Gå til innhold

For mye vekt på tærne - knebøy


Speedbird

Anbefalte innlegg

Hvis du har for mye trykk på knærne vil ankelmobilisering bare føre til at det blir mer. Det som hjelper er å stå bredere, skyte ut knærne og presse frem albuene. Men også det krever mest sannsynlig mobilitetstrening.

Hvorfor er dette rådet UANSETT hva trådstarter sliter med hver gang det kommer til bøy? Er ikke nødvendigvis deg, men jeg synes gjennomgående det alltid er minst en person som sier "stå bredere, føttene mer ut, sett deg mer bak, bøy til boks en periode" osv. Det er flere måter å ta bøy på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da har jeg vært på gymmet. Ble ikke noe video, men jeg traff på en trener som spottet meg.

Jeg gikk litt for dypt ned i den konteksten at med vekter (BW) mistet jeg (rygg)spennet i bunnposisjon. Sammen med en litt for bred fotstilling gjorde det at stangen kom ørlite lenger frem akkurat i det jeg skulle presse opp igjen.

Rådene var å stå litt smalere, stoppe rett under parallell i stedet for å nesten touche leggene med rumpen.

Ankelmobilitet var ikke et problem siden dette var vanlig bakbøy.

Kan sikkert få tatt en video en annen gang for å se selv om jeg går riktig. Tenkte kanskje å få noen til å gi meg et signal når jeg har gått dypt nok (ikke for dypt) neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dette rådet UANSETT hva trådstarter sliter med hver gang det kommer til bøy? Er ikke nødvendigvis deg, men jeg synes gjennomgående det alltid er minst en person som sier "stå bredere, føttene mer ut, sett deg mer bak, bøy til boks en periode" osv. Det er flere måter å ta bøy på.

Fordi han spurte om å korrigere for mye vekt på knærne. Å øke fleksibiliteten på anklene for å flytte tyngdepunktet gjør at det blir enda mer belastning på knærne.

Det blir uansett litt feil å kritisere meg for å være ensporet på når alle andre svar handler om vektløfterbøy, som er en spesifikk metode å løfte på og den som er mest belastende på kneet. Jeg synes heller det virker som om du er ensporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi han spurte om å korrigere for mye vekt på knærne. Å øke fleksibiliteten på anklene for å flytte tyngdepunktet gjør at det blir enda mer belastning på knærne.

Det blir uansett litt feil å kritisere meg for å være ensporet på når alle andre svar handler om vektløfterbøy, som er en spesifikk metode å løfte på og den som er mest belastende på kneet. Jeg synes heller det virker som om du er ensporet.

Det er jeg enig i. Løsningen blir å få knærne mer ut og å åpne hoftene mer.

Jeg klarer ikke forstå hvordan du leser de andre innleggene dithen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva legger du i ankelutslag?

Og, hvordan evt. rette på det?

Så nå at det var noe som skjedde før du startet bevegelsen. Løsning, ikke tipp bakover før du går ned. :p Styrkeløftbøy er et beist jeg ikke helt har forsøkt å temme enda uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå at det var noe som skjedde før du startet bevegelsen. Løsning, ikke tipp bakover før du går ned. :p Styrkeløftbøy er et beist jeg ikke helt har forsøkt å temme enda uansett.

Det er vel egentlig ikke verre enn som så ;)

Det er vel kanskje så enkelt som at tyngdepunktet kommer litt for langt bak; at jeg kanskje har for rett rygg i forhold til hvor jeg har stangplassering. Har testet det å få bittelitt større vinkel på ryggen før jeg går ned, slik at tyngdepunktet skifter. Det kan se ut til å virke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen typiske ting man kan gjøre for å korrigere for mye vekt på knærne i knebøy?

Eller er det noen typiske "stramheter" som forårsaker at man kommer litt langt frem og at man ikke får skikkelig hæltrykk? Merker det kun på vei opp.

Har tenkt at jeg kanskje driver bevegelsen med hoften først, men jeg tror ikke det er problemet.

Merker jeg blir ganske sliten i musklene i leggen som brukes for plantarfleksjon.

Det kan hende du står for smalt, men likevel forsøker å kjøre dyp bøy (her ment som toppen av hofta under toppen av kneet), og derfor flater ut hofta, faller frampå og spisser kneet for å komme dypt nok. Ofte ender man kun opp med en dårlig teknisk bøy med for mye belastning på korsryggen. Hvis så er tilfellet, prøv å stå noe breiere med føttene vinklet noe utover. Knea skal følge samme bane hele veien, og "kissing knees" skal unngås. Jeg regner med at du har dette på stell.

Du sier at du blir sliten i leggene? Er du anspent når du kjører knebøy? Tør du sette deg med trykket på hælene, eller er du redd for å falle bakover, og derfor kompenserer med å spisse knea og tippe noe framover? Har du forsøkt å kjøre øvelsen uten noe særlig belastning og sammenlikne med arbeidssettene for å se om teknikken forandres med antall kg på stanga?

EDIT: Så nå at det var lagt ut film...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende du står for smalt, men likevel forsøker å kjøre dyp bøy (her ment som toppen av hofta under toppen av kneet), og derfor flater ut hofta, faller frampå og spisser kneet for å komme dypt nok. Ofte ender man kun opp med en dårlig teknisk bøy med for mye belastning på korsryggen. Hvis så er tilfellet, prøv å stå noe breiere med føttene vinklet noe utover. Knea skal følge samme bane hele veien, og "kissing knees" skal unngås. Jeg regner med at du har dette på stell.

Du sier at du blir sliten i leggene? Er du anspent når du kjører knebøy? Tør du sette deg med trykket på hælene, eller er du redd for å falle bakover, og derfor kompenserer med å spisse knea og tippe noe framover? Har du forsøkt å kjøre øvelsen uten noe særlig belastning og sammenlikne med arbeidssettene for å se om teknikken forandres med antall kg på stanga?

EDIT: Så nå at det var lagt ut film...

Var ikke video av meg...

Jeg fikk sjekket med en av trenerne. Jeg stod for bredt og ved å gå et lite steg smalere fikk jeg fordelt vekten mer gunstig.

Problemet oppstod egentlig bare i slutten av settene når jeg ble sliten. Med lite vekt eller tidlig i økten er det ikke noe problem.

Knær er på stell, men jeg gikk litt for dypt slik at ryggen slapp littegrann. Var rimelig godt under parallell så treneren foreslo jeg kunne stoppe litt før og ev bruke boks til å lære inn hva som er nok dersom jeg ikke får noen til å se på og gi beskjed når jeg er i riktig høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...