Gå til innhold

Jævlig smerte i korsrygg


Anbefalte innlegg

Idag skulle jeg ta knebøy, lenge siden sist. I starten av oppvarmingen (80kg) så kollapset korsryggen min. Jeg måtte gi meg. nå sitter jeg med heltforjævlig smerte, og jeg kjenner smerten hele tia. Jeg sliter faktisk med å knyte skoa. What to do? Er det stor sansynlighet for at det er prolaps? FAen så uflaks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Idag skulle jeg ta knebøy, lenge siden sist. I starten av oppvarmingen (80kg) så kollapset korsryggen min. Jeg måtte gi meg. nå sitter jeg med heltforjævlig smerte, og jeg kjenner smerten hele tia. Jeg sliter faktisk med å knyte skoa. What to do? Er det stor sansynlighet for at det er prolaps? FAen så uflaks...

Kan du beskrive smertene mer spesifikt?

Skjønner at du har vondt hele tiden, men er det noen bevegelser som gjør det værre? Stråler det til andre steder i kroppen? Sitter smerten lokalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du beskrive smertene mer spesifikt?

Skjønner at du har vondt hele tiden, men er det noen bevegelser som gjør det værre? Stråler det til andre steder i kroppen? Sitter smerten lokalt?

Smerten er rundt korsryggen, og nei det stråler ikke til andre steder. I de øyeblikkene jeg bøyer meg eller beveger selve korsryggen gjør det ekstremt vondt. I skrivende øyeblikk ligger jeg i senga, kjenner jeg smerten, men det er ikke helt forjævlig sammenlignet med de gangene jeg bøyer meg....

:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skiveutglidning..prolaps? umulig å si.

hvis du ligger på magen, er det vondt å presse på ryggvirvelene nedover? Hvem er mest vond? Eller er det mest muskulært? (altså hvis du får noen te å trykke rundt og kjenne om du treffer noen muskler som det kommer av.

Hadde det vært meg hadde jeg tatt paracetamol/ibux og voltaren, legg en ordentlig varm håndduk på korsryggen og slapp av. Bare vært borti div låsninger og vonde kinker og det går som regel over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smerten er rundt korsryggen, og nei det stråler ikke til andre steder. I de øyeblikkene jeg bøyer meg eller beveger selve korsryggen gjør det ekstremt vondt. I skrivende øyeblikk ligger jeg i senga, kjenner jeg smerten, men det er ikke helt forjævlig sammenlignet med de gangene jeg bøyer meg....

:/

Kan dessverre bare snakke av egen erfaring. Har selv hatt problemer med korsryggen til tider, med samme smerter som du beskriver. For min del har det bare vært en heftig strekk i erector spinae. Det gjorde vondt uansett hva jeg gjorde. Men sitter dessverre ikke med spesifikk kompentanse på dette området. Så tror vi skal vente på skikkelig svar fra Ole-Mats Moskvil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt samme problemene i 2 uker nå.. etter knebøy/markløft og kettlebells.. Gikk til kiropraktor tirsdag og fikk behandling, ettersom jeg ikke ble noe bedre.. Føler meg litt bedre nå men føler fremdeles smerte ved å sitte lenge og bøye meg.. Grusomme greier.. :( Var nok bare fastlåst men.. Kiropraktor sa han hadde hatt mange pasienter som hadde brukt kettlebells og som hadde fått korsryggproblemer :( Men om det ikke bedrer seg så ville jeg nok søkt behandling ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skiveutglidning..prolaps? umulig å si.

hvis du ligger på magen, er det vondt å presse på ryggvirvelene nedover? Hvem er mest vond? Eller er det mest muskulært? (altså hvis du får noen te å trykke rundt og kjenne om du treffer noen muskler som det kommer av.

Hadde det vært meg hadde jeg tatt paracetamol/ibux og voltaren, legg en ordentlig varm håndduk på korsryggen og slapp av.

Altså når jeg ligger på magen og presser så kjenner jeg ikke noe. Men med en gang jeg gjør en bøyer meg/øvelse som innebærer korsrygg så får jeg vondt nederst på korsryggen på sidene, og det er ganske vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme problemene i 2 uker nå.. etter knebøy/markløft og kettlebells.. Gikk til kiropraktor tirsdag og fikk behandling, ettersom jeg ikke ble noe bedre.. Føler meg litt bedre nå men føler fremdeles smerte ved å sitte lenge og bøye meg.. Grusomme greier.. :( Var nok bare fastlåst men.. Kiropraktor sa han hadde hatt mange pasienter som hadde brukt kettlebells og som hadde fått korsryggproblemer :( Men om det ikke bedrer seg så ville jeg nok søkt behandling ja..

