Gå til innhold

For mye vekt på tærne - knebøy


Speedbird

Anbefalte innlegg

Er det noen typiske ting man kan gjøre for å korrigere for mye vekt på knærne i knebøy?

Eller er det noen typiske "stramheter" som forårsaker at man kommer litt langt frem og at man ikke får skikkelig hæltrykk? Merker det kun på vei opp.

Har tenkt at jeg kanskje driver bevegelsen med hoften først, men jeg tror ikke det er problemet.

Merker jeg blir ganske sliten i musklene i leggen som brukes for plantarfleksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knærne eller tærne du sliter med? :)

For å legge mer trykk på hælene har jeg prøvd å plassere en vektskive under fremsiden på hver fot, slik at "bare" hælene berører gulvet. Det hjelper meg til å bruke hælene mer i alle fall.

Og ankelmobilisering hjelper for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jobb med ankelmobilitet

Kan jobbe mer med det. Bruker vektløftersko. Det hjelper kanskje litt. Er det noen ankel mobiliseringsrutinger som er bedre enn andre. Har prøvd litt med å sitte i squat med vektstang på knærne, men føler ikke akkurat at det tøyer så sykt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Video av bøyen din vil belyse saken

Mye er jo utøverspesifikt, men jeg tenkte mer på generelle ting som pleier å skape en slik "feil".

Nå har jeg fått belyst at det kan være ankelbevegelighet, men jeg er ikke sikker på om det er det for jeg har null problemer med å få anklene godt foran tærne hvis jeg vil.

Det blir nok ingen video i denne omgang.

Tenkte i grunnen bare å forberede meg litt. Følges opp av en trener, men skal ikke trene med han før til neste helg pga jobbreiser.

Men takk som spør ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye er jo utøverspesifikt, men jeg tenkte mer på generelle ting som pleier å skape en slik "feil".

Nå har jeg fått belyst at det kan være ankelbevegelighet, men jeg er ikke sikker på om det er det for jeg har null problemer med å få anklene godt foran tærne hvis jeg vil.

Det blir nok ingen video i denne omgang.

Tenkte i grunnen bare å forberede meg litt. Følges opp av en trener, men skal ikke trene med han før til neste helg pga jobbreiser.

Men takk som spør ;-)

Etter min erfaring så er vekt på tærne som regel et tegn på at personen som bøyer prøver å bøye med så vertikal rygg som mulig. Da kommer knærne fort for langt frem og vekten kan ende på tærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring så er vekt på tærne som regel et tegn på at personen som bøyer prøver å bøye med så vertikal rygg som mulig. Da kommer knærne fort for langt frem og vekten kan ende på tærne.

Prøv selv og kjenn etter. Jo mer vertikal rygg, jo mer vekt på hælen. Det er veldig vanskelig å holde ryggen vertikal og samtidig ha vekten på fremfoten. I alle fall uten å la hælene lette fra bakken. Kan være det bare er jeg som er jævlig myk også ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv selv og kjenn etter. Jo mer vertikal rygg, jo mer vekt på hælen. Det er veldig vanskelig å holde ryggen vertikal og samtidig ha vekten på fremfoten. I alle fall uten å la hælene lette fra bakken. Kan være det bare er jeg som er jævlig myk også ...

Jeg klarer ikke å ha hælene i bakken når jeg bøyer med ganske vertikal rygg. Tror nok du er myk som en katt ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk for manglende ankelmobilitet er jo at vekta kommer for langt bak ...

Hvordan ser ryggen ut i løftet da?

Sist jeg ble spottet fikk jeg beskjed om at den så bra ut. Har jobbet en del med bevegelighet i bakre kjede og kan etter mange år som aktiv antitøyer (man ble omtrent ekskludert fra fotballtrening om man tøyet) endelig ta på tærne med strake bein.

Tøying av legg og hamstring har gjort at jeg klarer å holde spennet bra, men jeg tror ikke det blir 10 poeng i stil om jeg laster på 1rm vekt.

Er dårlig ryggspenn en faktor?

