Gå til innhold

Deprimert og dumpa, trenger nytt fokus


Blondina

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ååh, jeg føler sånn med deg! For nesten fire år siden gikk samboeren min gjennom fire år ifra meg, og jeg husker ennå hvor vondt det var. Jeg falt fullstendig mellom to stoler, de fire veggene rundt meg ble brutalt revet ned og jeg følte meg helt forlatt og veldig ensom. Men en ting var jeg klar på; jeg skulle aldri i livet legge meg ned med isboksen foran tven å bli feit! Den første uka spiste jeg utelukkende gulrøtter og agurk innimellom krampetakene.

Motivasjonen min var naturlig nok basert på hevn, jeg skulle bli tynn og fin igjen sånn at han kunne sitte der å angre.

Det trenger igrunn ikke å være vanskelig med mindre du velger å gjøre det vanskelig. Jeg vet at du vet, at når du først har kommet igang, og ser resultater, så går resten lekende lett! Det er bare å få på seg treningstøyet, opp og hopp, spark deg selv i ræva, og kom deg ut! Litt aktivitet er bedre enn ingenting, så start rolig dersom du føler for det! Ser at du er glad i brokkoli. Skjær opp i biter å ha med deg i matboksen når du er på skolen, man kan aldri spise for mye av det!

Ellers har du fått masse god tilbakemelding over her ser jeg, og håper du tar de til hjelp!

Kjærlighetssorg er også en sykdom, en av de verste faktisk, så jeg håper at du blir frisk snart! Jeg brukte over et år på å komme over min eks, og selv om det ikke hjelper akkurat nå så vil du fort merke at dagene blir lettere og lettere å håndtere. Etterhvert vil du klare å se de positive sidene ved dette også, og hvis du prøver å fokusere på hva som var negativt i forholdet vil det kanskje gå enda lettere (selv om jeg VET at de positive sidene fullstendig overskygger de negative). Ønsker deg masse masse lykke til! Dette klarer du! (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æææh, noen på min størrelse. Nå følte jeg meg som en elefant. Men ja, du har nok rett. Jeg burde ligge på 1800 da? Mer når jeg trener?

Ville lagt meg på 2000-2200 f.eks å sett hvordan det gikk også justert deretter. Så at du skrev at du ikke hadde vekt, kjøp deg det. (Kjøkkenvekt altså.) Det koster ingenting og er gull verdt, sjansen for å feilberegne kaloriinntaket er stor hvis du ikke har kontroll på mengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS - Du trenger ikke å gi opp cola zero, altså. Det må du bare drikke. Det du kanskje bør passe på er om denne drikken går hånd i hånd (psykisk sett) med godteri og snacks, og være bevisst på det i så fall - forøke å fjerne den psykiske "linken" mellom den og annen "drittmat".

Styrketrening er vel egentlig en av de beste måtene å gå ned i vekt og se mer fit ut. Se f.eks. denne artikkelen: 3 gode grunner til at alle jenter bør bygge muskler - Fitnessbloggen

Du kan jo også surfe litt rundt på selve siden, generelt - f.eks. her: Vektnedgang - Fitnessbloggen

Hva gjelder å kjøpe mat på skolen - dersom de har en form for kantineløsning kan du jo velge selv hva du har på tallerkenen. Fyll opp med kjøtt/fisk (unngå ting som er deep fried, f.eks.), begrens sauser o.l., fyll på med masse grønnsager og litt potet/ris/osv til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan påvirka det humør og sånt noe? Og hva går dagen din ut på? Jeg vet når jeg jobber, f.eks i sommerjobb så gjør det ingenting at jeg er litt sulten eller sur eller har lyst på noe, da kan jeg komme over det. Men for å kunne sette meg ned med skolearbeidet, som i tillegg er veldig vanskelig så må jeg ha motivasjon, og ofte er motivasjonen mat, eller cola zero.

Jeg er en av de trøstespiserne, som bruker mat som medisin for alle mulige følelser. Samme hvilken følelse jeg måtte kjenne på, den kan døyves med mat. Usunt? Jepp, men hvordan endrer man DET liksom?

Haha, det er så MYE med meg selv jeg må ta tak i nå, så det føles som et overveldende prosjekt. Hvis noen har lyst å komme til California og fikse meg, så skal dere få bo her gratis. Kom kom ;)

Hei :)

Hm, hvordan det påvirker humøret, ja. Vel - først og fremst må jeg bare si at PSMF er ikke en diett å gå på over tid - det er noe man kan gjøre i perioder. For min del er det en kickstart, som funker veldig bra.

