Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Helt enig med Asle om at begrepene "ren" og "skitten" mat er noe vi bør legge fra oss, men jeg tror fortsatt det ligger en del i om man velger å spise "rent" eller om man kjører på med IIFYM. Jeg personlig har det mye bedre om jeg spiser grønnsaker, frukt, kylling, fisk, ris, poteter osv osv, enn om jeg spiser en burger fordi det passer makroene mine. Jeg funkerer bedre både på trening som resten av dagen, og magen har det bedre. Dette gjelder nok ikke alle, men det er min egen erfaring.

Så hva er bedre med rugbrød enn hvit farin?

• Mer mikronæringsstoffer
  • Ikke bare karbs, men også andre makronæringsstoffer
  • Fiber
  • Lavere GI
  • Bedre metthetsfølelse

+ bedre smak (men det er en personlig preferanse)

Edit: For å holde topic litt intakt.

Ren mat er et begrep som missbrukes og er egentlig på trynet...

Ja uprossesserte matvarer er bra, men å glorifisere det med å kalle det rent er på trynet.

Junk food/prossessert/helfabrikata er ikke en optimal matvare, men å kalle den skitten blir helt feil..

Skal jeg da kalle alle som ikke trener for slasker, retards, fuckups, fail@life o.l?

Og vi som trener for vinnere, mestere, etc?

Blir helt feil.....

Gjest nobro

Overflødig "artikkel" spør du meg. Virker som et litt for hardt forsøk på å debunke ytterligere flere elementer innenfor fitnessdiskursen. Noe som jeg imidlertid synes er fint, men denne er kanskje ikke på sin plass.

Er det ikke ganske generell konsensus om at inntak av junkfood/sterkt prosessert mat gir kroppen en langt mer uggen følelse enn hvis man spiser tilsvarende makroer fra et "rent" måltid? Jeg får iallefall raskt kviser om jeg spiser industrimat og junk. Ikke av ren mat. Uansett, å belyse poenget ved hjelp av en analogi om lommelykter og batterier... Menneskekroppen og dens reaksjoner på ulike former for næringskilder er en smule mer sammensatt prosess enn strømdrevne kilder og deres isolerte energibehov.

Annonse

Synes det var en fin artikkel, og er enig i at begrepet "clean food" er sterkt misbrukt i fitnessverden. Jeg blir selv stadig forundret over alle disse som under slagordet "eat clean - train mean" lister opp dagens "rene" matinntak, som mistenkelig ofte inneholder Walden Farms, sukrin i store mengder, koffeinholdige drikker uten sukker evt energipiller før trening, 1 calorie stekespray osv osv. Ren mat? Rent for kalorier og karbs, kanskje...

Helt enig med Asle om at begrepene "ren" og "skitten" mat er noe vi bør legge fra oss, men jeg tror fortsatt det ligger en del i om man velger å spise "rent" eller om man kjører på med IIFYM. Jeg personlig har det mye bedre om jeg spiser grønnsaker, frukt, kylling, fisk, ris, poteter osv osv, enn om jeg spiser en burger fordi det passer makroene mine. Jeg funkerer bedre både på trening som resten av dagen, og magen har det bedre. Dette gjelder nok ikke alle, men det er min egen erfaring.

x2

...

Dog er ordet "rein" mat noe jeg kommer til å bruke for alltid. Syns det er rimelig passende i forhold til åssn jeg ser det..Ikke snakk om kcal men mat laga fra scratch. Sier seg selv at du føler deg bedre og får bedre fremgang av å ete en cheeseburger enn torsk med grønnsaker og potet feks. Det er hva jeg ser på rein kontra "skitten" (aldri brukt det ordet før) mat er..Rimelig korrekt i hue mitt. Man må spise det som får en til å føle seg bra og hvis interessert får en til å ha fremgangen man ønsker på trening.

x2

...

Dog er ordet "rein" mat noe jeg kommer til å bruke for alltid. Syns det er rimelig passende i forhold til åssn jeg ser det..Ikke snakk om kcal men mat laga fra scratch. Sier seg selv at du føler deg bedre og får bedre fremgang av å ete en cheeseburger enn torsk med grønnsaker og potet feks. Det er hva jeg ser på rein kontra "skitten" (aldri brukt det ordet før) mat er..Rimelig korrekt i hue mitt. Man må spise det som får en til å føle seg bra og hvis interessert får en til å ha fremgangen man ønsker på trening.

Vi ser ganske likt på det ja

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...