt som at å si at en elektriker som jobber svart ikke kan skrive en artikkel om elektriske innretninger for min del.

Vel det er stor forskjell. Elektrikere må faktiske dokumentere arbeidet sitt. Det finnes smutthull for å jobbe svart, men man risikerer å miste jobben som elektriker. Mange firmaer som vil fremstå som seriøse.

Jeg tenker ikke nødvendigvis på at det skal være krav til politiattest for å jobbe på en blogg på internett, men feks arbeid som trener i idrettslag, treningstudio, skrive lærebøker, skrive for fagjournaler osv. En mister fort troverdighet i fagsammenheng dersom man tidligere er tatt i juks. J.f. Forskere som blir tatt i forskningsjuks.

Ja, jo, men kan fort havne inn på feil plan med tanke på kommentaren "Alle som har sonet sin straff skal jo på en eller annen måte tilbake i hverdagen, men det betyr ikke at det f.eks. Er greit at tidligere dømte pedofile skal få jobbe i barnehage?" Den fikk det til å gå litt varmt i topplokket mitt, for å si det slik.

Har lest den strofen flere ganger, og skjønner at dette kun var et eksempel, but still. Den der kan fyre opp mye, meget mye.

Det var poenget. Og jeg står ved det. Jeg mener enhver skribent mister all troverdighet når de har blitt tatt for å bryte loven med forsett og/eller overlegg innenfor sin egen bransje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var poenget. Og jeg står ved det. Jeg mener enhver skribent mister all troverdighet når de har blitt tatt for å bryte loven med forsett og/eller overlegg innenfor sin egen bransje.

Kan jo i grunnen si meg enig i det. Ikke lest så mye av Robert, og prøver heller ut ting selv enn å stole blindt på andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var poenget. Og jeg står ved det. Jeg mener enhver skribent mister all troverdighet når de har blitt tatt for å bryte loven med forsett og/eller overlegg innenfor sin egen bransje.

Problemet var at så å si hele Fitnessbloggen forumet hyllet Robert som en gud, og bagatelliserte hele handlingen i en annen tråd. Det er sjeldent jeg reagerer på ting fra internett, men den tråden var trist som faen, samtidig viste den også hva slags mennesker man har med å gjøre her på forumet. Sunn fornuft, kritisk sans, ordentlig ryggrad? Aldri sett.

EDIT: Skrev egentlig litt mer, men må moderere meg litt i tilfelle 1 stk. korrupt moderator kommer for å ta meg (du vet godt hvem du er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel det er stor forskjell. Elektrikere må faktiske dokumentere arbeidet sitt. Det finnes smutthull for å jobbe svart, men man risikerer å miste jobben som elektriker. Mange firmaer som vil fremstå som seriøse.

Jeg tenker ikke nødvendigvis på at det skal være krav til politiattest for å jobbe på en blogg på internett, men feks arbeid som trener i idrettslag, treningstudio, skrive lærebøker, skrive for fagjournaler osv. En mister fort troverdighet i fagsammenheng dersom man tidligere er tatt i juks. J.f. Forskere som blir tatt i forskningsjuks.

Så lenge det man skriver er legitimt, så ser jeg ikke hvorfor man ikke kan jukse selv. Å f. eks. si at knebøy, markløft, benkpress og helkroppsøvelser generelt har bedre effekt enn bicepscurl og ja-nei-maskinen syns jeg er legitimt uansett hvor mye doping man bruker. Tror ingen blir Arnold av ja-nei maskinen og bicepscurl. Man kan jo også ha gjort erfaringer FØR man begynte å jukse eller hvis man jobber som PT kan man ta resultater fra andre mennesker som eksempler i sine påstander. Mange ting som har med trening å gjøre er liksom bare som det er, uavhengig om personen bruker roids eller ikke.

Alle PT-er går jo et kurs og lærer this and that - og det gjelder jo like mye selv om PT-en doper seg selv eller selger til andre. Altså, de gjenforteller jo bare ting de har lært et annet sted. Hva gjelder egne teorier så er det aldri 100% uansett hvor rein personen er, for det kan jo være variasjoner.

Hva gjelder elektrikere så vet jeg ikke helt om du tok poenget mitt? Som var at man kan like mye om jobben sin/det man gjør fordi om man jukser litt på si med svart jobb/hormoner. Og selvom det ikke har så mye med trening og doping å gjøre, så er det i mitt hode et helt greit eksempel på hvorfor også brukere kan skrive om trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med et par av Trolla her i at diskusjonen rundt doping blir for kvelt av moderatorene her, men å kalle de korrupte blir feil igjen. Feks ble et av mine innlegg sensuret og jeg fikk en melding om at de ikke tolererte dopingprat etter at jeg skrev: Om lillebroren min noen gang ble sterkere enn meg ville jeg begynne med dop. Dette var ment som en spøk, siden vi to er helt forskjellige typer og har forskjellige tilnærminger til fysisk aktivitet.

