Gå til innhold

Forskjell Lavkarbo / psmf


Anders Røer

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg har en diskusjon med en kamerat av meg som vil ned i vekt. Eg har selv godt på psmf og lever vell på en slags mellom ting av lavkarbo og psmf. Men det han sier er at han vil gå på lavkarbo pga da kan han spise mye fett som majones etc etc og fremdeles gå ned i vekt. Er det ikke riktig av meg da og si at du går ned i vekt pga at du inntar lite karbo og kalorier, men ikke vil gå ned i fettprosent? Noen som kan hjelpe meg med en god forklaring på disse 2( eg vet at lavkarbo er livstil og psmf er en litt mer ekstrem diett).

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Eg har en diskusjon med en kamerat av meg som vil ned i vekt. Eg har selv godt på psmf og lever vell på en slags mellom ting av lavkarbo og psmf. Men det han sier er at han vil gå på lavkarbo pga da kan han spise mye fett som majones etc etc og fremdeles gå ned i vekt. Er det ikke riktig av meg da og si at du går ned i vekt pga at du inntar lite karbo og kalorier, men ikke vil gå ned i fettprosent? Noen som kan hjelpe meg med en god forklaring på disse 2( eg vet at lavkarbo er livstil og psmf er en litt mer ekstrem diett).

Anders

Hvis han ligger i underskudd (som for mange er lettere på lavkarbo) så vil fettprosenten også synke i de fleste tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men med og innta så mye fett hvordan vil det da gå an og gå ned i fettprosent ?

Mange mener (jeg vet ikke om dette er vitenskaplig dokumentert) at når man spiser mye fett, så vil kroppen bli flinkere til å forbrenne fett enn før. Dette kan jo også komme av at det ikke blir så mye annet enn fett å forbrenne som energi når karboinntaket blir lavt. Men jeg gikk på ekstrem lavkarbo en tid, 10 - 20 gram per dag, og på den tiden perset jeg voldsomt på kondisjonstestene. I praksis gikk det ut på at jeg kunne holde en langt høyere fart over mye lengre tid før melkesyren kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men med og innta så mye fett hvordan vil det da gå an og gå ned i fettprosent ?

Det menes at denne prosessen som skjer i kroppen når man inntar lite karbo og mye fett er svært energikrevende og at kroppen dermed bruker en god del energi kun på å omsette fettet. Har lest artikler som påstår at effekten på MUS er noe slikt som at hvis man inntar lite karbo og mye fett kan man spise inntil 7 ganger så mye kalorier før man legger på seg. Husker ikke helt hvor jeg henta det fra nå, men det er noe sånn som de fleste lavkarboentusiast er støtter seg bak.

De fleste som spiser lavkarbo vil imidlertidig spise mindre enn de tror fordi fett metter ganske godt slik at de summa summarium spiser mindre.

Men det må du ikke si på lavkarbo.no ;)

I retningslinjene til atkinsdietten (en typisk ketogen diett med mye fett) ligger det forøvrig kalorianbefalinger, og jeg tror det var noe sånn som 1800 for damer og 2200 for menn. Husker ikke helt, fordi....jeg skal aldri mer spise 60-70-80n-90% fett i kosten min og har lagt slikt litt på hylla. Den inneholder også anbefalinger om daglig inntak av fett, og det var sånn som dette; 2 ss olje, 1 ss smør, 30 gram fløte, 60 gram ost, 2-3 egg, 2-3 porsjoner kjøtt, fjørfe, fisk el skalldyr, 10 oliven og/eller 1/2 liten avocado, og 60 gram nøtter/frø.

Det utgjør 1500-1600 kalorier og da er både protein og fett inkludert her. Det er EGENTLIG ikke så mye fett, de fleste av oss bruker nesten tilsvarende fett pr dag. Det er bare det at de fleste tror lavkarbo = shotte olje og ta meierismør intravenøst mens man gumler bacon. Og ja, ingenting grønnsaker liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min har klart å gå både opp og ned på lavkarbo, bare ved å justere kcal inntaket, så det er helt klart ikke en slankediett, men en grei måte å få i seg nok av de næringsstoffene vi trenger, ved å spise grønnsaker, bær, rent kjøtt og fisk, en diett som skal ligne på det våre forfedre for 50 000 år siden spiste. Ergo blir det mye innmat - eller burde bli, iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har spist ketogent i ca halvannet år nå, gått ned 25-30 kg på det.

Frokost (da jeg spiste det) var gjerne et par hardkokte egg med majones, evt en tunfiskrøre med tunfisk, egg og majo.

