Gå til innhold

Knebøy - bruk av belte?


Andreaz

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei Andreaz!

Trener selv Starting Strength, og kjøpe meg belte når jeg lå på rundt 110kg. Delvis fordi jeg ville ha en liten ekstra "sikkerhet" om du vil, for ryggen, i tillegg til at nye leketøy alltid er utrolig motiverende! Jeg bruker beltet kun på siste oppvarmingssett, og arbeidssetta. Jeg har sålangt veldig gode erfaringer med detta! Kommer dypt ned og føler at beltet hele tiden minner meg på og ha riktig spenn i korsryggen. Akkurat når du burde bruke belte derimot, er vel ganske individuellt.. Spør kanskje om du kan låne et først og test...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper ikke helt argumentet om at magemusklene blir svakere av å bruke belte. Hvis man trener med lineær progresjon i knebøy 3x5 opp til 100 kg, og bruker belte fra 100 kg opp til 125 kg, for deretter å gå tilbake til 100 kg uten belte, så vil trolig 100 kg føles lettere ut enn det gjorde før man begynte med belte. Det var i hvert fall min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper ikke helt argumentet om at magemusklene blir svakere av å bruke belte. Hvis man trener med lineær progresjon i knebøy 3x5 opp til 100 kg, og bruker belte fra 100 kg opp til 125 kg, for deretter å gå tilbake til 100 kg uten belte, så vil trolig 100 kg føles lettere ut enn det gjorde før man begynte med belte. Det var i hvert fall min erfaring.

Med "blir svakere" tenker man nok vel så mye på "svakere enn de kunne vært". Altså at du likevel hadde hatt enda sterkere støttemuskulatur hadde du gått opp til 125 uten belte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emann, post: 662117, member: 21518"]Med "blir svakere" tenker man nok vel så mye på "svakere enn de kunne vært". Altså at du likevel hadde hatt enda sterkere støttemuskulatur hadde du gått opp til 125 uten belte.

For folk med ugunstige vinkler og proporsjoner for knebøy svikter gjerne kjernen før beina. Jeg synes belte er et legitimt hjelpemiddel for å bli sterkere i knebøy, selv om jeg er enig i at et løft gjort uten belte er mer imponerende enn samme vekt løftet med belte.

Det blir litt som reimer i markløft og chins og andre øvelser som kan kreve mye av grepet. Det er legitimt å bruke reimer en gang i blant for å drive fremgangen videre i de musklene/bevegelsene man primært ønskrr åtrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emann, post: 662117, member: 21518"]Med "blir svakere" tenker man nok vel så mye på "svakere enn de kunne vært". Altså at du likevel hadde hatt enda sterkere støttemuskulatur hadde du gått opp til 125 uten belte.

For folk med ugunstige vinkler og proporsjoner for knebøy svikter gjerne kjernen før beina. Jeg synes belte er et legitimt hjelpemiddel for å bli sterkere i knebøy, selv om jeg er enig i at et løft gjort uten belte er mer imponerende enn samme vekt løftet med belte.

Absolutt ikke uenig, jeg trener ikke med belte selv, men har vurdert det. Enn så lenge tenkte jeg egentlig å trene meg litt høyere opp i vekt først. Men jeg har ganske rævva teknikk, og lurte på å prøve det nå uansett. Hvis det funker bedre med, driter jeg i støttemuskulaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...