Gå til innhold

Utfordring til sterke jenter


Gjest Arkiv

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Altså.. Er det den benpressen hvor man sitter og presser bortover, er det jo dritlett å kjøre på med masse kg. Men da jeg byttet til den ordentlige (dvs den jeg mener når jeg logger benpress), skjønte jeg at saken var litt verre. Der klarer jeg 100 kg kanskje 8-10 ganger, men det er faen så tungt at jeg tror at hovedpulsåren min skal sprenges ut til tider.

Den jeg tror mange mener når de sier benpress:

niobenpress.jpg

Den jeg mener:

leg_press_bottom.jpg

Jeg tar 300 kg 1 rm på den nederste maskinen :) Trente med 130-160 kg, Nå har jeg imidlertid hatt en lang styrkepause så tror ikke jeg har sjans der nå lenger :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt offtopic men et lite spørsmål angående benpress, jeg kjørte ganske hardt på med benpress som ligner veldig på den Nina tar videoen sin. Jeg tar den dypt, knærne er nesten presset inn i magen. Det jeg merket meg når jeg begynte å nærme meg 300 kilo var at jeg fikk vanvittig vondt i ryggen, vet ikke om jeg ligger feil men føler ikke at det er så mange valgmuligheter. Merker det spesielt i korsryggen, var så vondt at jeg måtte kutte den helt ut fra programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt offtopic men et lite spørsmål angående benpress, jeg kjørte ganske hardt på med benpress som ligner veldig på den Nina tar videoen sin. Jeg tar den dypt, knærne er nesten presset inn i magen. Det jeg merket meg når jeg begynte å nærme meg 300 kilo var at jeg fikk vanvittig vondt i ryggen, vet ikke om jeg ligger feil men føler ikke at det er så mange valgmuligheter. Merker det spesielt i korsryggen, var så vondt at jeg måtte kutte den helt ut fra programmet.

Viktig med rompa planta i puta å riktig vinkel på ryggen... dette kan være noe av årsaken... uten at jeg vet hvordan du tar benpress... Men jeg har en kompis som fikk skiveutglidning av benpress... skapes et voldsomt trykk i core muskulaturen som skal kontrolleres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar den "riktige" benpressen og ligger da på rundt 120-130 kg (max er høyere, men med disse tallene får jeg til flere sett med x antall repetisjoner)...og da går jeg så langt ned at jeg føler at innvollene blir trykka ut av meg og er livredd for å slippe en fis (haha, det skjer sikkert en gang!! Jeg bare tipper på det! Typisk at det skjer når det dritmange folk..)! 200 kg er klin umulig for meg, men jeg kan få til rundt 150 kg hvis jeg bare skal ta 1 rep. Men over 150 kg? Tvilsomt. Men i knebøy tar jeg ikke mer enn 60-70 kg (max). Virker det ulogisk med 150 kg (max) i benpress og 70 kg (max) i knebøy?

Nå pleier jeg ikke å ta benpress...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2-300 kg i beinpress?:eek: Altså jeg klarte så vidt 20 rep x 60 kg (liggende benpress), og da mener jeg at det var tungt allerde på første rep. Regner med at teknikken gle bort utover. Så jeg klarte vel sikkert bare 1 - 5 skikkelige.. På sittende benpress klarte jeg 75 kg x 15 som er rekord til nå, faktisk. Ja, jeg er dødssvak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig med rompa planta i puta å riktig vinkel på ryggen... dette kan være noe av årsaken... uten at jeg vet hvordan du tar benpress... Men jeg har en kompis som fikk skiveutglidning av benpress... skapes et voldsomt trykk i core muskulaturen som skal kontrolleres...

Får kjøre litt benpress igjen og prøve å regulere litt mer hvordan jeg sitter, muligens jeg ikke har rompa planta godt i puta. Mener å huske at jo tyngre jeg kjørte jo mer ble jeg skjøvet ned i puta.. Takk for tipset iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke hvordan dere jenter kan ta 300 i beinpress, jeg er ikke i nærheten av det selv om jeg slår dere alle i knebøy. Er det det som kalles kvartpress?

Ingen sjangs at jeg klarer 300..

Klarer 120 kg x 8 rep eller noe sånt. Så dypt det går ( med knærne på brystet) og med rompa og ryggen planta på setet der de skal være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke hvordan dere jenter kan ta 300 i beinpress, jeg er ikke i nærheten av det selv om jeg slår dere alle i knebøy. Er det det som kalles kvartpress?

Jeg nærmer meg ikke 300 kg der.. 150 kg i benpress og jeg føler at endetarmen er pressa ut av meg:p. Jeg klarer det så vidt, men det ikke noe vakkert syn..:whistling:

Men nå tar jeg ikke benpress så veldig ofte..så jeg tror at jeg hvis skulle puttet det på planen i morgen vil 100 kg vil holde lenge:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen sjangs at jeg klarer 300..

Klarer 120 kg x 8 rep eller noe sånt. Så dypt det går ( med knærne på brystet) og med rompa og ryggen planta på setet der de skal være...

