Gå til innhold

Pullups programmet


LeanMachine

Anbefalte innlegg

Når du kjører med strikk, hvordan fester du den da? Har prøvd selv, men fikk inntrykk av at den strikken var litt vel kort og at den kom til å ryke om jeg strakk den noe lenger.

For det første, så bruker jeg gummibånd:

Mine er kjøpt fra en butikk i utlandet, til en billigere pris, husker bare ikke hvor jeg kjøpte det. Det var iallefall så billig at jeg slapp å betale toll (altså, under 200 kroner for 6 farger).

Gummibåndet knyter du bare fast i for eksempel smithmaskinen, slik:

gummi.jpg?w=518

Deretter trer du ene foten inn i strikken. Enten slik:

images?q=tbn:ANd9GcTjqsepwcw3ifbAJxgLuxxWYKsou4smXvF7PqUfCzAUqMameOYJ

Eller slik:

images?q=tbn:ANd9GcRA4CcN4AxZdSbB_kR20kven24sT2-j0Ulz6FU7T6QPjSg04vM2EA

Du skal være utrolig god, klønete og tung som en hval for å klare å ødelegge disse strikkene. Det er nærmest fysisk umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

OK, men det er kanskje her jeg faller av. Noen vil for eksempel bli god i fotball, for de kan avansere innen en karriere i fotball. Så jeg bare lurer, hva kan man bruke "god i pullups" til? :p

På fest. På date. Når man kjeder seg. På treningssenteret for å briefe. For familien. For selvtillitten. For å komme over en mur når man skal snike seg inn til en kjendis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK, men det er kanskje her jeg faller av. Noen vil for eksempel bli god i fotball, for de kan avansere innen en karriere i fotball. Så jeg bare lurer, hva kan man bruke "god i pullups" til? :p

Det er en god øvelse for hele overkroppen og jeg ønsker å bli god i det. Er ikke dermed sagt jeg skal bruke det til noe. Hva skal du med skulderpress liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tydeligvis helt på jordet. Men selvfølgelig må folk bli god på det de vil, jeg ville bare bidra med litt tanker om hvilke mål man satt for seg når man startet på et slikt program. Synes bare det er rart å ville fremme èn av mange gode øvelser?

Da sier jeg stopp for min del i denne tråden iallefall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fitnesbloggen utmerker seg med å ha JÆVLIG mange synsere som har til hensikt å trolle seg gjennom andres spørsmål. Utrolig at man ikke kan stille et konkret spørsmål uten å få veldig mange kommentarer fra folk som lurer på hvorfor du stiller spørsmålet, uten å tilby noe konstruktivt i gjengjeld.

Det sagt - jeg har nettopp gått fra 8 pullups til 0 av en eller annen merkelig skadebasert grunn, så jeg vurderer nettopp dette treningsopplegget selv for å trene opp ryggen igjen. Jeg har et par favorittøvelser, og dette er en av dem - nettopp fordi pull-ups er en god baseøvelse som tar for seg svært mange muskler i overkroppen, og dermed er også pullups en god markør for hvor sterk man er i overkroppen i forhold til sin vekt. Jeg er mer ute etter en funksjonell kropp som kan utnyttes i forhold til sin vekt, enn å bygge en stor kropp som kun kan brukes til å løfte tunge manualer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tydeligvis helt på jordet. Men selvfølgelig må folk bli god på det de vil, jeg ville bare bidra med litt tanker om hvilke mål man satt for seg når man startet på et slikt program. Synes bare det er rart å ville fremme èn av mange gode øvelser?

Da sier jeg stopp for min del i denne tråden iallefall. :)

Det er jo et individuelt valg. Hvorfor vil noen bli gode i fotball? Hvorfor interesserer folk seg for klær? Poenget her var et konkret spørsmål og rettet seg mot de som hadde erfaringer med programmet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fitnesbloggen utmerker seg med å ha JÆVLIG mange synsere som har til hensikt å trolle seg gjennom andres spørsmål. Utrolig at man ikke kan stille et konkret spørsmål uten å få veldig mange kommentarer fra folk som lurer på hvorfor du stiller spørsmålet, uten å tilby noe konstruktivt i gjengjeld.

