Gå til innhold

Legge til flere skulderøvelser


Mads

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Bakside skuldre får kjørt seg bra i horisontale draøvelser for ryggen - gitt at man faktisk involverer skuldrene. Alternativt kan du kjøre litt benkroing med stor vinkel (dette reduserer ROM) men tar utrolig bra på skuldre og nakke. Du kan også sitte på en benk og heise opp manualer med vinkel (litt som shrugs, bare at manualene går ut til siden og ikke rett opp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt på å prøve meg på skulderpress, men ettersom jeg har ustabile skulderledd så har jeg ikke turt å hive meg utpå. Er redd for at jeg får feil teknikk og at stanga kommer for langt bak og at skuldrene går ut av ledd. Har sett noen andre som har gjort det, og det er utvilsomt en ugunstig posisjon for mine skuldre. Er det noen gode alternativer til denne øvelsen, eller funker det å gjøre den i maskin? Uten noen til å veilede tror jeg ikke jeg tør å gjøre den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke tar skulderpress som hovedøvelse fordi du ikke har god teknikk vil du ha mye igjen for å få inn den øvelsen.

Å trene skuldrene effektivt har mye med bevissthet i forhold til vinkel og kontakt med musklene. Sidehev kan raskt bli en øvelse for trapezius eller fremre deltoideus istedenfor laterale. Øvelser for baksiden av skuldrene kan lett bli mer trapezius-dominante.Liker også godt å ta øvelser for baksiden av skuldrene i sirkel, så f.eks:

1: Fjesdrag

2:Skulderflaks

This is what I'm going to do. Takk!

Og takk til trådstarter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Z-press (sjekk youtube. jeg personlig liker denne bedre enn m. press, ettersom den stiller større krav til core+umulig å jukse), sittende skulderpress med hantler og skråbenk med MYE vinkel (nesten rett rygg) som hovedøvelser er mine favoritter. Generelt pressøvelser over hodet i ulike varianter. Bytt på disse som hovedøvelser, og sats på å øke i en av disse hver trening. Suppler med sidehev (hantler/enarms i kabel), upright rows eller facepulls for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer Robert: Horisontale draøvelser for ryggen kan være fantastisk for hele fjøla bak. Riktig utfør gir chins meg mer treningsverk fra nakke til korsrygg enn allverdens rows og press. Men for skuldrene rent generellt så må vel en eller annen variant av press det beste, stående, sittende, stang eller hantler. Basic øvelser = Muskelmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...