Gå til innhold

PT uten utdanning


Gjest johnmf94

Anbefalte innlegg

Gjest johnmf94

Er det lov å bli PT uten formell utdannelse innenfor faget?

Feks; Du har ingen formell PT-utdannelse/kurs men du har vunnet tittelen "Norges Sterkeste" eller noe i den duren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om "Personlig Trener" er noen beskyttet tittel akkurat, og kunnskapsnivået og faginteressen til mange av de som jobber innen yrket virker tidvis noe mangelfull. Lillesøss ble forespurt om å ta PT-kurs for å jobbe som PT på et lokalt treningssenter, men hu spiller eliteseriehåndball så vet nok endel mer enn gjennomsnittet om hva som skal til for å oppnå noe. Then again, hvor stødig hu er på teknikken på dype knebøy eller alle de forskjellige markløftvariantene aner jeg ikke.

Tror kravene for å kalle seg "Personlig Trener" er omtrent de samme som kravene for å kalle seg "Interiørdesigner" eller "<hvasomhelst>-konsulent", nemlig penger til å bestille noen visittkort. Hvorvidt man får jobb er dog et annet spørsmål.. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest johnmf94

Tenker at vis man har trent en del år, og kan henvise til en lang rekke med "før og etter bilder" av personer du har hjulpet, samt briefe med noen fine konkurransetitler og en egen nettside så kan man i teorien klare seg fint i PT-bransjen?

Det virkelige spørsmålet mitt er vel egentlig om man kan få noen slags form for straff ved å fremstå som en PT gjennom kun erfaring og ikke utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virkelige spørsmålet mitt er vel egentlig om man kan få noen slags form for straff ved å fremstå som en PT gjennom kun erfaring og ikke utdanning.

Det tviler jeg sterkt på. I såfall hadde mange senteret blitt straffer, deriblant der jeg trener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å jobbe som personlig trener er ingen beskyttet tittel, men det kommer til å bli det. Bestått Sertifisering til personlig trener begynner å bli normen for å bli ansatt hos de fleste bedrifter, selv om mange små bedrifter desverre ikke er flinke nok til å sjekke bakgrunn. En kan mer enn mannen i gaten ved å drive med idrett på høyt nivå selv, men det er mer til trening enn bare treningen. En treffer på veldig mange forskjellig typer trenings mål, samt fysiske og psykiske forutsetninger. Å legge til rett for riktig trening, er en helt annen sak for person A som ikke har trent før, er alvorlig overvektig, og må redusere fettmassen sin, som i tillegg har forhøyet blodtrykk og grenser til diabetes 2, enn det vil være for person B som vil trene seg opp til å løpe halvmaraton med ett vondt kne, for eksempel. Det krever progresjon, periodisering, screening, motivasjon, individuell tilrettelegging, kunnskap om kosthold( ikke bare de populære diettene) , kontinuitet, forskjellige indre/ytre coaching ques i samsvar til hvordan en mest effektivt skal lære inn en kompleks øvelse til en kunde, kunnskap om skadeforebygging, for å nevne noen faktorer en pt er med på. Utdanning og interessen for selvutvikling, videre kursing o.l er viktig får å hele tiden gi kundene mest mulig igjen for pengene og ikke minst tiden de investerer i oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PT er nok ikkje ein beskytta tittel om du lurer på det, så kven som helst kan vel kalle seg ein personleg trenar, men det høyres ut som ein dårleg ide å utgi seg for å ha kompetanse ein ikkje innehar. Ta utdanninga om du synes det er interessant, det er kundane det går utover om du ikkje har kunnskap om faget. Er ei relativ billig og kort utdanning og ta. Eg synes uansett at der er moralsk uansvarleg å kalle seg PT utan å ha kompetansen til det.

"Det virkelige spørsmålet mitt er vel egentlig om man kan få noen slags form for straff ved å fremstå som en PT gjennom kun erfaring og ikke utdanning." - seriøst? skremmande spørsmål......

Det er forresten ikkje slik at dersom ein har trent ein del år, så har ein nødvendigvis peiling. Det er berre å sjå deg rundt på eit treningssenter, majoriteten av dei som trenar trenar desverre feil. Desverre er det mange verdensmesterar rundt omkring på sentera som har lest 3 utgåver av Flex og trur dei er alltvitande om trening. (eg seier på inga måte at du er ein slik altså, berre så du ikkje missforstår meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest johnmf94

Fullt klar over hvordan du oppfatter det jeg skrev, prøvde å unngå det men fant ingen annen måte å formulere det på:) kan forsikre deg om at jeg ikke har tenkt å utgi meg for en PT, spesielt i en alder av 18

men som jeg også skrev i eksemplet, har man erfaring og resultater å henvise til så hvorfor ikke.

