Gå til innhold

Pullups programmet


LeanMachine

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå trener ikke jeg dette programmet, eller har planer om det, men skriver det jeg har tenkt litt på selv. Hvis man følger et treningsprogram for å bli flink til pullups, så må det jo være en grunn for det? Da tenker jeg på de som skal søke seg inn på PHS eller andre steder der fysisk form er et krav. Her må man tenke mål (og mening).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå trener ikke jeg dette programmet, eller har planer om det, men skriver det jeg har tenkt litt på selv. Hvis man følger et treningsprogram for å bli flink til pullups, så må det jo være en grunn for det? Da tenker jeg på de som skal søke seg inn på PHS eller andre steder der fysisk form er et krav. Her må man tenke mål (og mening).

Eller fordi det er en av de beste ryggøvelsene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt chins med strikk og hatt god fremgang siden jeg begynte... Klarer 5-6 chins uten strikk. Tenkte å prøve på pullups etter hvert. Har ikke tenkt å kjøre det programmet, men heller gjøre det på min egen måte, med strikk i forskjellige farger osv. Funker fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt chins med strikk og hatt god fremgang siden jeg begynte... Klarer 5-6 chins uten strikk. Tenkte å prøve på pullups etter hvert. Har ikke tenkt å kjøre det programmet, men heller gjøre det på min egen måte, med strikk i forskjellige farger osv. Funker fett.

Når du kjører med strikk, hvordan fester du den da? Har prøvd selv, men fikk inntrykk av at den strikken var litt vel kort og at den kom til å ryke om jeg strakk den noe lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter vil beherske pullups bedre, men programmet byr jo på både knebøy, strake markløft og benkpress, så jeg ser ikke grunnen til å kverulere på dette ;)

Hvis å diskutere er det samme som å kverulere, så ok. Men det må vel kunne gå an å ha tanker rundt det? Dette spesifiserte jeg i første innlegg også. Skjønner bare ikke hvorfor dette forumet krever 100% relevante og vitenskapelige dokumenterte svar hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ett par punkter som utgjør hvorfor man vil ta pullups:

1. Man vil trene ryggen

2. Man vil bli sterkere i ryggen

3. Man vil ta den øvelsen fordi den er god og trener mange muskler på en gang

4. Man vil prøve å definere sin kroppsstyrke i forhold til vekt

5. De ovenfor.

Hvorfor diskutere på dette egentilg? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener etter dette programmet. Jeg har problemer med nakke/skulderpartiet og tenker at dette er en utmerket øvelse for skulderpartiet. Jeg starta relativt utrent, (kun leflet litt med rosa manualer og pilates-dvder på styrkefronten før.) Har trent med litt varierende engasjement og hyppighet de siste to-tre månedene.

Jeg trener i en sånn stange jeg henger over døra, klatrer opp på en stol og senker meg ned. Jeg har valgt å variere grepene og tar to med nøytralt grep, en chin-up og en pull-up. Men jeg tar alle reversert, som sagt.

Progresjonen har ikke vært all verdens, jeg klarer ennå ikke en eneste pull up eller chin up. Dette skyldes tre ting, tror jeg:

1.) Varierende hyppighet på treningen. Jeg begynte da jeg var hjemme i perm med baby og trente et lite treningsprogram i luren hennes, men nå som jeg har begynt å jobbe igjen har jeg vanskeligere for å få plass til programmet etter jobb.

2.) Jeg er ikke like barsk og utholdende som de som blir beskrevet i programmet, og er ikke like flink til å pushe meg. Jeg slipper lenge før jeg griner av smerte, for å si det sånn.

Men jeg har tro på at jeg kommer frem til slutt, og kan jeg først ta en kan jeg jo begynne å ta mange....

Jeg har begynt å få programmet på plass minst en gang i uka hjemme, dog ofte med en treåring hengende som ekstravekt i beina. Og så har jeg fått meg et finfint frivektsprogram fra PT og har våget meg inn i stønnerommet på treningssentert. PT anbefalte benkpress, nedtrekk og sånn derre pullupmaskin i tillegg til pullup-programmet hjemme, for å raskere komme fram til den hellige gral: En skikkelig pull-up!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at pullups er en dårlig øvelse, men skal man trene KUN for å bli god i pullups?

Fokuset er på pullups fordi jeg vil bli god i det. Trener ikke KUN for å bli god i pullups, men jeg vil ha større fokus på det. Derav spm om hvordan andre har opplevd programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis å diskutere er det samme som å kverulere, så ok. Men det må vel kunne gå an å ha tanker rundt det? Dette spesifiserte jeg i første innlegg også. Skjønner bare ikke hvorfor dette forumet krever 100% relevante og vitenskapelige dokumenterte svar hele tiden.

Fordi det er veldig mange som ikke tror det før de har det svart på hvitt ;) Og det skjønner jeg, for det er veldig mye informasjon der ute, så det er lett å bli forvirret. Men tanker er helt lov :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ett par punkter som utgjør hvorfor man vil ta pullups:

1. Man vil trene ryggen

2. Man vil bli sterkere i ryggen

3. Man vil ta den øvelsen fordi den er god og trener mange muskler på en gang

4. Man vil prøve å definere sin kroppsstyrke i forhold til vekt

5. De ovenfor.

Hvorfor diskutere på dette egentilg? :whistle:

Jupp, exactly the reason ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener etter dette programmet. Jeg har problemer med nakke/skulderpartiet og tenker at dette er en utmerket øvelse for skulderpartiet. Jeg starta relativt utrent, (kun leflet litt med rosa manualer og pilates-dvder på styrkefronten før.) Har trent med litt varierende engasjement og hyppighet de siste to-tre månedene.

Jeg trener i en sånn stange jeg henger over døra, klatrer opp på en stol og senker meg ned. Jeg har valgt å variere grepene og tar to med nøytralt grep, en chin-up og en pull-up. Men jeg tar alle reversert, som sagt.

Progresjonen har ikke vært all verdens, jeg klarer ennå ikke en eneste pull up eller chin up. Dette skyldes tre ting, tror jeg:

1.) Varierende hyppighet på treningen. Jeg begynte da jeg var hjemme i perm med baby og trente et lite treningsprogram i luren hennes, men nå som jeg har begynt å jobbe igjen har jeg vanskeligere for å få plass til programmet etter jobb.

2.) Jeg er ikke like barsk og utholdende som de som blir beskrevet i programmet, og er ikke like flink til å pushe meg. Jeg slipper lenge før jeg griner av smerte, for å si det sånn.

Men jeg har tro på at jeg kommer frem til slutt, og kan jeg først ta en kan jeg jo begynne å ta mange....

Jeg har begynt å få programmet på plass minst en gang i uka hjemme, dog ofte med en treåring hengende som ekstravekt i beina. Og så har jeg fått meg et finfint frivektsprogram fra PT og har våget meg inn i stønnerommet på treningssentert. PT anbefalte benkpress, nedtrekk og sånn derre pullupmaskin i tillegg til pullup-programmet hjemme, for å raskere komme fram til den hellige gral: En skikkelig pull-up!

Takk for at du delte din erfaring:) Jeg har klart å ta 8 pullups, men jeg syns bare det har gått nedover siden den gang, og føler det er en øvelse som er veldig god og jeg har også som mål å klare en muscle up etterhvert, så et sted må man begynne. Trener som regel med en 5-6 til vanlig.

Hvordan syns du de andre øvelsene var? Altså, hvordan likte du resten av programmet som er satt opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...