Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kom over denne: Hvete og gluten – hva er problemet? | Kostholdsklinikken

Noen tanker om dette ?! Er det virkelig så "enkelt" at hvete er fyfy?!

Jeg er ikke en av dem som blir oppblåst, dårlig o.l av å spise hvete - men spiser det heller ikke daglig. Det som var nytt for meg er at også grovt hvetemel er "dårlig"..

(vet ikke om dette allerede har blitt diskutert opp og ned i mente, men fant ikke en slik tråd da jeg søkte...syntes dette var litt interessan ;)))

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16534-den-store-stygge-hveten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg bare skummet gjennom, men klarte ikke å finne ut hvor mye man må spise for at man kan få de symptomene eller skadene. Det står jo heller ikke hvor stor sannsynlighet det er for at det er skadelig.

Kan godt hende at det ikke er så bra å spise korn, men hvis man skal uroe seg for alt blir livet bare forferdelig. Får vel bare prøve å begrense brødinntaket. Prøver selv å bare ha et brødmåltid om dagen.

Nå har jeg bare skummet gjennom, men klarte ikke å finne ut hvor mye man må spise for at man kan få de symptomene eller skadene. Det står jo heller ikke hvor stor sannsynlighet det er for at det er skadelig.

Kan godt hende at det ikke er så bra å spise korn, men hvis man skal uroe seg for alt blir livet bare forferdelig. Får vel bare prøve å begrense brødinntaket. Prøver selv å bare ha et brødmåltid om dagen.

safer'n med rugbrød... :p (Ja- jeg LIKER faktisk rugbrød)

Denne er også verdt å lese for et synspunkt på saken:

Veien til god helse - Gjør kroppen en tjeneste og styr unna korn - Fitnessbloggen

Selv føler jeg at jeg har redusert inflamasjoner i kroppen ved å kutte ut gluten til et minimum. Men har jo også gjort mange andre kostholdsendringer så at alt skyldes mindre gluten kan jeg ikke hevde. Er jo nok av eksempler på idrettsutøverne som når toppnivå selv om de spiser gluten, om de hadde blitt enda bedre uten gluten er jo vanskelig å si. Er mange som har blitt eldre enn 100 år også selv om de spiser gluten, men om de hadde blitt enda eldre uten? Umulig å svare på slikt.

For de som har intolleranser vil det selvsagt være en stor fordel å kutte det ut, men for de som ikke merker noe negativt er det vanskelig å argumentere for hvorfor man skal kutte gluten, ihvertfall om man skal gjøre det basert på forskning og ikke bare synsing. Menneskekroppen tåler uansett svært mye og bygd for å bryte ned det aller meste av mat. Det den ikke kan bryte ned har den gode måter å kvitte seg med. Så selv om man kan bevise at det er uheldige stoffer i hvete er det vanskelig å bevise at alle bør kutte det ut.

Så det beste er egentlig bare å prøve det ut. Fungerer alt optimalt så er det jo ikke noen grunn til å endre noe. Men sliter du med kryssallergier, har betennelser av noe slag, mye oppblåst mage eller andre plager som kan forårsakes kosthold kan det være smart å prøve en periode uten gluten for å se om det hjelper.

Kanskje Northug hadde vunnet tour de ski dersom han ikke spiste brød. Han spiser til og med loff. Bastard :D

Det er vel ekstremt vanskelig å si at "slik er det" uten at det gjøres forferdelig mye forskning. Når det er så ekstremt mange variabler, blir det umulig å kontrollere for alle variablene.

Jeg føler meg bedre, ser bedre ut og presterer bedre uten kornprodukter...og det er svart/hvitt fakta i min case.. så kan alle andre gjøre eksperiment på seg selv og finne ut hvordan det funker for dem...men har du aldri prøvd, så anbefaler jeg på det sterkeste og iallefall teste det (uten juksing) og se om det har noe å si for deg.

...og ja jeg liker pasta, boller og brød!!!!! :love: men det var faktisk psykisk vanskeligere enn fysisk å gi det opp...

