Gå til innhold

Tilbakemelding på teknikk i knebøy ønskes


Tore

Anbefalte innlegg

Ser selv at jeg må prøve å få albuene lenger fram under løftet, og at jeg må prøve å komme mer vertikalt med overkroppen

Vet ikke helt om jeg er enig i dette faktisk. Ser ut som du kjører low-bar? Det blir ganske annerledes fra oly-squats (high bar).

Rip_Back_Squat_Comparison.jpg

Hvis du kjører low-bar, kan du ikke forvente at bøyen din skal se ut som den i midten, og det skal den heller ikke gjøre.

Albuene lenger ned/frem ser jeg det er en del styrkeløftere som sier man skal, selv ser jeg ikke poenget med det. Men det er nok noen teknikker som fungerer bedre for styrkeløft.

Dette er det jeg ser på som ideal-formen i low-bar bøy rippetoe style:

Lowbar, under paralell, null trykk på håndleddende (fordi hendene er OVER stanga). Egentlig som tatt ut av Starting Strength.

Men om du ser på f.eks. oly-løftere som tar bøy (f.eks. Pat Mendes) vil du se en annen teknikk:

Ingen av disse to er nødvendigvis riktig/gal, men om man utfører den ene og tror det skal se ut som den andre, blir det fort forvirring i heimen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Interessant. Klarer fint å sitte dypt, men korsryggen krommer seg, har ikke sjangs å få den rett eller slik at den svaier inn.. Så på at dama squattet og hun klarer fint å holde rett svai i korsryggen.. Meh..

Det å komme seg ned så dypt som du kjører nå innebærer en større belastning for korsryggen. Du får en slik "vepse rompe" Stivhet i hamstrings er mest sannsynlig årsaken. tøy og bøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av disse to er nødvendigvis riktig/gal, men om man utfører den ene og tror det skal se ut som den andre, blir det fort forvirring i heimen :)

Tror du er inne på noe her :p

Jeg har jævlig stramme hoftebøyere vertfall, fikk vondt som f av å tøye, og er sikkert quadricepsdominant (sterkere forside lår enn bak?) siden jeg har trent knebøy feil. Skal tøye hoften mer vertfall, og kjøre drillen fra dynamisk oppvarming for bein, merket at det gjorde seg. Bør jeg ta en øvelse for bakside lår ekstra for å "utligne" eller holder det å terpe rett teknikk på bøyen? Utfall, hip thrust, og eventuelt strake mark?

Om jeg forstår det riktig så skal jeg ikke gå så dypt som jeg gjør når jeg har stangen så lang nede, låret skal være paralell med gulvet og om jeg skal gå for ass to grass så må jeg ha stangen lenger opp på nakken..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du KAN gå ATG med low-bar også, men de færreste er myk nok til det (f.eks. Plyo er vel unntak her). ATG med low-bar gir større fleksjon i hoften enn med high-bar, siden ryggen er mindre vertikal (mer foroverlent), og krever dermed mer mobilitet.

Videoen av Justin Lascek over viser godkjent dybde, noe særlig høyere enn dette så er du på grensa til over parallell.

Det holder fårsåvidt å bruke korrekt teknikk i bøy, da vil alle ubalanser automatisk jevnes ut. Men det er hvis du mestrer korrekt teknikk. Hvis du ikke gjør det, må du nok jobbe med mobilitet, og kanskje styrke hamstrings ja. Strakmark er en god øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ny økt i dag, gikk ned på vektene og prøvde på å "sitte" på 4. settet ser tydlig at bekkenet går framover, så må vel tøye hamstrings

ps jeg presser ikke med tåballan

vurderer å anskaffe løftesko, inbiller meg at dette blir lettere om jeg får helen litt opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...