Jeg kjører veldig dypt på beinpress jeg også. Men jeg husker for et par år siden at jeg bare kjørte beinpress ned til sikkerhetspinnen og var fornøyd med meg selv som kunne lesse på massevis av vekter. Men jeg forstod ikke helt hvorfor jeg da var så dårlig i knebøy. Korsryggen kunne det ikke være ettersom markløft var den beste øvelsen min. Beinstyrken var det jo heller ikke noe i veien med ettersom jeg var så god i "beinpress"... Man lærer heldigvis litt etter hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel mye om at det er svært forskjellig hvor tunge de ulike beinpressmaskinene er. 300 kg i beinpress sier ingen verdens ting, 100 kg kan være blytungt i en variant og oppvarmingsvekt i en annen. Det er derfor det er sært at denne øvelsen har fått så mye fokus, det er som å perse i et roapparat eller i en bicepsmaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror nok det er mange kvartpress rundt å går desverre :( Range of motion er pri 1 :) Selv bruker jeg ikke beinpress. Knebøy og frontbøy er gode greier. Selv slitet med prolaps og diverse, min løsning var å gå ned på vekter og trene inn teknikk skikkelig, og investere i styrkeløftbelte, som jeg bruker når jeg kjører veldig tung bøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er mange kvartpress rundt å går desverre :( Range of motion er pri 1 :) Selv bruker jeg ikke beinpress. Knebøy og frontbøy er gode greier. Selv slitet med prolaps og diverse, min løsning var å gå ned på vekter og trene inn teknikk skikkelig, og investere i styrkeløftbelte, som jeg bruker når jeg kjører veldig tung bøy :)

Og det er det jeg prøver å ha i bakhodet når jeg løfter..at selv om jeg ikke løfter tyngst av de på studioet eller jentene her inne så fokuserer jeg på å lære meg bra teknikk. Det gjelder jo alle øvelsene man tar, man kommer faktisk lengre med korrekt teknikk^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er det jeg prøver å ha i bakhodet når jeg løfter..at selv om jeg ikke løfter tyngst av de på studioet eller jentene her inne så fokuserer jeg på å lære meg bra teknikk. Det gjelder jo alle øvelsene man tar, man kommer faktisk lengre med korrekt teknikk^^

Sant det :) Man må være obs på å ikke bli drevet av den "Herregud æ må løfte mer enn ho" mentaliteten. Den får æ alltid tilbake på Markløft, da æ enda ikke har sett andre jenter enn meg løfte mark på studioet æ trener på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det :) Man må være obs på å ikke bli drevet av den "Herregud æ må løfte mer enn ho" mentaliteten. Den får æ alltid tilbake på Markløft, da æ enda ikke har sett andre jenter enn meg løfte mark på studioet æ trener på :)

Jeg er litt sånn..jeg MÅ løfte mer enn hun ved siden av, men da dukker det opp ikke bare ett problem, men flere. For det første så har vi forskjellige utgangspunkt og for det andre er hun ikke meg og jeg er ikke henne, jeg kan ikke drive å konkurrere mot absolutt alle for da vil jeg faktisk bli skuffet. Litt går helt fint, for det driver meg jo i å gjøre bedre, men tror at hvis man drar den fort langt så blir man bare skuffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt sånn..jeg MÅ løfte mer enn hun ved siden av, men da dukker det opp ikke bare ett problem, men flere. For det første så har vi forskjellige utgangspunkt og for det andre er hun ikke meg og jeg er ikke henne, jeg kan ikke drive å konkurrere mot absolutt alle for da vil jeg faktisk bli skuffet. Litt går helt fint, for det driver meg jo i å gjøre bedre, men tror at hvis man drar den fort langt så blir man bare skuffet.

Hehe æ e sånn selv, har klart å tatt meg selv i nakken å tatt meg inn, så har roet litt ned med det :) Æ e også en sånn person, at om hun løfter mer enn meg, så finner æ alltids en "grunn" til det. Det kan være dårlig teknikk osv, bare for å roe meg selv litt ned. Dårlig mentalitet, men slik er det nu bare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen år siden. iht røntgen hadde æ prolaps i området L1-L2, har vært til røntgen opptil flere ganger. Hva det kom av, er æ litt usikker på faktisk, men det var før min tid innen vektløfting. Fotballkeeper og kampsport som æ drev med på den tiden. Hvor alvorlig det var kommer ann på hvilke øye som ser, slet med utstråling i bein, var sykemeldt i perioder, men fikk aldri noe mer oppfølging enn det, bare pillere. Så endte med å sakte men sikkert trene opp ryggmuskulaturen, da jeg startet med bøy og mark, så var det så si tørr trening for å få inn teknikk, og øke gradvis, tok sin tid. Også gått mye i ulent terreng, så har det faktisk gått seg til. Men som sagt; veldig nøye med teknikk, og veldig nervøs når det kommer til tungeløft, derav styrkeløftbelte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...