Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå begynner jeg å bli rimelig sprø. Jeg trener tungt, presser meg til det ytterste og avslutter treningene skjelven som pokker. Jeg er gelé i både armer og ben, og andre kroppsdeler som blir pushet kjennes ut som betong. Men jeg blir jo aldri støl!? Jeg ELSKER å være støl, for meg er det tegn på at treningsøkta har vært god og den har vært bra for noe. Hvorfor blir jeg ikke støl i mage, armer og ben lenger?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16900-jeg-blir-ikke-st%C3%B8l-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stølhet har svært lite å si på hvor produktiv og god treningsøkten din er.

Stølhet kommer av mikrotraumer i muskelen. Så hvis du virkelig vil bli støl kan du gjøre massevis av eksentrisk og isometrisk trening, da dette fører til mer skade på muskulaturen.

Har du god progresjon i treningen? Klarer du å øke vektene der du skal? Kjennes vektene lettere ut enn det de gjorde før? Ser du bedre ut / føler deg bedre? Ja, da fungerer treningen.

Jeg merker jo at jeg blir sterkere, og jeg føler meg jo bedre og ser på kroppen at den blir bedre. Så da må jeg vel bare kaste vekk tanken min rundt stølhet. Jeg har en progresjon som jeg er veldig fornøyd med. Takk for hjelpa!

Hvis du (av hvilken som helst grunn) ønsker å bli støl, øk treningsmengden din. Hvis du vanligvis tar 3x5 eller 3x8 reps, så prøv å ta 30x3 eller 30x5 (30 sett) med 30 sek pause mellom settene.

Men hvis det er treningseffekt du er ute etter, så trenger ikke stølhet være noen pålitelig indikator, nei. Det kan være det, men trenger ikke være det.

Annonse

Om du ikke har gjort det før: Ta deg en 45 min løpetur på forfoten. Du kommer til å gå baklengs ned trapper en uke og forbanne deg selv for at du trakta etter en jævla stølheten.

Men ser poenget ditt, det er koselig å bli litt støl innimellom. Prøv ut en ny øvelse nå og da så får du sikkert hilst litt på godstølheten. F eks push ups i slynge og utfallsvarianter gjør meg litt kosestøl om det er lenge siden jeg har gjort de. Stølhet er uansett bare bra for kosens skyld, utover det er det som de andre sier ikke noe å trakte etter.

Om du ikke har gjort det før: Ta deg en 45 min løpetur på forfoten. Du kommer til å gå baklengs ned trapper en uke og forbanne deg selv for at du trakta etter en jævla stølheten.

Djevelen i meg fikk lyst til å prøve dette... :dry:

En annen fin måte å bli støl på er widowmakers, altså 20-reppere i knebøy(men jeg antar at markløft kan funke og), med høy belastning. Gjør det tungt nok,så hører du stemmer og får et helt nytt forhold til deg selv og egne grenser.

Ta f.eks 20xkroppsvekt hvis du er ... middels trent, og 20x1.5 kroppsvekt hvis du er godt dreven i bøy, og kroppen din vil hate deg intenst de nærmeste dagene:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...