Gå til innhold

Tilbakemelding på teknikk i knebøy ønskes


Tore

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skulle gjerne hatt videoen fra minst to vinkler. Stram mage og rumpe før du går ned. Flytt albuene lengre frem/ned. Når du går ned kommer albuene opp bak, slik at ryggen tipper unødig mye frem. Det er uheldig og vil unødvendig høye glidekrefter (fordi ryggen blir mer horisontal). Du mister også spennet i ryggen i bunnposisjon. dette kan ha flere årsaker - men prøv å vinkle tærne ut og se for deg at du presser knærne ut på vei ned. Prøv å press brystet opp og se om du får den mer tight av det.

Send gjerne inn ny video når du har gjort noen forsøk på å justere, så kan jeg se om det blir bedre - evt kan jeg komme med noen tilleggsøvelser som du kan prøve på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne hatt videoen fra minst to vinkler. Stram mage og rumpe før du går ned. Flytt albuene lengre frem/ned. Når du går ned kommer albuene opp bak, slik at ryggen tipper unødig mye frem. Det er uheldig og vil unødvendig høye glidekrefter (fordi ryggen blir mer horisontal). Du mister også spennet i ryggen i bunnposisjon. dette kan ha flere årsaker - men prøv å vinkle tærne ut og se for deg at du presser knærne ut på vei ned. Prøv å press brystet opp og se om du får den mer tight av det.

Send gjerne inn ny video når du har gjort noen forsøk på å justere, så kan jeg se om det blir bedre - evt kan jeg komme med noen tilleggsøvelser som du kan prøve på.

Takk for svar Robert! Nå er det to forskjellige vinkler i videoen da det skifter til rett bakfra halvveis ut. I andre halvdel ser du det jeg føler jeg sliter mest med og som kanskje kan være litt av grunnen til at jeg mister spennet i ryggen i bunnposisjon som du skriver, nemlig at knærne mine trekkes sammen under frasparket. Jeg skal prøve å ha mer fokus på å holde knærne unna hverandre og rette opp ryggen for å beholde spennet.

Laster opp ny video etter et par uker når jeg har fått trent litt teknikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om hælen din løftes, og du står på tåballene til tider. Ser du har en matte under tåballene, prøv heller å legg den under hælen om noe.

Matta (som er et bretta håndkle) under den ene hælen er pga jeg går med hælinnlegg på denne foten til vanlig ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns du burde ha enda bredere fotstilling.Knærne dine kommer altfor langt frem og kollapser innover.Ser også at vekta havner fremme på foten og du tipper forover.Har hatt akkurat de samme problemene selv ,det jeg gjorde var å skifte til brei fotstilling,nesten litt sumoaktig,kjenne skikkelig etter at tyngdepunktet ligger i hælene,presse knærne ut ut ut!Bryst ut og opp,tight i korsrygg og mage. Ro ned farten på vei ned og fokuser på teknikken nå i begynnelsen.Kjenn at du har spenn i kroppen fra du starter til du fullfører,ikke slipp det i bunn:) (er verdensmester i å forklare ting skriftlig..;) )

God øvelse for å mykne opp litt er Goblet squat.Syns jeg da:)

Ikke glem å puste godt inn før du går ned og hold pusten til du nesten er på topp igjen,det hjelper deg å holde spennet og å komme seg lettere opp ..Du blir mer stabil .

et lite tips til for å lære å presse knærne ut er å feste en strikk rundt bena i et 8 tall.Når du går ned så må du presse ut knærne ellers faller strikken av:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting du også kan prøve er å kjøre knebøy til boks. Sett deg skikkelig tilbake å ha trykket på hæla\midten av foten.

