Gå til innhold

Dopingbruk blir ulovlig - adressa


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en lengere samtale med Bjørn Barland, og fyren viser ingen tegn til objektiv diskusjon rundt bruk av steroder.

Han var helt på høyde med Antidoping Norges argumenter, så de uttalelsene han gir ville jeg tatt med en klype salt.

Han virket forhåndsprogrammert til å svare, uansett hva jeg kom med.

Det er godt mulig at dette er et resultat av at han ikke har tid/ork til å svare på dette, men som sagt, han ga ikke noe godt inntrykk. Om dere er uenige med meg fåreslår jeg å ta telefonen fatt og undersøke selv, det er fort gjort:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wow... just.. wow.. du klarer å løfte sitater ut av kontekst slik at helt alminnelige språkverktøy som similier og spissformuleringer fremstår som personangrep, idiotiske slarvekommentarer alá "<sett inn befolkningsgruppe> er skittne" besvart med velfortjent harsk kritikk fremstår som latterliggjøring, og en påpekning av hvor noe av uenighetene våre kommer fra fremstår som trussler. Virkelig? Trussler?

Gratulerer. Du vant nettopp VM i å være en useriøs, sutrete unge. På Internett. Det er ingen liten bragd.

Edit: Ironisk nok var de fleste av sitatene der rettet mot deg, og din manglende evne til å komme med konkrete, fornuftige svar på noe som helst du blir spurt om. De eskalerer naturlig nok fra oppriktige forespørsler om seriøse svar til oppgitte "Å herre.. kan du ikke bare svare..", når selv gjentatte forsøk på å få deg til å gjøre noe så simpelt som å besvare et enkelt, direkte spørsmål med et konkrent, direkte svar i stede for tåkeprat og irrelevant rundsnakking...

...besvares med enda mer tåkeprat og irrelevant rundsnakking.

Jeg sitter nå her og lurer på om jeg skal gi opp å få deg til å holde en relativt linjær argumentasjon fordi du er ute av stand til det, eller om jeg skal hytte neven i en ærbødig og ydmyk salut til den dyktigste trolleren jeg har møtt så langt i mitt liv. o_O

Og enda mer personangrep og latterliggjøring :-) ikke klag på andre når du ikke er bedre selv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere millioner bruker dop, men bare noen få av de får alvorlige konsekvenser. Og de vi hører om er bare misbrukere.

Så er nok ikke så farlig som mange skal ha det til, alt her i livet er jo så klart farlig. Men skal man tenke slik kan man ikke gjøre en dritt - og i forhold til mye annet er det nesten ufarlig.

Under idrett = Fullt ulovlig. Utenom = do whatever fuck you wanna do.

( Nei jeg bruker som sagt ikke :p ). Men fatter ikke hvorfor det er så mange haters der ute, eller er dere bare misunnelige?

Blir jo nesten som og hate alle som har større motor i bilen en det man selv har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i at det er komplisert. I forhold til å velge å begå lovbrudd eller ei, kommer det veldig ann på aktøren og type lovbrudd. En rasjonell aktør vil foreta en avveining i forhold til fordelene og ulempene ved å begå en straffbar handling. Sjansen for å bli tatt, rettighetstap samt konsekvenser for det sosiale liv kan spille en større rolle enn straff. Det betyr derimot ikke at handlinger samfunnet anser som lite ønskelige, ikke skal være straffbare bare fordi straffen i seg selv ikke alltid spiller en like stor rolle. Lover gir uttrykk for hva allmennheten mener bør være straffbart, da samfunnets medlemmer trenger regler å forholde seg til for at vi alle skal kunne leve i harmoni.

Jeg er enig i at fengsel er nødvendig, men akkurat når det kommer til kriminalisering av rusmidler så er jeg stort sett imot det. Det er greit at det skal være ulovlig å innføre, lage og selge rusmidler, men kjøp og bruk ser jeg liten grunn til å kriminalisere.

Dette med veiing for og imot er noe som ofte blir problematisk ved rusmisbruk og rusavhengighet (jeg vet ikke nøyaktig hvordan det er med doping rent spesifikt), grunnet de effektene stoffene har på personen. Jeg er også usikker på hvor rasjonelt "normale" mennesker egentlig veier for og imot i slike situasjoner.

Min personlige mening er at målet med fengselsopphold skal være rehabilitering og ikke straff. Den idéen er kanskje litt utopisk. Men det finnes mye forskning som peker mot at trussel om straff ikke virker avskrekkende - vi kan vel bare se til USA for en indikasjon på hvordan en slik tilnærming blir seende ut.