Når det kommer til trådens formål, så vil jeg si dette er et problem. Alle vet at Bjarne Riis har vært involvert i doping, likevel er han sportsjef innen sykling. Maradonna er en fotballhelt selv om hans kokainbruk ville drept en normalt menneske. Stian Grimseth er tatt for doping likvel var han med i mesternes mester. Listen er lang. Blir man tatt for doping, bør det automatisk føre til en utestengning for livstid fra idretten.

Når det kommer til moderering og artikler på denne siden blir det noe annet. FB er gratis, du velger selv å være medlem her og har så vidt jeg vet ingen direkte tilknytning til noen produkter de selger for fortjeneste eller idrettslag. Så når man melder seg inn her gjør man det på FB sine premisser, er folka her rassehøll, er det ikke vits for deg å være her lengre, du kan ikke komme inn å klage. Om artikkelen er skrevet av en som har sonet en dom for hvasomhelst, so what? Du velger selv å følge retningslinjeneeller tipsene som den inneholder. Det er jo noe helt annet enn om det hadde vært en treningsprogram man fikk av en trener i en volleyballklubb. Vedkommende er dermed ikke direkte involvert.

At Robert skal bli hengt ut hver gang dette emne kommer opp synes jeg er trist, han har tatt straff for det han har gjort og er ikke skyldig i den andre saken(enda??). Det er flere loggbøker her med helt opplagt dopede mennesker som får like mye ros som det Robert gjorde, men det blir også feil å henge ut dem uten fellende bevis.

Synes både ripped freak, Luvstruck og Speedbird har noen gode poeng, men diskusjonen er så lite fruktbar, fordi alle tiltak som kan bli gjort vil føre til kvalme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med et par av Trolla her i at diskusjonen rundt doping blir for kvelt av moderatorene her, men å kalle de korrupte blir feil igjen.

Grunnen til at du ikke har sett korrupsjonen er fordi det ikke blir nevnt, eller sett. FB sliter med moderatorer som banner og gir advarsler til folk de ikke liker, og lar andre folk slippe unna, selv om den som blir utestengt verken spammer, eller startet diskusjonen. Dette er bare starten, og hvis det fortsetter slik blir ikke dette forumet annet enn en lekeplass der korrupte moderatorer bare lar venner av seg få lov til å si hva de mener.

Tilbake til diskusjonen. Nå er det ikke slik at folk som har blitt dømt tidligere skal bli forfulgt av dette resten av livet sitt. Det jeg reagerer på er hvordan folk bagatelliserer dette og får det til å høres ut som en hverdagslig ting. Mannen har planlagt og bevisst begått forbrytelser, og blitt dømt gjentatte ganger, hvorfor forsvarer folk dette?

Come clean, vær tydelig, og fortsett videre, og de som forsvarer han bør lære seg å holde kjeft, for de gjør bare saken enda verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk! Endelig noen som tørr å skrive sannheten! Bare synd at du mest sannsynlig blir bannet så fort Espelund eller en av de andre i FB-mafiaen leser dette. :(

Det verste er at de ikke vil begrunne hvorfor de har bannet deg heller, og ikke svarer når man sender mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå syns jeg disse diskusjonene begynner å innta barneskolenivå. Jeg tror ingen er tjent med å fortsette i disse rammene som nå er.

Alle er tjent med at de korrupte moderatorene roer seg ned. At de struper igjen folk, sletter poster, utestenger folk og lar venner slippe unna for akkurat samme overtredelser er ikke noe annet enn trist. Slutt å være naiv.

Skal et fåtall mennesker få lov til å diktere hva andre skal si og mene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er tjent med at de korrupte moderatorene roer seg ned. At de struper igjen folk, sletter poster, utestenger folk og lar venner slippe unna for akkurat samme overtredelser er ikke noe annet enn trist. Slutt å være naiv.

Skal et fåtall mennesker få lov til å diktere hva andre skal si og mene?

Det kan godt være det dere skriver er fakta, jeg er ikke naiv, men det er meg hamrende uinteressant. Om de noen gang utestenger meg, så finner jeg et annet forum å holde til på og det vil jeg forøvrig anbefale andre her også om de er så misfornøyde. Enn så lenge trives ihvertfall jeg helt fint her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du ser, er et resultat av at enkelte har fått nok av moderatorer som oppfører seg som om de skulle være en diktator i et land i midt-østen... før eller senere, vil folk få nok, og si ifra.

