Gå til innhold

Knebøyen blir nesten til good mornings når det blir tungt


Pingrid

Anbefalte innlegg

Mye pga den voldsomme svaien jeg har i ryggen får jeg for meg. Tar a2g knebøy med bredt grep uten at jeg får noen vondter, føler alikevel at det ikke ser helt bra ut ( på de siste rep)

Hvor langt ned /stor svai er det ok å ha før man blir en 'fete rutiner på gymmet' kandidat?

Kjører jeg i smith stativ går det bedre, men da får jeg jo ikke trent stabilitet like godt.

Evt kjøre frontbøy istedt? Blir ikke like tungt da men med riktig teknikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Voldsom svai er ikke noe å trakte etter. Forsøk så godt du kan å ha nøytral (kors)rygg hele veien. Hvordan er ankelmobiliteten din? Høy eller lav stangplassering?

Du kan selvfølgelig kjøre frontbøy, da lærer du deg mer å ha en rett rygg. Igjen, unngå for mye svai.

God ankelmobilitet

Stanga ganske lavt

Driver og trener opp ryggen fordi jeg vet at kjernemuskulaturen min ikke er så sterk. Prøver lettere vekter og evt frontbøy en stund fremover da.

Stor svai har jeg uansett (får to armer under om jeg legger meg flatt på gulvet) så helt bort får jeg den nok ikke, men jobbe med saken skal jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer knærne foran tærne? Hvis de gjør det og det fortsatt ser ut som en god morgen vil du jo falle fremover, eller ha veldig trykk på tærne.

Hvis du har så stor svai er dette noe du burde ta tak i i den grad det er mulig. Trener du mage isolert?

Ikke knær foran tær, er også obs på at trykket er i hælene. Ble tipset om å legge en vektskive under tærne for å se om det kunne hjelpe?

Trener ikke så mye mage, kun planke/en vri øvelse på maskin og magespark som jeg kaller det ( står med en ball i ryggen og løfter beina opp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er problemet, avhenger litt av anatomi og teknikk.

  1. Har du lange bein og kjører lav stangplassering tipper albuene bakover og du blir veldig vertikal i ryggen.
  2. Om du har lav stangplassering og ikke har lange bein, så er feilen ofte at du har blikket for høyt opp. Se på skrått ned i gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er problemet, avhenger litt av anatomi og teknikk.

  1. Har du lange bein og kjører lav stangplassering tipper albuene bakover og du blir veldig vertikal i ryggen.
  2. Om du har lav stangplassering og ikke har lange bein, så er feilen ofte at du har blikket for høyt opp. Se på skrått ned i gulvet.

Takk. Nr 1 stemmer godt.

Har benøkt i morgen tidlig så skal prøve å legge litt bedre merke til hva det er jeg egentlig gjør. Skal prøve å filme om det ikke er noen folk der:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved lange bein gjelder bred fotstilling, høy stangplassering og blikket litt skrått oppover.

André Midtby sin knebøy-video Dette er korrekt teknikk i knebøy - Fitnessbloggen passer til deg.

Glem heller ikke en god setup med tær pekende 30 grader ut, klem knærne over tærne når du går ned, sett hofta tilbake og ha et forholdsvis smalt grep rundt stanga for å få kontakt øvre del av rygg og med lats som er viktig stabiliseringsmuskulatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke knær foran tær, er også obs på at trykket er i hælene. Ble tipset om å legge en vektskive under tærne for å se om det kunne hjelpe?

Trener ikke så mye mage, kun planke/en vri øvelse på maskin og magespark som jeg kaller det ( står med en ball i ryggen og løfter beina opp)

Der har du problemet ditt. Ikke vær redd for å la knærne gå over tærne, så lenge de peker i samme retning eller du har hatt en alvorlig kneskade av noe slag. Så, summere:

Kjør knærne frem og ut, så langt som mulig. Gjør du dette skal du se at det blir laaangt bedre.

I tillegg for å bekjempe svai kan du forsøke og tøye hofteleddsbøyere (google "mobility wod couch stretch"), tren mage og rumpe isolert 3-4 ganger i uka (tøy ut hofteleddsbøyere FØR du gjør dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektløftersko hjalp meg veldig. Sleit med litt samme greia. Plassering av stanga er også veldig viktig, veldig mange legger stanga voldsomt lavt og står utrolig bredt, nesten som om de løfter med drakt og surringer.

Hvilke sko har du kjøpt og hvordan hjalp de? Har du tilfeldigvis filmklipp med teknikk før og etter sko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke sko har du kjøpt og hvordan hjalp de? Har du tilfeldigvis filmklipp med teknikk før og etter sko?

Har dessverre ingen filmklipp, trente en del sammen med en kamerat med fartstid innen vektløfting, sprint og et utall andre idretter og sporter.

Kjøpte meg et par Do-Win vektløfter sko, kostet rundt 750 kroner på det tidspunktet, har hatt dem i over tre år nå.

De er tunge og gir god feeling med underlaget og er svært stødige, de er dog litt vel tunge og massive til at de er optimale for rykk eller tunge vendinger.

Det som hjalp meg var rett og slett å få stødige sko som sikrer stabile ankler under løfting og som løfter hælen, noe som legger et naturlig trykk bakover på hælen under hele bevegelsen, dette hjelper meg veldig å holde ryggen nøytral og jeg mister ikke spennet selv om jeg tar i.

Jeg gikk også mer bort fra styrkeløft stilen og mer mot vektløfter stilen, det hjalp også masse da denne stilen sikrer en mye mer rak ryggposisjon til tross for at den generellt sett tar deg dypere i løftet. Gode sko med hevet hæl, korrekt stangplassering, riktig bredde mellom føttene og mindre vinkel utover på beina hjalp meg veldig (vanskelig å ta innsving med knærne på vei opp om beina og kneleddet peker for mye utover).

Kjøp deg gode vektløftersko, det er vel verdt investeringen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...