Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har lært at man skal ha stanga midt over skulderbladene. Problemet jeg har med dette er at jo mer vekt jeg legger på, jo større problemer får jeg med å holde stanga på plass. Problemene med å ha stanga lenger opp mot nakken, er jo selvfølgelig at det kan gå utover nakken. Hva med å ha stanga foran? Kalles ikke det frontbøy?

Gjest johnmf94
Jeg har lært at man skal ha stanga midt over skulderbladene. Problemet jeg har med dette er at jo mer vekt jeg legger på, jo større problemer får jeg med å holde stanga på plass. Problemene med å ha stanga lenger opp mot nakken, er jo selvfølgelig at det kan gå utover nakken. Hva med å ha stanga foran? Kalles ikke det frontbøy?

Ja det kalles frontbøy.

Vil også nevne at man grovt sett kan dele knebøy inn i styrkeløftsknebøy (low bar) og olympiske knebøy (high bar).

Her er en fin artikkel T NATION | Olympic vs. Powerlifting Squats

Annonse

Bruk sånn rull pute greie :D

Det er ikke akkurat anbefalt. Det gir stanga et utstabilt grunnlag + at stanga kommer lengre ut fra kroppen i retning bakover, noe som kan sette skuldrene i en mer ugunstig posisjon enn nødvendig.

Det er ikke akkurat anbefalt. Det gir stanga et utstabilt grunnlag + at stanga kommer lengre ut fra kroppen i retning bakover, noe som kan sette skuldrene i en mer ugunstig posisjon enn nødvendig.

Det går hvertfall helt fint med mine pinglevekter på 40-60 kg. Men da går det i grunn ganske greit uten pute og da.. ;)

En treningsdate? For å vise hvor man skal ha stanga?! :love:

At det gjør vondt kan være alt fra at du har den for høyt, ikke strammer nok eller rett og slett ikke er helt vant til å ha tunge ting fordelt på et lite område på ryggen. Ha stanga der den ligger stabilt og følg tipsene i elitefts videon over så kommer du i mål!

• 2 uker senere...

Annonse

Hadde også veldig vondt i begynnelsen, men ettersom jeg har fått litt muskler i naken og ryggen har jeg noe å legge stanga på :D Eller så var det teknikken, nå er det ihvertfall ikke vondt lenger, selv om jeg har økt! Og har bare trent skikkelig i 2 mnd :blush:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...