Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Som tidligere roer så har jeg tatt plenty av knebøy. Min ben stilling har alltid vært small (skulderbredde +, med tærne 30 grader utover). Jeg føler jeg løfter bra, med god teknikk og får god kontakt med muskler. Etter å ha vært med på en kompis på en styrkeløft klubb lærte jeg at man skal stå mye bredere, med mer vinkel på føttene.

Etter 1 mnd med dette føler jeg det bare har resultert i mye vondter, lite progresjon, dårligere teknikk osv.

Har derfor gått tilbake til å løfte smalere.

Bør jeg fortsette øve på å løfte bredt, og tilslutt bli bedre på det enn jeg var å løfte smalt, eller bør noen stå smalt, mens andre bør stå bredt? Med andre ord, kan det være mer riktig for meg å løfte smalt?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21313-kneb%C3%B8y-bredt-eller-smalt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skal visst ha noe å si hvordan beina dine er bygd sånn genetisk, men tror egentlig du bør velge beinstilling utifra hvordan resultat du vil ha. Jeg kjører bare brede og DYPE (ass to the grass) knebøy fordi målet mitt er å trene rumpa, mens smale knebøy tar mer på fremside lår. Sikkert greit å variere litt og øve på teknikken i begge beinstillinger :)

Tror også at det er tyngre (dvs. at du må løfte med mindre kg) når du har bred beinstilling for da kommer du naturligvis (?) dypere ned og veien til utgangsposisjon blir lengre, dvs. tyngre. Om du skjønte. Var bare noe jeg kom på i farten og som jeg tror kan spille inn på teknikken din om du løfter like tungt med bred beinstilling som med smal.

Den brede teknikken styrkeløfterne bruker er veldig fordelaktig når du løfter med drakt, får mer hjelp av drakta da. Men for de fleste andre som ikke skal konkurrere i styrkeløft anbefaler jeg å stå smalere, med tærne litt ut, akkurat som du beskriver at du selv gjør :)

Den brede teknikken styrkeløfterne bruker er veldig fordelaktig når du løfter med drakt, får mer hjelp av drakta da. Men for de fleste andre som ikke skal konkurrere i styrkeløft anbefaler jeg å stå smalere, med tærne litt ut, akkurat som du beskriver at du selv gjør :)

Takker for svar :)

Annonse

Jeg løfter alltid bredt jeg, føler det blir mest naturlig. Men hadde det kanskje vært en fordel å gjøre det noe smalere kanskje?

Ifølge Plyo. Mener jeg har hørt det nicket før, så tror han er en kompetent kar.

Jeg føler det er absolutt mest riktig for meg å løfte smalt :)

Jeg tror egentlig at man må føle litt på det selv, hva som rett og slett føles naturlig og riktig for deg. Jeg står vel litt bredere enn det som er ansett som standarden, men jeg er ikke høy eller har lange bein. Så lenge det tar der man ønsker at det skal kjennes og ikke gjør vondt, så burde det jo være greit.

If it aint broken, don`t fix it! ;)

Jeg har blitt smalere og smalere i standen, Det fungerer for meg... :) Jeg løfter uten drakt og trives veldig godt med skulderbredde+... Får du vondter og dårligere teknikk av noe så ville jeg funnet ut hva som var årsaken, evt bytte tilbake til den gamle og sannsynligvis bedre teknikken umiddelbart :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...