Gå til innhold

Knebøy - bruk av belte?


Andreaz

Anbefalte innlegg

Fersk utøver, og benytter Starting Strength som program.

I knebøy skal jeg straks bryte 100 kg grensa :) Men på siste økt så kjente jeg en liten, men skarp stikking i ryggen, nær korsryggen. Forsøker etter best evne å bruke riktig teknikk.

Vil det være lurt å benytte belte? Eller er det å lure seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Løfter du mer med belte eller bare tryggere?

Ble gjort forsøk på det der. De målte muskelaktivitet etc med og uten belte, ingen forskjell. MEN de som hadde belte løfta mer eksplosivt og gikk dypere..Psykisk (?) spør de. Buktrykk bl.a ? ja.

Når skal en begynne å bruke belte lurer jeg da på? Altså, ved hvor mange kg?

Når det er tungt? 250kg? 20kg?

Stikkende smerte, da ere noe gærnt me teknikken. Faller frempå? Bedre å gå ned på teknikken og ha den ordentlig bra før du bare tar på ett belte for å maskere feilskjær i teknikk. skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fersk utøver, og benytter Starting Strength som program.

I knebøy skal jeg straks bryte 100 kg grensa :) Men på siste økt så kjente jeg en liten, men skarp stikking i ryggen, nær korsryggen. Forsøker etter best evne å bruke riktig teknikk.

Vil det være lurt å benytte belte? Eller er det å lure seg selv?

Her er det viktig å isolere problem fra symptom.

Beltet kan hjelpe symptomet, men er det et underliggende problem bør det også løses. Om du beltet gir deg en trygg følelse under løftet, for all del bruk det. Prøv å begrense det til vekter 80-85% av toppvekt.

Du bør filme løftet og legge det ut, slik at folk kan gi deg gode tips i forhold til hva du trenger å arbeide med. :-) Da kan du bare tagge folk også kommer noen kjekke karer og hjelper deg. krøllalfasla (@Asle) f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble gjort forsøk på det der. De målte muskelaktivitet etc med og uten belte, ingen forskjell. MEN de som hadde belte løfta mer eksplosivt og gikk dypere..Psykisk (?) spør de. Buktrykk bl.a ? ja.

Når det er tungt? 250kg? 20kg?

Stikkende smerte, da ere noe gærnt me teknikken. Faller frempå? Bedre å gå ned på teknikken og ha den ordentlig bra før du bare tar på ett belte for å maskere feilskjær i teknikk. skummelt.

Link til studien? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er tungt? 250kg? 20kg?

Stikkende smerte, da ere noe gærnt me teknikken. Faller frempå? Bedre å gå ned på teknikken og ha den ordentlig bra før du bare tar på ett belte for å maskere feilskjær i teknikk. skummelt.

Nei, jeg tenkte egentlig for min egen del. Har det med vekt å gjøre, at jeg for eks veier 53 kg burde begynne å bruke belte på 100 kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brukt belte under knebøy, innbiller meg at man får bedre core styrke av å ikke bruke det ;)

Ja, jeg har ikke tenkt på det før den siste uka, og så har jeg fått høre at jo tyngre man løfter i knebøy, jo vanskeligere er det å holde magen der den skal være og hvis man ikke bruker belte når det blir veldig tungt, så kan man sprenge :p Jeg vet ikke om det var bokstavelig, fysisk eller psykisk det var snakk om :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Link til studien? :)

Bruk av utstyr i sammenheng med trening FInnern i artikkelen der:)

Fant også en annen, i en artikkel (med kilder her også ) som virka litt interessant:

Styrkeløftbelte – trenger man det? @ Sommerkroppen.no

Nei, jeg tenkte egentlig for min egen del. Har det med vekt å gjøre, at jeg for eks veier 53 kg burde begynne å bruke belte på 100 kg?

Har ikke noe i forhold til kroppsvekt å gjøre, heller ut ifra hvor godt trent du er til den øvelsen.

Min mening er at når det begynner å bli tungt, kjører feks 4sett 10 reps..klarer akkuratt å skvise ut 1 ekstra rep på siste sett.. dvs det er tungt for meg..Bruker belte. Må neste føle seg frem. God teknikk? Bruk belte på hovedsett.<-min mening.

Har gjort det selv før og er ikke noe særlig, opplever man ubehag/smerte i korsrygg o.l så ikke ta på belte og løft videre..Finn ut hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at BluebearFastForm anbefaler bruk av belte ved belastninger over 80% av 1RM. Det er et råd jeg har hørt også annenstedsfra. Sikkert et bra råd - uten at det dermed er en fasit. Noen bruker aldri belte. Noen bruker det nær sagt alltid. Skal du finne ditt eget svar, så må du nesten sette deg inn i hvorfor belte bør brukes - og, like viktig, hvordan det skal brukes. Det innes massevis av artikler på internett om temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst viktig å få frem at jeg sjeldent anbefaler høy rep knebøy, markløft eller benkpress. Ergo vil bruken av belte bli litt annerledes.