Humørmessig har det gått stort sett veldig bra - men det tror jeg er fordi jeg har vært veldig innstilt på dette. Jeg er også innstilt på at jeg innimellom kanskje blir litt sulten, og at det er "en del av pakka". Det har jeg også vært av og til, men stort sett ikke.

Dagen min går ut på krevende studier - og der har det vært en utfordring, ja. Ikke i forhold til konsentrasjon, men i forhold til å gumle på ting. Løsninga mi har vært cola zero - det kan jeg drikke på PSMF - noen sier det gir de mer søtsug, men for meg går det finfint. Så det blir en del av det, rett og seltt.

Å døyve følelser med mat tror jeg mange gjør. Det er en lang endringsprosess, og handler vel mye om å også få kontakt med seg selv og bearbeide følelsene. Akseptere at de er der, og akseptere at de gjør vondt. Ikke dytte de unna, men deale med de. Ikke trenge mat for å presse de bort. Det kan være en tøff prosess, og kanskje det ikke er rett å gå på en diett akkurat når man skal ta tak i det. På den andre siden, kan det være en bra ting, hvis man opplever mestring og at det er til hjelp. Det må du nesten finne ut av selv - hvor er du nå, og hva er best for deg.

Masse lykke til videre - det er bra du er så ærlig med deg selv, fortsett med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke har lest denne, så er den en fin "intro" for deg. Og som så mange over sier. Kostholdet er VIKTIG! Hvis du er litt treg på morgenen, så lag maten kvelden før. Lag store porsjoner sånn at du kan ta med niste til flere måltid på skolen. Ren mat, ikke halvfabrikater. Som Rob87 sier over, en morgenøkt før frokost jevnlig gjør susen...

https://www.tn.no/assets/content/file/RYP_Magasin_0712_web.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar, Velvet. Setter veldig pris på det. Jeg skjønner at PSMF er en kur, og jeg har mange ganger hatt lyst til å prøve det,men aldri kommet så langt. Jeg har et par gode venner hjemme i Norge som kan eventuelt overvåke meg i sommer på en PSMF-kur. Jeg tror det er et bedre alternativ, da har jeg uansett ikke vanskelig skolemateriale jeg må prestere på heller.

Jeg liker veldig mye da, så brokkoli og torsk kunne vært fint. Jeg elsker brokkoli, det er bare at jeg kommer med unnskyldinger som at det blir kjedelig, og at det er vanskelig å få til på skolen, men det er kanskje egentlig ikke det? Tror jeg skal prøve å handle mye kjøtt og fisk på søndag, og lage matpakker for uka, planlegge hver dag. Se om jeg greier å gjennomføre en uke sånn? Kanskje jeg bare skal ta en uke av gangen? Små mål?

Fy faen (unnskyld språket) som jeg sliter med dette. Se for deg at du har alle dine venner, all støtte fra familien, psykologen din og kjæresten din, og at dette er en person, som slår opp med deg.

Hva faen gjør du da? Der er jeg nå. Må bygge opp alt på nytt. Få meg venner, relasjoner, fikse tankene mine og finne en annen grunn til å stå opp om morran. Det er mulig det høres sykt ut for mange, men jeg var så avhengig av han. Skjønner godt hans avgjørelse om å gjøre det slutt, det var riktig. Men det er fortsatt helt jævlig.

Jeg klarer ikke å slutte å tenke på han, og innbiller meg at han er det beste som finnes her i verden. Hvis jeg setter meg ned og er rasjonell så er det jo veldig mye som ikke var bra, også vet jeg jo at jeg kan få meg noe bedre, jeg må bare slutte med dette dragsuget jeg putter meg selv i.

Det er sykt mye halvfabrikata her, og det står kalorier på all mat du kjøper. Det er genialt, men det har blitt alt for mye mikromat. Jeg må bare skjerpe meg og kjøpe ferskt og lage mye og fryse ned, kanskje. Med mitt supernegative syn så virker alt som umåtelig mengder med stress, men jeg vet jo at det er det jo egentlig ikke.

