Gå til innhold

"Kosttilskudd inneholdt dopingmidler- nå hamstrer mange produktet"


Anbefalte innlegg

Kosttilskudd inneholdt dopingmidler - nå hamstrer mange produktet - Østfold - NRK Nyheter

Så, i følge media i vår fantastiske verden, så inneholdt dette produktet stoffer som LIGNET på amfetamin og som SANNSYNLIGVIS har lignende effekter.

Produktet har nå blitt trekt i fra for eksempel den svenske nettbutikken Gymgrossisten, og kundene raser. Det skjønner jeg forsåvidt svært godt. Jeg hørte om denne saken på radioen, og det var en person som hadde beskrevet bi-virkningene av produktet. I måten han beskrev det på, var det tydelig av at han har overdosert og misbrukt produktet i forhold til hva som er anbefalt. Så igjen er dette et tydelig bevis på at enkeltpersoner (uvitende idioter i dette tilfellet) gir konsekvenser for dette og at vi straffes for dette kollektivt.

Nå er det vel bare spørsmål om tid før all, selv den mildeste typen PWO's blir tatt bort i fra markedet her i Norge, og det blir et illegalt marked på det, slik som narkotiske stoffer.

Jeg vil gjerne høre deres mening om denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle kosttilskudd som blir solgt i Norge må gjennom strenge kontroller hos mattilsynet.

Om mattilsynet finner ingredienser som er over den lovlige grensen i Norge, så blir ikke produktet sluppet på markedet i Norge.

Finner de substanser som er på dopinglisten, eller andre ulovlige stoffer, blir produktet også bannet fra Norges land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt sent å begynne å whine på vår kjære stat nå om deres innførsel/legaliserings politikk. Vi lever i et av verdens strengeste land mtp innføring av alt mulig rart, og slik har det vært i en lang tid.

Gammelt nytt.

Fatter ikke at kundene er sure, de fikk mer enn det de betalte for.

Forøvrig er det nok snakk om den eldre versjonen, den nye er salt og sukker blandet med koffeinpulver.

Dere mistforstår nok begge hva jeg vil frem til. Jeg er selv klar over at vi lever i et av verdens strengeste land. Poenget mitt er at dette absolutt ikke leder noen positiv vei for de preworkout'ene som er i det norske markedet, og det illegale markedet kommer til å skyte i været. Jeg mener at å ulovliggjøre denne typen produkter ikke leder noen god vei, om dere skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere mistforstår nok begge hva jeg vil frem til. Jeg er selv klar over at vi lever i et av verdens strengeste land. Poenget mitt er at dette absolutt ikke leder noen positiv vei for de preworkout'ene som er i det norske markedet, og det illegale markedet kommer til å skyte i været. Jeg mener at å ulovliggjøre denne typen produkter ikke leder noen god vei, om dere skjønner.

Du mener at det å trekke et produkt som inneholder et laboratoriefremstilt metamfetaminderivat som man ikke vet helt hva er men som sannsynligvis er skadelig ikke leder noen god vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du mener at det å trekke et produkt som inneholder et laboratoriefremstilt metamfetaminderivat som man ikke vet helt hva er men som sannsynligvis er skadelig ikke leder noen god vei?

Skadeomfanget på produktet er etter min mening ikke omfattende nok til at det ulovliggjøres. Det er ikke et narkotisk stoff, selv om det har ingredienser som kan gi en minimal, men lignende effekt. Og si meg, hvilken vei leder dette produktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skadeomfanget på produktet er etter min mening ikke omfattende nok til at det ulovliggjøres. Det er ikke et narkotisk stoff, selv om det har ingredienser som kan gi en minimal, men lignende effekt. Og si meg, hvilken vei leder dette produktet?

"– Vi fant stoffer som kjemisk ligner amfetamin, og som sannsynligvis har lignende effekter som amfetamin, sier Anna Stenfeldt Henning, enhetsjef i Droganalysenheten SKL, til den svenske TV-kanalen. I tillegg inneholder tilskuddet et stoff som var nytt for SKL, N-etyl-1-fenyl-2-butylamin. Tester viser at stoffet kommer fra metamfetamin"

De vet ikke hva stoffet er annet enn at det ligner metamfetamin. Men du mener altså at skadeomfanget er minimalt? Hvilket belegg har du for å si det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"– Vi fant stoffer som kjemisk ligner amfetamin, og som sannsynligvis har lignende effekter som amfetamin, sier Anna Stenfeldt Henning, enhetsjef i Droganalysenheten SKL, til den svenske TV-kanalen. I tillegg inneholder tilskuddet et stoff som var nytt for SKL, N-etyl-1-fenyl-2-butylamin. Tester viser at stoffet kommer fra metamfetamin"

De vet ikke hva stoffet er annet enn at det ligner metamfetamin. Men du mener altså at skadeomfanget er minimalt? Hvilket belegg har du for å si det?

Med hvilket belegg har du å påstå det motsatte? Om jeg forstår det der rett så kan man egentlig si at vann også finnes i metamfetamin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell litt dårlig å si at noe kjemisk sett ligner amfetamin, ska jo ikke rare greiene til for å lage noe helt annet.

Greiene er vell at de har blitt veldig obs på akkuratt dette, det er blitt utrolig populært, spesielt i USA å bare endre en liten bit på molekylstrukturen så er det plutselig ikke ulovlig lengre, men har omtrent samme effekt.

Men igjen, alt som funker blir ulovlig til slutt, erfart det. Så det gjelder å hamstre når man først finner noe som funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig det er greit jeg - at en ikke får kjøpt ting i Norge som står på dopinglista. Men så er ikke jeg noen "supertrener" heller... og har det greit nok med proteinpulver, koffein og BCAA. Tipper det var noen som protesterte da slankepiller med amfetamin ble forbudt også - helt greit det også, spør du meg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det funker fint dårlig å argumentere uten beviser, men lykke til om du har tenkt deg lengre enn kassa på Rema med den holdningen der.

Altså når man finner et stoff som likner på metamfetamin og man ikke vet nøyaktig hva stoffet er, da er det jo naturlig at man tar produktet av markedet. Det finnes en mulighet for at produktet ikke er farlig men man vet jo at metamfetamin ikke akkurat er godt for helsa. Jeg mener man skal være ekstremt forsiktig med nye typer kjemiske stoffer som har påvirkning på nervesystemet. Vi er ikke tilpasset dem, og vi vet lite om kortvarige og spesielt langvarige effekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...