Ville heller hatt Konstantinovs som personlig trener fremfor hvem som helst av PT'ene på mitt treningssenter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest johnmf94

Er helt enig med deg når du snakker om jukse PT'er som har 3 ukers utdatert kurs, var akkurat disse jeg tenkte på når jeg sammenlignet erfaring med "utdanning":)

Jeg synes det burde være alle PT'ers plikt å alltid holde seg oppdatert på det nyeste innen trening og kosthold

PT'en som lærte meg markløft i starten fortalte at ryggen skulle "rulles" opp.. :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullt klar over hvordan du oppfatter det jeg skrev, prøvde å unngå det men fant ingen annen måte å formulere det på:) kan forsikre deg om at jeg ikke har tenkt å utgi meg for en PT, spesielt i en alder av 18

men som jeg også skrev i eksemplet, har man erfaring og resultater å henvise til så hvorfor ikke.

Ville heller hatt Konstantinovs som personlig trener fremfor hvem som helst av PT'ene på mitt treningssenter:)

Fem stjerner i boka til deg hvis det var meg du siktet til :p

Hvis du mener han østeuropeiske styrkeløfteren, så :dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden PT ikke er en beskyttet tittel må man nesten definere hva man legger i begrepet når man bruker det. Om jeg tar med meg lillebroren min i noen uker for å lære han Benk, bøy og mark, så trener JEG han personlig og er dermed PT i ordets rette forstand. Leier man tjenester fra en profesjonell så er det også personlig trening, men siden vi snakker om gjensidige avtaler om bytte av tjeneste mot kapital, setter dette strengere krav for produktet man mottar.

Jeg kunne derfor leid timer av en som ikke var utdannet, men ikke faen om jeg hadde betalt det samme som en som var ordentlig utdannet. Ufaglærte kan ha god kunnskap om teknikk, og enkel periodisering av treningsprogram. Dette er jo tross alt det letteste de gjør. PT trenger ikke være en beskyttet tittel så lenge man betaler i forhold til det man får ut av timene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke treneren min har formell PT-utdannelse. Han heter Mike Tuchscherer og er mer eller mindre verdensmester i markløft, knebøy og total. Nesten halvparten av alle han trener har enten en VM/EM-medalje og/eller en verdensrekord. Om de bare hadde visst at han ikke har slikket sol på Bali i en mnd!! :E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke treneren min har formell PT-utdannelse. Han heter Mike Tuchscherer og er mer eller mindre verdensmester i markløft, knebøy og total. Nesten halvparten av alle han trener har enten en VM/EM-medalje og/eller en verdensrekord. Om de bare hadde visst at han ikke har slikket sol på Bali i en mnd!! :E

Han har vel studert atletisk trening i en stor grad :) og kan ikke sammenligne med andre.

Det er en mann som BRENNER for faget 110 %.

Nok av pt-er uten utdanning som er flinke :D

Brian Tracy: “One hour per day of study will put you at the top of your field within three years. Within five years you’ll be a national authority. In seven years, you can be one of the best people in the world at what you do.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest johnmf94
Dave Tate kunne sannsynligvis coachet hvemsomhelst her inne bedre enn samtlige PT'er i norge, men tviler sterkt på at han har tatt PT-kurs :D

"Maybe you just don't know how to fucking bench" ~Dave Tate = sold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Vet ikke om "Personlig Trener" er noen beskyttet tittel akkurat, og kunnskapsnivået og faginteressen til mange av de som jobber innen yrket virker tidvis noe mangelfull. Lillesøss ble forespurt om å ta PT-kurs for å jobbe som PT på et lokalt treningssenter, men hu spiller eliteseriehåndball så vet nok endel mer enn gjennomsnittet om hva som skal til for å oppnå noe. Then again, hvor stødig hu er på teknikken på dype knebøy eller alle de forskjellige markløftvariantene aner jeg ikke.

Tror kravene for å kalle seg "Personlig Trener" er omtrent de samme som kravene for å kalle seg "Interiørdesigner" eller "<hvasomhelst>-konsulent", nemlig penger til å bestille noen visittkort. Hvorvidt man får jobb er dog et annet spørsmål.. :p

Mange med lav formell kompetanse ja, men gode på andre ting f.eks. den mellommenneskelige. Det er jo ikke så mange som er Cyborgs. Jeg selv har enorme kunnskaper og evne til å trene dere.

(redigert bort link iht. retningslinjer om promotering/reklame. -mod)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...