Også, Jobb med litt lettere vekter, stopp i bunnposisjon og bli komfortabel med å sitte der ned å ha vekta på hæla, som Minelly sier, der er Goblet squats jevli bra=). På toppen skal rompa klemmes HARDT & frem, ser ut som du stopper litt halveis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange gode tips her, Tore. Kort oppsummert:

-Press albuene frem før hver rep, hold de fremme

-Skyt brystet frem og opp

-Ut med rumpa før hver rep, dette er essensielt for å få spenn i korsryggen

-Stram kjernen

-Du kan gjerne stå litt bredere med bena

-Se ned på tærne dine før første rep, la begge bena peke utover med like mye vinkel

-Fokuser på å hele tiden presse knærne ut, tenk at du setter deg ned mellom bena

-Hele bevegelsen skal skje i hofta, ikke i knea. Knea dine vandrer forover, prøv å "sett deg mer", og ha trykket på helene

-Gå ned på vektene og tren teknikk

-Få orden på pustinga

Jeg anbefaler deg å bruke dynamisk oppvarming før hver bøy-økt, og gjerne begynne med goblet squats og squat to stand for å lære inn korrekt teknikk. Mulig frontbøy er en bedre øvelse for deg, du virker nokså høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Nå er jeg absolutt ingen ekspert på dette. Kan hende jeg er blind, men det ser ut som du har litt mye tyngde fremme på tåballene. Det med at knærene faller inn sliter jeg også med, ikke lett!! :p

Det kommer etterhvert.Men du må bare huske å fokusere på det.Tilslutt går det av seg sjøl:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om knærne faller innover skjer ofte ved:

1: for parallell benstilling, prøv å vri føttene litt mer ut i en v-form.

2: man kommer for langt frampå (enten for fortung på tåballene, eller for mye "good mornings" i bøyen) Det er enkelt å fikse med å tenke senterlinje med stanga for å korrigere opp for at man setter seg mere bakpå framfor redd ned. Rett ned vil noe måtte svikte under, da ofte knærne, mens bak (tenk deg at du setter deg på do, da har du føttene framfor men setter rumpa bak. De færreste går på do ved å sette beina på hver sin side av skåla for så å sette seg rett ned)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på jeg og; Er for trangt for å filme foran eller bak :meh:

http://www.youtube.com/watch?v=rHYzqGwAzZU

Ser selv at jeg må prøve å få albuene lenger fram under løftet, og at jeg må prøve å komme mer vertikalt med overkroppen.. skal jeg prøve å stå breiere med beina eller vinkle mer ut? Føler jeg faller bakover når jeg blir rett i ryggen, spesielt i nedre posisjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på jeg og; Er for trangt for å filme foran eller bak :meh:

http://www.youtube.com/watch?v=rHYzqGwAzZU

Ser selv at jeg må prøve å få albuene lenger fram under løftet, og at jeg må prøve å komme mer vertikalt med overkroppen.. skal jeg prøve å stå breiere med beina eller vinkle mer ut? Føler jeg faller bakover når jeg blir rett i ryggen, spesielt i nedre posisjon

ser ut som om du er quadricepsdominant, og presser gjennom tåballene isteden for hælene.

Dan John sier knebøy skal skje mellom knærne, ikke bak dem. GJør en squat to stand med fingrene litt under tærne, gjør dit beste for å presse brystet opp og dermed ha nøytral rygg. Gjør du dette riktig, tvinges du til å sitte mellom knærne, og da kjenner du hvordan en knebøy med stang på ryggen skal kjennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd det på videoen, ser at jeg krommer ryggen for mye framover.. Er det noe jeg kan tøye for å få dette bedre til eller? Tror jeg har for lang overkropp eller noe? Tok meterstokken og sjekket bredden på beina og, om jeg skal ha skulderbredde ser det ut til at jeg har stått over 10 cm for smalt.. om jeg må stå breiere pga lang femur eller overkropp er det kanskje ikke så rart at jeg ikke får det til skikkelig.. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Klarer fint å sitte dypt, men korsryggen krommer seg, har ikke sjangs å få den rett eller slik at den svaier inn.. Så på at dama squattet og hun klarer fint å holde rett svai i korsryggen.. Meh..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...