Gå til innhold

Pepsi max?


Trine0000

Anbefalte innlegg

Give it a rest a, dere. Back on topic. TS spurte om det var greit å drikke det hver dag eller om det var noe som var dumt med det.

Dumt for tennene, ellers spiller ikke så mye rolle. Men igjen å drikke noe hver dag sier ingenting om mengden hver dag, som igjen vil påvirke f.eks tannhelsen.

Men om vi snakker et glass eller to om dagen, så gjøre det lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går helt fint for tennene om en ikke skyller dem i maxen. Syren som produseres av bakterier som bryter ned sukker i munnen er problemet, ikke syre som nøytraliseres raskt fra sur drikke og såvidt er i kontakt med tennene.

Tja, både og ;)

Syren blir så godt som den samme, men så lenge man som du sier ikke skyller tennene i det så vil det ikke påvirke så mye, med mindre man bestemmer seg for å tygge på noe hardt eller pusse tenner rett etterpå. Sukkeret vil hovedsakelig fungere som mat for karies :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går helt fint for tennene om en ikke skyller dem i maxen. Syren som produseres av bakterier som bryter ned sukker i munnen er problemet, ikke syre som nøytraliseres raskt fra sur drikke og såvidt er i kontakt med tennene.

En kompis som er tannlege er ikke helt enig i den uten at jeg skal påberope meg noe i den saken, såklart er "sukkersyra" værre, men syra fra lettbrus fører faktisk til endel syreskader hos de som er disponert og drikker mye over tid. Han får inn relativt mange som sier de bare drikker lettbrus\farris men svært lite sukkerbrus, saft etc og flere av de har mye syreskader, men konsumet eller genetisk disposisjon har såklart mye å si :) Han har selv syreskader og drikker omtrent ikke juice, sagt eller sukkerbrus, men en hel del lettbrus. Dose-respons!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Hva er greia med at alle drikker "svart" lettbrus som pepsi og cola? Lettbrus er vel lettbrus- eller? Jeg drikker Sprite Zero, and I loooove it :D Men, skulle jeg velge mellom Pepsi Max og Cola Zero, ville jeg definitivt valgt sistnevnte :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...