Det er absolutt et vanskelig felt så jeg vil egentlig ikke kaste meg ut i debatten med bastante slutninger. Jeg tar heller en litt forsiktig tilnærming og sier at dette er det jeg mener om legalisering, kriminalisering og straff akkurat nå; og hvis det kommer ny viten på disse områdene vil jeg absolutt vurdere å endre mening! :)

Edit: Må forresten påpeke at jeg absolutt ikke mener at folk bør drive med doping. Jeg støtter arbeid for å senke bruk og misbruk, men jeg setter spørsmål ved nettopp denne tilnærmingen til å takle problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å gjøre det lovlig uten at beskjeden er at det er "kult og greit". F. eks. kunne produktene distribueres gjennom lege som informerer om alt som kan gå galt. Og forteller hvorfor det er mer hensiktsmessig å ikke bruke så mye om gangen, men heller tenke langsiktig. Informasjonskampanjer er også fint, så lenge det ikke er lett gjennomskuelig intellektuelt uærlig skremselspropaganda som at "alle steroider uansett dose gir deg impotens, kviser, nyresvikt, hjerteproblemer og mannepupper". Som ikke er så langt ifra det man får servert i avisene. Beskjeden kan være at "forbud fungerer åpenbart ikke, så vi ønsker å gi voksne mennesker frihet under ansvar" osv. Selvfølgelig trenger ikke legalisering å være synonymt med å kaste nandrolon etter fjortiser.

Er det for øvrig helt rart at voksne mennesker påberoper seg retten til å bestemme over sin egen kropp?

Er det ikke nok køer i Helse-Norge, om en ikke skal sende frisk undgom til legen for å få pep-talk om hvordan dem skal dope seg på sikrest mulig vis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke nok køer i Helse-Norge, om en ikke skal sende frisk undgom til legen for å få pep-talk om hvordan dem skal dope seg på sikrest mulig vis?

Har ikke politiet nok å gjøre?

Er ikke fengslene fulle nok fra før av? (Disse to tingene representerer en større utgiftspost for fellesskapet.)

Skal fredelige mennesker gjøres kriminelle?

Hvorfor skal damer som allerede se bra ut skape helsekø fordi de vil ha silikonpupper som de kunne klart seg fint uten? Det burde heller ikke vært lovlig da, eller?

Det blir sikkert "feil" på en eller annen måte uansett hvilket alternativ man velger, men jeg klarer ikke å se noe bedre alternativ enn at det burde være lovlig i samarbeid med lege. Synes man skal legge moralismen litt til side i denne debatten og heller la harmløse folk få gjøre som de vil, og se hva som faktisk kan fungere i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Har ikke lest alle innleggene her, men kommer nå med mitt:) Hva om det hadde blitt dispans for de som bygger for å oppnå noe i en konkurranse f.eks.? Det er vel litt her som med alt annet-noen ødelegger for alle? (man kan se på en hel drøss av andre forbud som har kommet pga. at noen ødelegger for alle som overhodet ikke funker..)

Nå er jeg ei "gammel kjerring på 38 år snart;)", har en gubbe som har vært og er i gjennomsnittet interessert i kroppsbygging-han er "halvvoksen" og får bestemme selv, men i tillegg har vi to tenåringer(16 og 17 år) hvor den eldste er veldig interessert i å bygge muskler;)

Og mitt syn på ungdommer(og gamlinger;)) er at de mener at alle som er "stor", med mye muskler-er bolere.(muskel er muskel liksom, er den synlig-er du en boler:confused:)

Hva med holdningskampanjer rundt om på de forskjellige treningssentrene? Faktisk fortelle ungdommen om arbeidet som ligger bak(utrolig mange som mener at det er bare å bole seg, ligge på sofaen og bygge muskler(ikke bare ungdom som tror dette altså- utrolig mye uvitenhet ute å går:( ;)), bivirkninger osv. osv. Tror dette kunne funket bedre enn totalforbud(det forbudte er bestandig mest spennende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GuJunPyo
Fordi folk flest som bruker doping er ikke "skitne bolere". Det er velutdannede, greit lønnede menn i en alder av 30+.

forskning.no > Bryter med myter om doping

"- Undersøkelsen bekrefter at det økende misbruket av denne typen preparater skjer utenfor den organiserte idretten. Det er toppidretten som får oppmerksomheten rundt dopingproblemet, men det er samfunnet som sitter igjen med problemet, sier Barland." haha, please. La oss være ærlig når kan sterioder være et samfunnsproblem når like 85% av de som trener er naturlig, når de fleste folk som trener for å øke med muskler er naturlige?

"- Undersøkelsen er interessant, og bekrefter en trend vi ser også i Norge, sier Bjørn Barland til forskning.no." Ja, bruken av sterioden har økt de 10 siste årene, men så har også folk som trener for å bygge muskler og styrke, da vil naturlig også bruken av sterioder øke.

Jeg sier ikke at den vitenskapelige rapporten er feil. Men jeg har imot når folk sier at sterioder er et samfunnsproblem og trend, når det ikke er det. Meste parten av de som trener for å bygge muskler trener naturlig og fleste parten av folk tar ikke sterioder. Da er ikke sterioder en trend, og ikke et samfunnsproblem.

Men et smått problem ;)

Nei, jeg har ingen vitenskapelige rapporter for å bevise, men la oss være realistiske nå : Sterioder er ikke et problem for samfunnet. Fordi bruken av det ikke er så stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke politiet nok å gjøre?