Drikker ikke så mye kalorier, men det er cola zero, hver dag... :/

Jeg elsker å trene, spesielt styrke. Mye fordi jeg er sterk og har masse fremgang på kort tid, men er det beste måten å trene på når jeg vil ned i vekt? Tror jeg kunne deffa ganske heftig og fortsatt hatt greit med muskler på kroppen. Det er ingen som tror på meg når jeg sier hvor mye jeg veier. Jeg vet ikke om de sier det for å være grei, eller hva de gjør, men jeg tenker at jeg ikke ser så forbanna feit ut som jeg faktisk er. Jeg liker å tenke at jeg kler vekta ganske bra, og er gjevnt fordelt feit, også har jeg fine proporsjoner under der et sted. Jeg tror jeg har mye bra potensiale, det handler bare om å utnytte det.

Ja, nå sitter jeg alene hjemme i senga og skal lage noe mat. Resten av gjengen er alle på en fest som visstnok skulle bli helt sykt bra. Jeg føler ikke for å pynte meg, jeg liker ikke å drikke alkohol og jeg klarer ikke tanken på andre mannfolk som prøver seg, og hvertfall ikke tanken på å skulle prøve meg selv. Hvordan får man banka eksen ut av hue, slik at man greier å SE andre mannfolk?

Det enkleste hadde jo vært å bare funnet en rebound og tenkt på han nye isteden. Men jeg vet det er en snarvei psykisk, og dermed lite lurt. Dessuten er jeg usikker på om jeg er i fysisk stand til å gjøre noe sånt. Jeg tror ikke det. :/

Det suger å bli dumpa gitt. Anbefales ikke.

Jeg vet du spør om råd ang kosthold osv. Men jeg må bare si, du, gi deg selv tid angående exn ! Man kommer ikke over kjærlighetssorgen over natten, den må man bare la gå sin gang. Man skal ikke grave seg ned i den, men heller ikke fortrenge den så den siden tar deg igjen fordi du ikke tok deg tid til å kjenne på sorgen. Det virker som kjærlighetssorgen gjør det ekstra vanskelig å orke noe og i det heletatt å komme igang med en endring av livet, og det er veldig forståelig. Derfor er mitt tips å ta små skritt, prøve å tenke litt positivt hver dag og sakte men sikkert innføre sunne vaner samtidig. Gi deg selv tid, ikke gap over alt på en gang så du går på en smell når alt innhenter deg og du vips føler deg verre enn før fordi smellen kom. Plei kjærlighetssorgen din litt, kom deg så videre i ett sunt tempo for kropp og sinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg spiser kanskje 3 ganger om dagen som regel. Det er mye cola zero og det er veldig mye "jeg har lyst på noe godt"-fakter.

Jeg vet at jeg må slutte med, det og kanskje gi opp Cola Zero for alltid, men det vet jeg ikke om jeg klarer. Det er liksom den største gleden jeg har om dagen..

Jag førstår dig med cola zero jag hade dilla på den oxå ett tag, jag bytte till kullsyrat vann. De sockret som finns i colan gør massa DAMAGE. så klarar du de så har du gjort dig sj en god tjenst! ;)

Jag køpte mig precis en juicepress, och det kan vara de besta køpet ever! jag drikker ferskpressad apelsinjuice! yumyum....

Drikk mye vann før å vara sikker på att du inte blir dehydrerad! jag drikker 2 stora glass med vann till varje middag! så drikker jag en god del vann utøver de!

maaaaaaaaaaaaasssa vitaminer (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag førstår dig med cola zero jag hade dilla på den oxå ett tag, jag bytte till kullsyrat vann. De sockret som finns i colan gør massa DAMAGE. så klarar du de så har du gjort dig sj en god tjenst! ;)

Jag køpte mig precis en juicepress, och det kan vara de besta køpet ever! jag drikker ferskpressad apelsinjuice! yumyum....

Det er ikke sukker i cola zero. Det er derimot en del sukker i ferskpresset appelsinjuice. Så selv om det ikke er noe i veien for å ta et glass juice en gang om dagen er det også noe som ikke ble overdrives om man vil passe kaloriinntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sukker i cola zero. Det er derimot en del sukker i ferskpresset appelsinjuice. Så selv om det ikke er noe i veien for å ta et glass juice en gang om dagen er det også noe som ikke ble overdrives om man vil passe kaloriinntaket.

My bad Mrs Kari Amalie.. :)

vad jag ville fram till va væl att de e nyttigare å drikke apelsinjuice ænn cola zero!

Har jag fel så beklagar jag før mitt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...