Annonse

Personlig, så føler jeg meg mye bedre i perioder hvor jeg spiser lite brødmat. Oppblåst, lite energi osv. Dette gjelder ikke bare hvete, men også rug, havre og andre kornslag. Har forsøkt hjemmebakende brød med speltmel en periode, men merket ikke noe forskjell.

Om man tåler hvete og gluten, så synes jeg man skal unne seg det en gang i blandt, det er jo sååå sinsykt godt med varme hveteboller en gang i blandt! Jeg savner smaken og konsistensen noe ufattelig, mest av alt å kunne spise rykende ferske kanelsnurrer med masse masse melis! Tror jeg må prøve på å lage noen glutenfrie igjen snart..

Annonse

Jeg føler meg bedre, ser bedre ut og presterer bedre uten kornprodukter...og det er svart/hvitt fakta i min case.. så kan alle andre gjøre eksperiment på seg selv og finne ut hvordan det funker for dem...men har du aldri prøvd, så anbefaler jeg på det sterkeste og iallefall teste det (uten juksing) og se om det har noe å si for deg.

...og ja jeg liker pasta, boller og brød!!!!! :love: men det var faktisk psykisk vanskeligere enn fysisk å gi det opp...

Enig med deg. Det ER vanskelig men såå verdt det!

Om man tåler hvete og gluten, så synes jeg man skal unne seg det en gang i blandt, det er jo sååå sinsykt godt med varme hveteboller en gang i blandt! Jeg savner smaken og konsistensen noe ufattelig, mest av alt å kunne spise rykende ferske kanelsnurrer med masse masse melis! Tror jeg må prøve på å lage noen glutenfrie igjen snart..
Selvfølgelig,jeg til og med,som får ballongmage og sannsynligvis diare i tre dager etterpå,tar meg en bolle nå og da,men tar da et suplement som skal forebygge symptomer:P Så d blir ikke akkurat ofte..hvorfor noen reagerer mer på hvete og gluten enn andre det er vanskelig ¨å si...men tror nok at alle har godt av å kutte ned på det ,enkelte har behov,som meg å egentlig kutte det helt ut...men som sagt...noen tåler kanskje bare 5% ...andre tåler 50 og mer før de får vondt i magen...men jeg tror alle reagerer på gluten/hvete i en viss grad...noen må bare spise ti boller før de merker det:D
Personlig, så føler jeg meg mye bedre i perioder hvor jeg spiser lite brødmat. Oppblåst, lite energi osv. Dette gjelder ikke bare hvete, men også rug, havre og andre kornslag. Har forsøkt hjemmebakende brød med speltmel en periode, men merket ikke noe forskjell.

Men er ikke spelt hvete da?! trodde det var en "type" hvete... :-/

Men er ikke spelt hvete da?! trodde det var en "type" hvete... :-/

Gammel misforståelse om at spelt ikke er hvete, en del mennesker som har prøvd å presse det på meg, fordi de innbiller seg at det er glutenfritt... Men spelt er en grovere kornsort, så lettere metthetsfølelse og man spiser skjeldent så mye at man får vondt i magen slik som med loff :)

Gammel misforståelse om at spelt ikke er hvete, en del mennesker som har prøvd å presse det på meg, fordi de innbiller seg at det er glutenfritt... Men spelt er en grovere kornsort, så lettere metthetsfølelse og man spiser skjeldent så mye at man får vondt i magen slik som med loff :)

Jeg fikk vite av ernæringsfysiologen at det var mer gluten i spelt enn i vanlig hvete... spelt er i hvete familien (etter det jeg har forstått). Sier ikke at jeg har 100% rett, men er det jeg fikk høre..

Jeg fikk vite av ernæringsfysiologen at det var mer gluten i spelt enn i vanlig hvete... spelt er i hvete familien (etter det jeg har forstått). Sier ikke at jeg har 100% rett, men er det jeg fikk høre..
Grunnen til at vanlig hvete er så usunt er fordi det er ikke noe næring der. Spelt har hele kornet,dvs,mer næring.Men er fremdeles hvete og er fremdeles ikke glutenfritt..langt derifra...om d stemmer at d er mer gluten enn i vanlig hvete ..ja det er mulig,men om d er fakta vet jeg ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...