Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere trent markløft i Friskhusets gode frivektavdeling, med skikkelige vektstenger og Eleiko vektskiver.

Etter å ha flyttet tilbake til Stavanger trener jeg nå på et senter som bruker ganske håpløse Shapes Fitness vektskiver (i tillegg til en litt for liten frivektavedeling, altfor mye apparater, og en haug med 'kroppsvektapparater' som aldri blir brukt).

Shapes Fitness vektskivene har ikke samme dimensjonene til Eleiko eller andre 'skikkelige' vektskiver, og finnes kun i 1,25 - 2,5 - 5 - 10 - 20 kg, der 20 kg er den fysisk største. Uten å ha sammenlignet side ved side er disse fortsatt noe mindre enn hva som er normalt.

Problemet oppstår da når jeg skal trene markløft her. (Vet ikke om jeg i det hele tatt har sett noen andre trene markløft på dette senteret, nå når jeg tenker meg om.)

Til og med med 20 kg-skivene på vektstangen føler jeg at jeg kommer for lavt ned ved markløft.

Samtidig kjennes det heller ikke bra å begynne med 60 kg oppvarmingssett når en kommer så lavt ned. Om jeg går litt ned på vekt, blir det jo enda fysisk mindre skiver og bare mer problem. Har prøvd å mekke til litt med noe vektskiver under på hver side, og gummimatte type liten oppå der igjen, men det ligger ikke særlig stabilt og er ikke akkurat optimalt.

Spurte fyren som driver senteret om han hadde noen tips for å få utført markløft skikkelig her, og han mente at det ikke spilte noen rolle om en løftet med stang nærmere bakken. "Det er jo tross alt MARKløft." Stemmer dette?

Skal vel også nevnes at han ikke anbefalte noen på senteret å trene markløft, og henviser folk til smith-maskinen ved knebøy (masse folk på senteret som trener knebøy i smith, med pad, belte og hansker. Ser litt..merkelig ut.)

Vet også Shapes Fitness vektskivene har fått litt kritikk på forumet her tidligere for å ikke være særlig nøyaktige. I tillegg spurte jeg da daglig leder nå sist hvor mye en vektstang (mellomting mellom en fullverdig benkpress/knebøy-vektstang og en ez-curl i størrelse) veide. Han ante ikke, så vi veide den og kom frem til forunderlige 13,5 kg.

Noen andre som har erfaring med og kanskje løsninger på dette? Eller erfaringer med dette Shapes Fitness-utstyret i det hele tatt?

Fortsetter under...

Haha så håpløst :hilarious: Føler med deg!

Det viktigste mtp høyden på stanga er vel at den er høy nok til at du får spent opp skikkelig. Får du det dersom du bruker de små 20kgs-skivene? Hvis ikke bør du nok bygge opp ja (noen burde forøvrig det med Eleiko-skiver også), med enten vektskiver, stepkasser eller annet. Vil tro dette funker bedre uten matte på toppen forresten :)

Det smarteste trekket er vel å gå over til et skikkelig treningsstudio :)

Har definitivt vært på tanken flere ganger. Nå ligger dette senteret forholdsvis nært meg, de har gode parkeringsmuligheter, det er åpent 24/7, og det er sjeldent særlig med folk der utenom peak hours. I tillegg koster det bare 299 kr i måneden.

Når det da for det meste bare er markløft det går utover for meg, blir det en litt vanskelig vurderingssak..

Haha så håpløst :hilarious: Føler med deg!

Det viktigste mtp høyden på stanga er vel at den er høy nok til at du får spent opp skikkelig. Får du det dersom du bruker de små 20kgs-skivene? Hvis ikke bør du nok bygge opp ja (noen burde forøvrig det med Eleiko-skiver også), med enten vektskiver, stepkasser eller annet. Vil tro dette funker bedre uten matte på toppen forresten :)

Til nå kjenner jeg det varierer litt i forhold til få til ordentlig teknikk der. Et par dager har jeg vært ganske 'av' i korsryggen etterpå. Speilet på veggen er heller ikke lavt nok på veggen for å vurdere min egen teknikk på den måten :S

Får nesten fortsette å prøve meg litt fram!

• 11 måneder senere...

Annonse

Ganske gammel tråd dette men, har samme problem der jeg trener. De på treningssenteret jeg er på har nå kjøpt inn masse nytt utstyr, deriblant mange nye vektskiver. Før de kjøpte inn utstyret lurte jeg på om de også kunne kjøpe inn 4 vektskiver a' 5kg og 10kg med større diameter (typ eleiko).

Svaret jeg fikk var at det måtte de se an ut fra hvor mye penger de hadde til rådighet.

Det ble desverre ikke kjøpt inn, isteden fikk vi blant annet en "stigemaskin".

Hvorvidt denne maskinen fungerer vet jeg ikke, kan godt hende, men det at den har vært på biggest loser gjør vel at de fleste tar den imot med begge armer. Faktum er at vi allerede har overkapasitet på utholdenhetsmaskiner, og vil tro at romaskiner er like bra.

Og det viktigste, har de virkelig droppet å kjøpe inn vekter med 5kg og 10kg til fordel for enda en maskin.....

Faktisk, dersom de virkelig er kjipe kunne de bare kjøpt inn 5kgx2. Da kan man jo bygge på med små vektskiver frem til man kan bruke 20kg's vektene.

Da jeg spurte hvorfor de ikke hadde kjøpt slike vektskiver svarte de at de måtte prioritere det viktigste, og at de ikke kan gjøre alle til lags. (forsåvidt sant at man ikke kan det). De mente også at det ikke var noe viktig med større diameter (istemt av en eldre mann som tidligere har drevet aktivt med styrkeløft).

Dermed kan nybegynnere se langt etter å trene markløft med god teknikk, og oppvarmingssett på (til nød 15kg vekter).

Bygg opp under skivene! Finn fire ekstra 20-kiloar, legg to og to oppå kvarandre, så plasserer du stanga slik at vektskivene på stanga står på kvar sin lille plattform!

This.

Også kan du bitchslappe denne senteransatte som ønsker at du skal ødelegge ryggen din.

hvordan ødelegger han ryggen ved å kjøre med stanga litt lavere?

Det blir mye vanskeligere å spenne opp og ryggen blir mye mer horisontal enn vertikal med mindre han tar bøymarkløft.

Det blir mye vanskeligere å spenne opp og ryggen blir mye mer horisontal enn vertikal med mindre han tar bøymarkløft.

Ganske så vanlig å trene markløft fra kloss. Teknikk for å utføre øvelser korrekt er jo noe man må fokusere på uansett.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...