Nei, jeg tenkte egentlig for min egen del. Har det med vekt å gjøre, at jeg for eks veier 53 kg burde begynne å bruke belte på 100 kg?

Dette må sees i kontekt med styrken din. Om du MÅ bruke belte før du, som jente, klarer å løfte 1,25 x kroppsvekt markløft mener jeg at det er andre ting som må taes hensyn til.

Disse problemene kan bli tatt hensyn til, mens du bruker belte.

RKC planken og varianter

Suitcase deadlift og varianter

Pallof Press og varianter

Bør gi en god løsning.

Ja, jeg har ikke tenkt på det før den siste uka, og så har jeg fått høre at jo tyngre man løfter i knebøy, jo vanskeligere er det å holde magen der den skal være og hvis man ikke bruker belte når det blir veldig tungt, så kan man sprenge :p Jeg vet ikke om det var bokstavelig, fysisk eller psykisk det var snakk om :p

Det blir vanskeligere å puste skikkelig fordi man blir trykt så hardt sammen. Man kan ikke sprenge, hehe. Belte på tunge vekter går fint, men prøv å ikke bli avhengig av utstyr. Du vet selv når du føler du trenger utstyr. Du bør klare å holde trykket opp mot 80-85% av maksvekt, etter min mening. Belte kan du legge til på toppsettet ditt, om nødvendig. Det spørs hvor tungt du løfter den dagen. Skal du bare opp til 70 % av maks trenger du ikke belte. Skal du snike deg opp mot 80-90% for reps, da bør beltet komme på.

Bruk av utstyr i sammenheng med trening FInnern i artikkelen der:)

Fant også en annen, i en artikkel (med kilder her også ) som virka litt interessant:

Styrkeløftbelte – trenger man det? @ Sommerkroppen.no

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Constantly wearing a belt can also cause decreased strength development in abdominal muscles. Electromyographic research has found that there are lower levels of muscle activity in abdominal muscles when a belt is worn while lifting. The muscles that would normally keep the abdomen stabilized are inhibited when a belt is used, which could result in weaker abdominal muscles in the long run.

Strong abdominal muscles are important in maintaining trunk stability in the absence of a support belt. Studies have shown that substantial IAP can be achieved by simply holding oneUs breath while lifting. It is also important not to be too dependent on belts while training as they may not be admissible during competition.

Weightlifting belts can help support the back by increasing intra-abdominal pressure and preventing back hyperextension. They are most effective when used for maximal or submaximal lifts in which the spinal erector muscles work against heavy resistance. However, many ill effects, such as high blood pressure and abdominal muscle weakness, may result from improper use of weightlifting belts. They should be used sparingly in training."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra linken til VegarL

"Muskelaktivitet ble målt i følgende muskler i ben, rumpe og korsrygg: vastus lateralis, biceps femoris, adductor magnus, gluteus maximus og erector spinae. Deltakerne ble også filmet for å se etter forskjeller.

Resultatene viste at løftene gjennomført med vektløfterbelte ble gjennomført raskere både i eksentrisk og konsentrisk fase sammenlignet med løft uten belte. Det fantes ingen forskjell i muskelaktivitet med og uten belte. Det fantes imidlertid en vesentlig forskjell. Løftene med belte førte til lenger bevegelsesbane enn løft uten belte. Man kan spekulere i om dette er fordi man føler seg mentalt tøffere når et belte tas i bruk.

Konklusjonen fra denne undersøkelsen er at utførelse av øvelsen knebøy med vektløfterbelte påvirker bevegelsesbanen og hastigheten uten å påvirke muskelaktiviteten. På bakgrunn av funnene kan vi anta at et vektløfterbelte vil påvirke en løfters evne til å utvikle eksplosiv styrke ved å øke løftehastigheten uten å påvirke løfteteknikken negativt."

J Strength Cond Res. 2001 May;15(2):235-40. The effects of a weight belt on trunk and leg muscle activity and joint kinematics during the squat exercise. Zink AJ, Whiting WC, Vincent WJ, McLaine AJ. Source Department of Kinesiology, California State University, Northridge 91330, USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Constantly wearing a belt can also cause decreased strength development in abdominal muscles. Electromyographic research has found that there are lower levels of muscle activity in abdominal muscles when a belt is worn while lifting. The muscles that would normally keep the abdomen stabilized are inhibited when a belt is used, which could result in weaker abdominal muscles in the long run.

Strong abdominal muscles are important in maintaining trunk stability in the absence of a support belt. Studies have shown that substantial IAP can be achieved by simply holding oneUs breath while lifting. It is also important not to be too dependent on belts while training as they may not be admissible during competition.

Weightlifting belts can help support the back by increasing intra-abdominal pressure and preventing back hyperextension. They are most effective when used for maximal or submaximal lifts in which the spinal erector muscles work against heavy resistance. However, many ill effects, such as high blood pressure and abdominal muscle weakness, may result from improper use of weightlifting belts. They should be used sparingly in training."

Har du link til studien / kilden du brukte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...