Gå til innhold

Slankepress i media, og kjendiser som "gode forbilder"?


Gamla

Anbefalte innlegg

Jeg er lei av både rosabloggere og fitnessbloggere. Den ene verre enn den andre. Ikke nok med at bloggere skal komme med kostholdstips til folket, men sunnhetsfokuset har gått altfor langt.

Det har jo vært diskusjoner omkring diverse fitnessblogger her tidligere, der bloggerne har kommer med sutrende svar som "dette er min blogg, jeg skriver det jeg vil, og dette er mitt liv, og ja kanskje det ser ut som om jeg bare spiser sunne ting og lager brun dritt av sukrin+ og proteinpulver hver dag, men jeg lover at jeg kan faktisk spise vanlig sjokolade med god samvittghet, jeg tar bare aldri bilder av det og skriver om det til leserne mine".

Jeg syns det blir for drøyt at man skal drive og erstatte ditten og datten osv osv osv. Herregud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det at de påstår at de spiser ting de ikke legger ut bilde av, kan også være deres forsøk på å lure andre(og seg selv) på samme måten som mange med sf forsvarer alt de gjør, og skjuler mye.

Absolutt.

Og jeg skjønner ikke problemet med å unngå dritt 6 av 7 dager i uka, og kjøre på 1 av 7 dager i uka. Hallo liksom. Skal man ikke kunne unne seg noe godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt.

Og jeg skjønner ikke problemet med å unngå dritt 6 av 7 dager i uka, og kjøre på 1 av 7 dager i uka. Hallo liksom. Skal man ikke kunne unne seg noe godt?

Det at disse svampene stadig leser om alle disse sinnsvakt strenge regimene(som kanskje ikke engang blir fulgt av bloggeren selv, og, hvem vet om det er en sunn diett som har virka på bloggeren selv, og ikke "juks"??), gjør at mange blir snevrere, og strengere mot seg selv, ikke unner seg selv en dritt i frykt for at hele opplegget bare eksploderer og frykter at andre kommer til å se ned på en fordi de mangler selvkontroll/-disiplin, og i verste tilfelle knekker seg selv psykisk og kanskje utvikler en spiseforstyrrelse..?

Vi må aldri undervurdere kraften av det popkulturen utstråler, og trendene tilsier, og hvor enorm effekt det kan ha på mennesker som er lette å påvirke på mange måter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tenker bare penger, og hvordan de kan tjene mer penger. Og det er tydeligvis alt som betyr noe. Hvis myndigheten brydde seg om HELSE og folks beste hadde de også satt igang tiltak som hadde forbydd alt av usunn mat og ingen kims, ingen kos reklamer, og en endring i butikkene der godteriet stod FØRST, og ikke SIST.... DET hadde gjort mye.

Hvorfor skal du forby alt? La folk få velge selv, og la heller en usunn livsstil straffe seg mer enn i dag. Skattesats tilsvarende fettprosent for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnet i dag tar vare på noen av de som faller utenfor på ulike vis, som f.eks. handicapede og psykisk utviklingshemmede. De som ikke klarer å ta vare på seg selv. Der havner vel etterhvert de overvektige som må beskytes mot seg selv, og unger som ikke kan ka kontrollen over eget liv og livsstilen som har gjort dem overvektige.

Da må vi vel tenke litt mer som så: hva koster mer? Forebyggende tiltak, eller brannslukking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget er bare hva fokuset blir. Fokuset blir at de som lager varene tenker ofte kvantitet, ikke kvalitet, noe som igjen går utover forbrukerne. Det blir litt som å si at 'ja,bare la de få diabetes for det er jo deres egen skyld', men så må man likevel hjelpe de med å holde i sjakk noe de har pådratt seg sel, om du kan si det sånn.

Nå ser jeg at jeg skrev feil, det skulle stått 'forbudt alt av reklamer for sunn mat'. My bad. Anyways, så syns jeg fokuset blir feil. Enig i det Gamla sier om at man burde ha flere forebyggende tiltak. Det de gjør er jo å skape et behov som kanskje ikke engang er det, enten fordi det er trendy akkurat der og da, eller fordi de ser sin mulighet til å tjene mest mulig penger. Dessverre.

Jeg tror personlig at hvis vi hadde klart på en eller annen måte å spre mer kunnskap blandt folk når det kommer til kost og ernæring, så hadde vi hatt mindre av disse problemene. Folk hadde tatt mer bevisste valg fordi de vet mer. Jeg kjenner utrolig mange som kan veldig lite om ernæring, og ikke engang aner hva proteiner gjør for kroppen, for eks. Det er veldig veldig synd. Og siden de ikke vet bedre, gir de heller opp og tyr til andre, mer lettvinne løsninger som i det lange løp ikke er gunstig for hverken helsa eller i mange tilfeller vekten som igjen kan by på helseproblemer.

Det er litt off topic, men det er akkurat det samme som brøyting. Når det snør som mest på en lørdags morra, da er det ingen som brøyter for da er det jo helg og da koster det mer å brøyte. Okei, da kan de velge da; enten brøyte, eller betale for de som havner på utsiden av veien og som må på sykehuset og få hjelp der?? Hva koster mest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnet i dag tar vare på noen av de som faller utenfor på ulike vis, som f.eks. handicapede og psykisk utviklingshemmede. De som ikke klarer å ta vare på seg selv. Der havner vel etterhvert de overvektige som må beskytes mot seg selv, og unger som ikke kan ka kontrollen over eget liv og livsstilen som har gjort dem overvektige.

Da må vi vel tenke litt mer som så: hva koster mer? Forebyggende tiltak, eller brannslukking?

Jeg glemte desverre å si at DETTE GJELDER SELVSAGT OGSÅ ANDRE VEIEN. De med spiseforstyrrelser "koster" også samfunnet penger og resurser, men det virker det ikke som folk flest tenker på. De tar vi vare på, og det burde være like akseptert å ta vare på de som trenger hjelp den andre veien igjen.

Det er heller ikke bare bare overvektige som får høyt kolesterol. Tynne mennesker som spiser dritt kan også få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke akkurat noen nyhet om at utseende/kropp og sex er et av de beste virkemidlene for å tjene penger. Man lærer vel faktisk om dette på skolen?

Er folk virkelig så dumme at de sluker alt de leser rått uten å kunne tenke litt kritisk og se ting mellom fingrene? Da foreslår jeg at de enten går og dør, eller kutter ut alt som heter media og flytter på en hytte langt inni skauen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke akkurat noen nyhet om at utseende/kropp og sex er et av de beste virkemidlene for å tjene penger. Man lærer vel faktisk om dette på skolen?

Er folk virkelig så dumme at de sluker alt de leser rått uten å kunne tenke litt kritisk og se ting mellom fingrene? Da foreslår jeg at de enten går og dør, eller kutter ut alt som heter media og flytter på en hytte langt inni skauen..

Er folk virkelig så dumme? -ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke akkurat noen nyhet om at utseende/kropp og sex er et av de beste virkemidlene for å tjene penger. Man lærer vel faktisk om dette på skolen?

Er folk virkelig så dumme at de sluker alt de leser rått uten å kunne tenke litt kritisk og se ting mellom fingrene? Da foreslår jeg at de enten går og dør, eller kutter ut alt som heter media og flytter på en hytte langt inni skauen..

Ja, folk er dessverre så dumme.. og det er jo akkurat det som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...