Utroltig kjipt. Gjør du noe spess for å lindre smertene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei han sa jeg kunne ta voltaren men jeg er ikke noe glad i å proppe i meg så mye sånt så.. Har vært litt hjemme fra jobb, siden jeg har kontorjobb og det gjør ekstra vondt, og er glad vi har noen helligdager innimellom her nå... :) Men er mye bedre nå etter 2 knekk hos kiropraktor og skal tilbake i morgen.. Så det hjelper i alle fall, men er øm enda, og har ikke trent på 2 uker :( så en får bare ta det rolig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært meg hadde jeg tatt paracetamol/ibux og voltaren, legg en ordentlig varm håndduk på korsryggen og slapp av. Bare vært borti div låsninger og vonde kinker og det går som regel over.

Om jeg forsto innlegget ditt så hadde du blandet enten paracet og voltaren, eller ibux og voltaren? Ibux og voltaren er ihvertfall ikke noe en bør blande, tenkte bare jeg skulle si det =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde nettopp det samme.

Varmet opp i knebøy og fikk en smell i korsryggen. Dagen etter hadde jeg helt sinnsyke smerter, legen fant ikke noe annet enn vanlige symptomer på lumbago, men jeg krevde MR.

Der fant de MASSE.

Jeg hadde

tretthetsbrudd

skivedehydrering (posene mellom skivene er tørre)

forkalkning

modic 1 (dette er visst noe sjeldent i forhold til prolaps. Prolaps gjør at putene og smertene tyter ut, modic gjør at dette skjer oppover i søyla.

Disse skadene fikk jeg pga den økta, men som fysio, og kiropraktor sa, så var dette noe som lå å bare ventet på å smelle. Det kunne skjedd når som helst. Dette har kommet på grunn av årevis med tungt arbeid, og tung trening.

Nå har jeg drevet med fysio i ca 4 mnd, opptrening av kjernemuskelaturen/støttemuskelaturen. Pluss går på smertestillende.

Det går mye bedre, og kan trene bedre nå.

så ta tiden til hjelp, lytt til kroppen. Og FORLANG MR..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke sikkert at MR vil gi svaret på problemet ditt, da ryggen er et helt merkelig fenomen. Et studie gjort i Finland tok for seg pasienter som hadde oppgitt ryggplager i levetiden, og noen som ikke hadde ryggplager. Etter forsøkspersonenes bortgang undersøkte de ryggraden på hver enkelt, og svaret er ikke så enkelt som at skade i ryggraden betyr smerte. Personer som var uføre på grunn av ryggsmerter hadde ingen synlige skader på ryggraden, mens helt friske personer hadde kraftige prolapser, og man skulle tro disse ville ha store smerter.

Kan leses litt om det her også: Ryggsmerter, ja – og du Tror en MR-undersøkelse gir deg Svaret du Trenger? Tro om Igjen! | Personlig Trener Eirik Sandvik - StyrkeCoach og Forfatter innen Skadeforebyggende og Prestasjonsfremmende Trening

Uansett ingenting som hindrer deg fra å ta en MR, det er bare å være obs på at dette ikke alltid gir deg rett svar når det kommer til ryggen. Det kan forsåvidt også være en kraftig strekk du har pådratt deg, mtp at det kun er smerte når du utfører lignende bevegelse som da du skadet deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og FORLANG MR..

Det å forlange MR-undersøkelse er et godt råd!

Må si meg enig med Hildrebassen her. Nå er var det riktignok korrekt med et MR-bilde i gymrotta sitt tilfelle, men hva er det med folk som gjør at de tror de er mer i stand til å vurdere når det trengs billeddiagnostikk enn fagpersonell. Jeg er sikker på at jeg kunne fått en fjerdedel av symptomfrie fitnessbloggere til å få klump i halsen i og bli våte i øyekroken om vi gikk gjennom MR-bildene av korsryggen deres.

Uansett korsryggensmerte: om du faktisk har helt forjævlig smerte (dine ord) er det eneste fornuftige å oppsøke en fagperson, det er ikke slike ting som løses over fitnessbloggen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...