Når det gjelder stangplassering har jeg prøvd både høy og lav stang. Lav gjør at jeg holder spennet litt bedre og unngår å starte med hoften på vei opp, men likevel har jeg fått tips om å flytte stangen litt lengre opp. Usikker på om dette gir meg noe annet en trening i å ha stangen lengre opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å ha tærne i bakken når jeg bøyer med ganske vertikal rygg. Tror nok du er myk som en katt ja..

Vektløftersyndromet. :p

TS:

Får du knærne ut, da? Igjen, det hadde selvfølgelig vært best å se en video istedenfor å gjette på mulige årsaker.

Løfter du med vektløftersko? Hvor dypt bøyer du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektløftersyndromet. :p

TS:

Får du knærne ut, da? Igjen, det hadde selvfølgelig vært best å se en video istedenfor å gjette på mulige årsaker.

Løfter du med vektløftersko? Hvor dypt bøyer du?

Video hadde vært greit. Skal se om jeg får gjort det i morgen på neste bøy-økt. Det er dog en deloadøkt, men med litt tyngre vekter og lavere volum.

Løfter med vektløftersko, har jobbet mye med knevandring og det skal være fikset. Bøyer til rimelig dypt, men ikke til rumpen treffer leggen når jeg har vekter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merket i allefall selv at det var lettere å holde vekta mer bakpå hvis man fokuserer på å stramme rumpa og magen ordentlig i bunnen av (selvfølgelig også gjennom hele) løftet.

Selv om dette sannsynligvis ikke er et problem, ettersom det er basic uansett? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket i allefall selv at det var lettere å holde vekta mer bakpå hvis man fokuserer på å stramme rumpa og magen ordentlig i bunnen av (selvfølgelig også gjennom hele) løftet.

Selv om dette sannsynligvis ikke er et problem, ettersom det er basic uansett? Eller?

Alle tips hjelper. Ofte hjelper sånne små ques.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Video hadde vært greit. Skal se om jeg får gjort det i morgen på neste bøy-økt. Det er dog en deloadøkt, men med litt tyngre vekter og lavere volum.

Løfter med vektløftersko, har jobbet mye med knevandring og det skal være fikset. Bøyer til rimelig dypt, men ikke til rumpen treffer leggen når jeg har vekter på.

Er jo spesielt lett å få vekten langt fremover hvis du bruker sko med oppbygd hæl. Det kan være det bare er et bevisstgjøringsproblem. Ha fokus på å ligge lenger bak og se hva som skjer. Klarer du det med kroppsvekt uten sko? Klarer du det med kroppsvekt m/sko?

Dersom du filmer så få med film skrått bakfra og rett bakfra/forfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo spesielt lett å få vekten langt fremover hvis du bruker sko med oppbygd hæl. Det kan være det bare er et bevisstgjøringsproblem. Ha fokus på å ligge lenger bak og se hva som skjer. Klarer du det med kroppsvekt uten sko? Klarer du det med kroppsvekt m/sko?

Dersom du filmer så få med film skrått bakfra og rett bakfra/forfra.

Kan prøve å kjøre single eller doble med og uten sko på BW og se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slet med det samme en stund. Kan jo bare gi mine erfaringer; Du er tydeligvis klar over problemet, så å tøye ankler/lår/rumpe er god hjelp, men økt fokus når du er på vei opp igjen, eventuelt å bøye tærene, hjelper for min del. Ett eller annet for å få deg til å "falle" bak på hælene akkurat i gjerningsøyeblikket ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har for mye trykk på knærne vil ankelmobilisering bare føre til at det blir mer. Det som hjelper er å stå bredere, skyte ut knærne og presse frem albuene. Men også det krever mest sannsynlig mobilitetstrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har for mye trykk på knærne vil ankelmobilisering bare føre til at det blir mer. Det som hjelper er å stå bredere, skyte ut knærne og presse frem albuene. Men også det krever mest sannsynlig mobilitetstrening.

Skal prøve! Mobilitet hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...