Er ikke fengslene fulle nok fra før av? (Disse to tingene representerer en større utgiftspost for fellesskapet.)

Skal fredelige mennesker gjøres kriminelle?

Hvorfor skal damer som allerede se bra ut skape helsekø fordi de vil ha silikonpupper som de kunne klart seg fint uten? Det burde heller ikke vært lovlig da, eller?

Det blir sikkert "feil" på en eller annen måte uansett hvilket alternativ man velger, men jeg klarer ikke å se noe bedre alternativ enn at det burde være lovlig i samarbeid med lege. Synes man skal legge moralismen litt til side i denne debatten og heller la harmløse folk få gjøre som de vil, og se hva som faktisk kan fungere i praksis.

Er vel ikke fastlegen din som legger i silikonpupper......:blackalien:

Kanskje der burd vært en nedre aldersgrense som f,eks 25 år for å få kjøpt det på resept..Klare ikke heilt å se at en 15 åring skal kunne ha noe behov for å begynne med dette.

Det er stor forskjell på lille Norge/Sverige med tanke på hvordan oppfølgingen under bruk av sterioder, er i forhold til usa, der det snart er små klinikkerpå hvert gatejørne hvor du kan få sjekket blod, lever etc.. ukentlig, også hvor du kan få proffesjonelle til å dosere deg.

Men HGH kunne dem gjerne selge på Rema 1000 :whistle:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmmm... Når jeg ser endel av innleggene for doping her, ser jeg at holdningskampanjer ovenfor ungdommer som vil inn i styrkeløft/kroppsbygging ikke funker... Når det virker som det er en gjeng med "bananer" som kun ser sine egne muskler og ikke noens andre "gryende-både interesse, håp og tro" for dette.... * tru hva jeg skal fore 17åringen min med da da tro???*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm... Når jeg ser endel av innleggene for doping her, ser jeg at holdningskampanjer ovenfor ungdommer som vil inn i styrkeløft/kroppsbygging ikke funker... Når det virker som det er en gjeng med "bananer" som kun ser sine egne muskler og ikke noens andre "gryende-både interesse, håp og tro" for dette.... * tru hva jeg skal fore 17åringen min med da da tro???*

Kalve-godt var populert tidligere, kan kjøpes på Felleskjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalve-godt var populert tidligere, kan kjøpes på Felleskjøpet.

Og hva i h"#¤¤¤¤¤ mente du med det???????? Er det virkelig så dårlig stilt med kroppsbyggere- el. skal jeg si"kroppsbyggere" at de ikke gidder å vie litt av sin dyrebare tid til å informere ungdommen om dette og hint? Er det kun "me my self and I" som gjelder? Eller er det så betent at det ikke går ann å prate med ungdommer som vil ha muskler osv.?? Har enda til gode å ikke komme igjennom til mine to håpefulle om kreti og pleti, ser for meg at det vil ha enda større innvirkning om en "STOR" fyr står der og prater med kidza om dette og hint. De har jo sine forbilder de og, og om en som ser _veldig_ bra ut kan fortelle dem om ting og tang, tror jeg dette ville ha stor påvirkning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva i h"#¤¤¤¤¤ mente du med det???????? Er det virkelig så dårlig stilt med kroppsbyggere- el. skal jeg si"kroppsbyggere" at de ikke gidder å vie litt av sin dyrebare tid til å informere ungdommen om dette og hint? Er det kun "me my self and I" som gjelder? Eller er det så betent at det ikke går ann å prate med ungdommer som vil ha muskler osv.?? Har enda til gode å ikke komme igjennom til mine to håpefulle om kreti og pleti, ser for meg at det vil ha enda større innvirkning om en "STOR" fyr står der og prater med kidza om dette og hint. De har jo sine forbilder de og, og om en som ser _veldig_ bra ut kan fortelle dem om ting og tang, tror jeg dette ville ha stor påvirkning..

Slapp av, Roidrage?

Kalvegodt innholder:

20% Protein og 20% fett,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva i h"#¤¤¤¤¤ mente du med det???????? Er det virkelig så dårlig stilt med kroppsbyggere- el. skal jeg si"kroppsbyggere" at de ikke gidder å vie litt av sin dyrebare tid til å informere ungdommen om dette og hint? Er det kun "me my self and I" som gjelder? Eller er det så betent at det ikke går ann å prate med ungdommer som vil ha muskler osv.?? Har enda til gode å ikke komme igjennom til mine to håpefulle om kreti og pleti, ser for meg at det vil ha enda større innvirkning om en "STOR" fyr står der og prater med kidza om dette og hint. De har jo sine forbilder de og, og om en som ser _veldig_ bra ut kan fortelle dem om ting og tang, tror jeg dette ville ha stor påvirkning..

Her argumenteres det bra for hvorfor tenåringer som bare vil se litt bedre ut på stranda bør holde seg langt unna steroider. (Kanskje moderatorene da lar den stå.)

http://www.youtube.com/watch?v=wZSArEKtNMM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...