Viser til hva jeg svarte Luvstruck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet at Bjarne Riis har vært involvert i doping, likevel er han sportsjef innen sykling. Maradonna er en fotballhelt selv om hans kokainbruk ville drept en normalt menneske. Stian Grimseth er tatt for doping likvel var han med i mesternes mester. Listen er lang. Blir man tatt for doping, bør det automatisk føre til en utestengning for livstid fra idretten.

Det der høres for mange fint ut i teorien, men virkeligheten er at kampen mot doping i toppidretten ikke kan vinnes. Jeg spør, hvorfor skal vi se ned på Stian Grimseth fordi han dopet seg? Dette er en nødvendighet i verdenstoppen i hans idrett fordi antidopingsystemet ikke fungerer. Realiteten er at det går an å bruke ti dopingmidler året rundt og samtidig bestå hundrevis av dopingtester. Dette har vi sett flere eksempler på, f. eks. Michael Rasmussen og Lance Armstrong.

Dopingfri toppidrett når det kjempes om millionbeløp og heltestatus? Glem det. Doping bør legaliseres i OL, og så kan man heller arbeide for dopingfri barne- og breddeidrett så godt det lar seg gjøre. Både dopingfrie og ikke-dopingtestede klasser i styrkeløft for eksempel. Dopingfritt OL kan arrangeres sammen med Paralympics :). Det høres kanskje sarkastisk ut, men jeg mener det helt alvorlig. Så lenge det blir for mye prestisje i å vinne så kan man bare glemme å oppnå det på rent vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der høres for mange fint ut i teorien, men virkeligheten er at kampen mot doping i toppidretten ikke kan vinnes. Jeg spør, hvorfor skal vi se ned på Stian Grimseth fordi han dopet seg? Dette er en nødvendighet i verdenstoppen i hans idrett fordi antidopingsystemet ikke fungerer. Realiteten er at det går an å bruke ti dopingmidler året rundt og samtidig bestå hundrevis av dopingtester. Dette har vi sett flere eksempler på, f. eks. Michael Rasmussen og Lance Armstrong.

Dopingfri toppidrett når det kjempes om millionbeløp og heltestatus? Glem det. Doping bør legaliseres i OL, og så kan man heller arbeide for dopingfri barne- og breddeidrett så godt det lar seg gjøre. Både dopingfrie og ikke-dopingtestede klasser i styrkeløft for eksempel. Dopingfritt OL kan arrangeres sammen med Paralympics :). Det høres kanskje sarkastisk ut, men jeg mener det helt alvorlig. Så lenge det blir for mye prestisje i å vinne så kan man bare glemme å oppnå det på rent vis.

Du er ikke sarkastisk, du er veldig saklig og realistisk.

De som produserer og jobber med doping på høyt nivå ligger alltid mange skritt foran dagens dopingtester, og dopingjegerne tar de ikke igjen før om mange år. Så fort det kommer en ny form for dopingtest så vil "produsentene" igjen være noen skritt foran dopingjegerne med ny teknologi.

Mest sannsynlig er de beste "produsentene" faktisk dopingjegere, eller har en tilknytning til slike organer.

EDIT: Det var et spennende intervju med en dopprodusent en gang som hadde jobbet med store stjerner innenfor idrett, er det noen som greier å finne den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

EDIT: Det var et spennende intervju med en dopprodusent en gang som hadde jobbet med store stjerner innenfor idrett, er det noen som greier å finne den?

Angel Heredia interview on sports doping - Sherdog Mixed Martial Arts Forums

Jeg liker spesielt dette:

Heredia: "I’ve created 20 different drugs that are still undetectable for the doping testers."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener bestemt at det var en nettside som tok opp nettopp denne problemstillingen med doping i toppidretten og korrupte internettforumsmoderatorer.....Tror det var http://www.hvemfaenbryrseg.no

Og angaaende forbudet mot bruk av dopingmidler; Er det NOEN som tror det blir aa ha noen som helst funksjon? Hvis et forbud mot kjöp og salg av steroider ikke har greid aa ödelegge markedet for steroider, saa er det kanskje greit aa ikke ha den helt store troen paa at et nytt forbud blir aa gjöre jobben. Hvis "lov 1: forbud mot kjöp og salg" ,hadde virket, saa hadde vi jo ikke trengt "lov 2: forbud mot bruk av steroider". Hvis lov 1 ikke virker, er det da noen grunn til aa sette sin lit til lov 2?

Er det en veldig norsk greie aa omgi seg med forbud og lover som er umulig aa haandheve, men som man likevel haaper har "normgivende og forebyggende effekt?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...