Gå til innhold

Hvordan trene nedre del av magen?


Goldie

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg er ny her på forumet. Jente på 17 år, 172cm høy, 58 kilo. Glad i å trene, både styrke og jogging.

Lurer på om noen av dere kan anbefale noen øvelser som går på nedre del av magen? Føler det er vanskelig å finne øvelser hvor man merker det tar der. Håper på noen gode råd! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva man føler trenger nødvendigvis ikke være relevant til hva som skjer.

Magen bør trenes for å forhindre ekstensjon (svai), fleksjon (krumming) og rotasjon (også lateral). Dette hørtes kanskje litt gresk ut - men magen skal virke som en stabilisator. Mange tradisjonelle mageøvelser trener hofteleddsbøyerne mer enn magen (slik at de blir forkortet). Dette er uheldig for både rumpa og kroppsholdningen din.

Plankevarianter

Rollouts

Pallof press

Woodchoppers

V-Ups

Markløft

Knebøy

osv.

Du kan også bruke søkfunksjonen - vi har skrevet en hel del om mage tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva man føler trenger nødvendigvis ikke være relevant til hva som skjer.

Magen bør trenes for å forhindre ekstensjon (svai), fleksjon (krumming) og rotasjon (også lateral). Dette hørtes kanskje litt gresk ut - men magen skal virke som en stabilisator. Mange tradisjonelle mageøvelser trener hofteleddsbøyerne mer enn magen (slik at de blir forkortet). Dette er uheldig for både rumpa og kroppsholdningen din.

Plankevarianter

Rollouts

Pallof press

Woodchoppers

V-Ups

Markløft

Knebøy

osv.

Du kan også bruke søkfunksjonen - vi har skrevet en hel del om mage tidligere.

Jeg kjenner det alltid i hofteleddsbøyerne hvis det kjøres mage i gruppetime på senteret. Er dette veldig individuelt? :confused: Er det en spesiell grunn til at jeg kjenner det best der?

Ender som regel opp med å riste på hodet og gå over i planken :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har har en mage øvelse som jeg syns er veldig bra for nedre delen av magen, vet ikke helt hva den heter, men du ligger på ryggen med beina opp i været, altså hælene opp mot taket. Så løfter du rumpa og litt av den nedre delen av kors ryggen opp mot taket. Er ikke så god til å forklare men, håper du skjønte det ? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne øvelsen får virkelig tak på de nedre magemusklene!!

post-315-1444082507065_thumb.png

Haha, er ikke så flink å tegne på paint akkurat men det får være.Du tar en yogamatte og ruller kanten på den til en pølse og ligger på den så pølsen havner midt i ryggsvaien (tegningen viser det ikke så godt, men øvre del av ryggen skal være ani gulvet). Så har du bena i 90 grader og løfter rompen opp av bakken sakte og senker ned igjen uten å endre vinkelen på bena.

får si hvis du ikke forstår, så skal jeg prøve med noen bedre bilder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Core-bånd fungerer utmerket! Stå i plankestilling og trekk bena ( knærne) inn mot magen (så langt inn mot magen du klarer) og strekk ut i plankepossisjon igjen. Len gjerne også kroppen tilbake (bakover) mens du står i plankestillingen, da RIVER det godt!! Og ikke glem pusteteknikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har har en mage øvelse som jeg syns er veldig bra for nedre delen av magen, vet ikke helt hva den heter, men du ligger på ryggen med beina opp i været, altså hælene opp mot taket. Så løfter du rumpa og litt av den nedre delen av kors ryggen opp mot taket. Er ikke så god til å forklare men, håper du skjønte det ? :p

Jeg skjønner hva du mener! Har sett noen som har tatt den, så den skal jeg jammen prøve! Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne øvelsen får virkelig tak på de nedre magemusklene!!

[ATTACH=full]2839[/ATTACH]

Haha, er ikke så flink å tegne på paint akkurat men det får være.Du tar en yogamatte og ruller kanten på den til en pølse og ligger på den så pølsen havner midt i ryggsvaien (tegningen viser det ikke så godt, men øvre del av ryggen skal være ani gulvet). Så har du bena i 90 grader og løfter rompen opp av bakken sakte og senker ned igjen uten å endre vinkelen på bena.

får si hvis du ikke forstår, så skal jeg prøve med noen bedre bilder ;)

Hehe, jeg syns tegninga var riktig så søt :p

Jeg forstår (tror jeg hvertfall!) hva du mener! Den skal bli testet ut i morgen :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...