Gå til innhold

Tilbakemelding på teknikk i markløft! Jeg trenger hjelp :)


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. Øver meg på teknikk i markløft, og derfor lurte jeg på om noen kunne gi tilbakemelding, råd og tips til meg? :) Er ikke optimale løft på videoen, og for alt jeg vet så har jeg en ræva teknikk. Syns jeg var noe uheldig med enkelte løft i i videoen, føler faktisk at teknikken har vært bedre før. Noe jeg ser med en gang er at ryggen ikke er helt som den bør være, men det bør ikke være noe problem å fikse. Sliter litt med å få kassa frem og skuldrene ned og bak gjennom hele løftet. Som sagt, for alt jeg vet har jeg en dårlig teknikk, men håper noen kan hjelpe meg! :) (Ikke se på de "massive" leggene mine! Har hatt noen skader i knær og litt vondt i ankler osv, så har ikke fått trent kyllingbeina ordentlig på en god stund, men nå skal de bli større, haha!)

Er litt dårlig kvalitet på videoen pga det ble filmet med Iphone'n min, men uansett! Her er video av løftinga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Teknikken din er ikke værst i det hele tatt. Om det er noe som kan pirkes på så er det å passe på at ryggen er helt rett og at du "spenner opp" litt i bånn av løftet (litt ned med rumpa, rett ut ryggen). Ellers er løftinga veldig bra, fortsett slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å ha nøytral nakke, samt det å ta del mer i løftet med hoften. Flekk frem utstyret på en måte. Hvis hva du har av manndom mellom bena i toppen av løftet. Ellers, så vil jeg se en ny video med høyere vekter. Det er da feilene kommer frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tett oppmot god teknikk og du har veldig god utgangsposisjon på de første repsa, men jeg ser et par ting du bør fikse på.

- du drar ikke stanga inntill bena, noe som fører til at tyngdepunktet kommer litt frempå spesielt på de siste repsene dine og du får mindre spenn i lattisimus dorsii. Prøv å ha fokus på å presse stanga inntil bena gjennom hele løftet samtidig som du spenner lats, da blir det også lettere å få brystet frem og skuldrene ned og bak (ja du kan få litt skrubbsår på legga)

- første reppene ser bra ut, men på de siste reppene får du krummere rygg og mindre spenn i ræva og hamstring. Dette fører til at du kompenserer med å strekke ut knea lenge før du strekker ut hofta.

- husk buktrykk

Glimrende video som viser hvordan markløft skal utføres;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldingene Basic, Zain og rasteplass :D hyggelig! Her kommer en til video, med 10 kg tyngre vekter. Trodde faktisk at ryggen var rettere enn den ser ut til på videoen, og trodde nakken var mer nøytral. Men mener selv at jeg løfter stanga inntil kroppen mye bedre enn forrige video. Følte jeg fikk til å være enda strammere i hamstring og ræva, men hey; kan hende dere ser noe annet og at dette ikke er noe bedre enn forrige. Fikk til å få litt bedre buktrykk syns jeg selv. Burde kanskje også ha gitt litt mer trykk i hofta når jeg skulle "låse av" på slutten av løftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si det så ut som en stor forbedring, ja. Men... savner litt mer buktrykk, stiv av korsryggen mer, og prøv å ha litt mer nøytral nakke. Skader man seg i markløft, så er det enten av feil teknikk eller den negative delen av løftet (som regel). Slipp stangen mer ned i stedenfor og kontroller den så mye som du gjør. Savner også litt mer push fra hoften, med det er merkbart bedre. Stå på - du er på god vei!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du vil ha min mening er du mer enn bra nok og kan drite i å analysere dette mer ihjel. Kom eventuelt med et tungt løft, slik at teknikken gir etter. Det virker ikke som du er veldig belastet i disse løftene.

Hvis du ikke ser noe som bør forbedres i den første videoen så har du ikke peiling på hvordan markløft optimalt bør utføres. Trådstarter ønsker innspill på teknikken sin for å optimalisere den og han sier tilogmed selv at teknikken hans ikke er helt på topp. Svaret ditt blir derfor meningsløst og villedende. Ganske unødvendig svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldingene Basic, Zain og rasteplass :D hyggelig! Her kommer en til video, med 10 kg tyngre vekter. Trodde faktisk at ryggen var rettere enn den ser ut til på videoen, og trodde nakken var mer nøytral. Men mener selv at jeg løfter stanga inntil kroppen mye bedre enn forrige video. Følte jeg fikk til å være enda strammere i hamstring og ræva, men hey; kan hende dere ser noe annet og at dette ikke er noe bedre enn forrige. Fikk til å få litt bedre buktrykk syns jeg selv. Burde kanskje også ha gitt litt mer trykk i hofta når jeg skulle "låse av" på slutten av løftene.

Syns det ser bedre ut og du klarer å holde korsryggen rett gjennom flere reps. Fortsatt antydning til krumming på siste reps. Hodet bør forøvrig bøyes litt forover så det har en naturlig posisjon i forhold til ryggraden. Tenk på å stramme mage, glutes og hamstring samt kassa frem, skuldrene ned og bak hver gang før du skal løfte og ha fokus på å locke ut hofta med glutes så du ikke kompenserer med å locke ut knærne og hyperekstendere korsryggen.

Igjen, bedre enn første video :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser i alle fall ut som antropometrien er med deg i markløft, det er bare bra.

Du har absolutt et godt utgangspunkt, men du kan godt jobbe litt med utgangsposisjonen din. Spenn deg opp skikkelig før hvert løft. Skyte rumpa ut, brystet fram, stramme lats skikkelig og ta et godt magadrag og full aktivering av hele kjernen før du løfter. Når du beveger deg oppover og stanga kommer over knærne så skyt frem hoftene dine, og stram rumpa skikkelig på toppen, og trekk skuldrene godt tilbake.

Ellers var dette veldig bra, så vidt jeg ser 00.30 på en hverdag :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekk pusten dypt ned i magen og hold den der, så fremt du ikke skal kjøre flere enn 4-5 repetisjoner. Dette vil kunne utgjøre mye for stabiliteten i kjernemuskulaturen, spesielt om du samtidig strammer magemusklene og presser magen litt ut.

Det beste er om du legger ut en video hvor du bruker litt tyngre vekter. Fin teknikk med lav belastning er noe annet enn fin teknikk med høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Setter pris på svarene, folkens Zain, rasteplass, Nicolai Hildre, selters, Avatar, havlaks ! Skal ta et ordentlig tak neste økt med markløft :) er på jobb for tiden på båt, der jeg ikke får trent noe særlig, men fikk ei økt i dag på 3T Leangen i Trondheim pga at vi ligger til kai her til i morgen. La på vekter sånn at jeg trente med 95 kg i mark, er sikkert enda litt for lite kg med tanke på at feilene kanskje ikke vises så godt her heller! Når det er sagt føler selv det er best at jeg får kanskje én økt til med litt mer, f.eks 100 kg på stanga for å ha en noenlunde grei teknikk. Vil ikke risikere å skade meg hvis jeg peiser på med 120-130 med en ikke helt optimal teknikk. Fikk forresten filma et sett med 95 kg, jeg ser på den videoen at det går nesten på det samme som sist video så er ikke vits å legge ut, men jeg klarte unngå krummingen i ryggen (mener jeg selv) og spenne bedre opp for hvert løft. Håper virkelig dere gidder å sjekke ut neste video jeg legger ut, selv om det blir noen uker til pga jobb. Hater å ikke få trent her skikkelig her om bord :((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...