Det sagt - jeg har nettopp gått fra 8 pullups til 0 av en eller annen merkelig skadebasert grunn, så jeg vurderer nettopp dette treningsopplegget selv for å trene opp ryggen igjen. Jeg har et par favorittøvelser, og dette er en av dem - nettopp fordi pull-ups er en god baseøvelse som tar for seg svært mange muskler i overkroppen, og dermed er også pullups en god markør for hvor sterk man er i overkroppen i forhold til sin vekt. Jeg er mer ute etter en funksjonell kropp som kan utnyttes i forhold til sin vekt, enn å bygge en stor kropp som kun kan brukes til å løfte tunge manualer.

Takk :) Var akkurat det jeg ville ha svar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra starting strenght mener ripptoe at man ikke bør legge til flere øvelser, uten at man har en god grunn. (dette gjelder noObs)

Men han mener at alle har godt av å legge til chins/pull ups etter en stund. Skal sjekke opp mer når jeg kommer hjem, om han skriver noe om hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Yes, fant et emne om dette programmet. Jeg er generelt dårlig med rygg-relaterte trening. OG jeg ønsker å bli bedre (+ politihøgskoleopptak snart!)

Og tok en test på treningssenteret i dag med negativ pullups. (brendt overhåndsgrep) Jeg klarte knapt 10 sek. Er jeg for svak for å begynne med negative? Føles sånn, for å si det sånn…

Klarte 10 sek – 9 sek – 4 sek – 3 sek. Helt jævli. Kan man virkelig få en progresjon med et så (sykt)dårlig utgangspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, fant et emne om dette programmet. Jeg er generelt dårlig med rygg-relaterte trening. OG jeg ønsker å bli bedre (+ politihøgskoleopptak snart!)

Og tok en test på treningssenteret i dag med negativ pullups. (brendt overhåndsgrep) Jeg klarte knapt 10 sek. Er jeg for svak for å begynne med negative? Føles sånn, for å si det sånn…

Klarte 10 sek – 9 sek – 4 sek – 3 sek. Helt jævli. Kan man virkelig få en progresjon med et så (sykt)dårlig utgangspunkt?

Selvfølgelig, alt blir jo bedre når man øver på det :D Alle har jo begynt der en gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes pullups og chins ser så tøft ut, og jeg vil få det til - ett av årets treningsmål :-) En grunn til å trene på det, er at så og si alle hankjønn jeg kjenner - uansett form - får det til, mens det har virket umulig for mine jentemuskler - til jeg så programmet her inne. Jeg har fulgt programmet i ca 10 uker nå, uten å få til en eneste chins...men så har jeg heller ikke fulgt programmet slavisk. Flere av ukene har det blitt to og ikke fire økter, for eksempel - så jeg er innstilt på at jeg vil bruke lenger tid enn 12 uker. Jeg hadde fin progresjon ved negativer, og fikk til å "henge" gradvis lenger (fra bare etpar sekunder første gangen), men så fikk jeg usannsynlig vondt i magen når jeg gjorde negativene (øverst i magen - jeg har tenkt at det kan ha vært en strekk), som kom og gikk over flere uker. Så jeg måtte droppe negativene og har trent ekstra mage i steden (med tanke på å styrke musklene som forårsaker vondtene) og heller gjort alternative øvelser.

Jeg liker programmet godt - trives med sammensetningen av øvelser, kan stadig øke litt og har blitt sterkere. Har slitt litt med vonde skuldre, noe jeg merker spes. ved skulderpress, men med dynamisk oppvarming har det gått bedre. Etter snart 12 uker kjenner jeg litt behov for å endre program og finne noen flere/ andre øvelser, men kommer nok til å bruke dette flere ganger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...