Lunsj er veldig ofte en salat med masse godsaker som cherrytomater, spinat, ost (mozzerella f eks), en god del kjøtt, rødløk, oliven, og en god dæsj olje og eddik. evt middagsrester

Middag kan være så mangt. Vi spiser mye nakkekoteletter, kyllinglår, høyrygg, lam, lammekjøttdeig, etc. Gjerne med blomkålmos, brokkolipuré, gratienrt jordskokk eller sellerirot, etc etc.

jeg stortrives med å spise på denne måten. Har ikke et stort savn for brød, pasta elelr ris, noe jeg trodde jeg ville ha.

PM meg om du vil ha flere tips eller har spørsmål så skal jeg svare etter beste evne (kun basert på egne erfaringer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan kan en typisk dag på lavkarbo se ut for en mann 70 kg?

frokost, middag, kvelds: egg-bacon?

tanken på å spise mindre og ikke gå sulten fenger. Knskje jeg burde begynne med lavkarbo?

Tanken fenger nok, men husk at det beste alternativet for de fleste er å gjøre en moderat versjon. Skal man ned mye i vekt, er kanskje ketogent å foretrekke, men det KAN bli slitsomt, rent sosialt, om man ikke har en eller annen sterk form for motivsjon som støtte. 40 kg vektreduksjon er en sterk motivasjon. Å ikke gå rundt sulten er kanskje ikke helt i samme gata? Om du gjør en moderat form for lavkarbo, vil du spise mindre stivelse og sukker, men du vil kanskje ikke få den samme "manglende sultfølelsen " som ren ketogen diett gjør. Ketonlegemer skal ifølge Dr. Atkins kunne døyve sultfølelsen av en eller annen grunn. Men du får iallefall et jevnt blodsukker. Og et tips til: Om du er frisk ellers - så ikke vær redd om du får høyere verdier av LDL kolesterol. Det kan være at mengden minker, men at størrelsen på dem øker - noe som er svært positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker en studie som sammenlignet "resting energy expenditure" på tre forskjellige dietter med vedlikeholdsinntak av energi. Det var høykarbo, moderat og lavkarbo. I lavkarbogruppen var hvileforbrenningen høyest. De spiste forøvrig mer protein enn de andre så det var ventet at det skulle vise seg, men ikke at det var så stor forskjell i gruppene. Tror det var 300kcal mellom høy og lavkarbogruppen.

JAMA Network | JAMA: The Journal of the American Medical Association | Effects of Dietary Composition on Energy Expenditure During Weight-Loss Maintenance

Legen Peter Attia er jo en forkjemper for idrett og ketose. Han spiser og vanvittige mengder energi for å holde seg stabil i vekt. I flere av artiklene og kommentarene nevner han at han må såpass høyt i energi (4-5000kcal) for å holde seg vektstabil pga økt hvileforbrenning. Det har naturligvis ikke overføringsverdi til alle andre, men det sier noe om at normalt vil man bruke litt mer energi på et lavkarbo/høyfett-kosthold (som ofte har større/raskere vektnedgang i de kortsiktige studiene, sammenlignet med andre dietter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kan konkluderes ut ifra dette er at Peter Attia har en såpass høy forbrenning at han må spise så mye for å være stabil. En annen som går på lavkarbo, med samme vekt og høyde som Peter, må kanskje ned på 2000 for å være stabil. Jeg gikk på ketogen kost i 18 mnd, for å teste hvordan dette funket på kondisjonen. Mye kan sies om dette, men jeg lå på 2000 kcal i snitt, pr dag, veide 80 kg, 182 høy, løp ca 10 - 15 km pr dag, 5-6 dager i uka - og var stabil på vekta. Jeg løp 10 på rundt 38 minutter, så formen var ikke helt elendig heller. Men på ketogen kost, kunne jeg løpe enn langtur på 35 -- 45 km, ta en dusj, slappe av 4-5 timer, før jeg ble noe som kan kalles litt sulten. Pulsen var av en annen verden på en sånn kost. Nå spiser jeg en veldig moderat lavkarbo, og maxpulsen nå ligger 80 slag under det den gjorde på ketogen kost. Om noe sånt spiller inn på forbrenningen eller evnen til å bruke energi, vet jeg ikke. Mulig at ketonlegmer gir en høyre effekt enn karbo og fett, det vet jeg det har vært noe snakke om, men har ikke funnet noen studier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker en studie som sammenlignet "resting energy expenditure" på tre forskjellige dietter med vedlikeholdsinntak av energi. Det var høykarbo, moderat og lavkarbo. I lavkarbogruppen var hvileforbrenningen høyest. De spiste forøvrig mer protein enn de andre så det var ventet at det skulle vise seg, men ikke at det var så stor forskjell i gruppene. Tror det var 300kcal mellom høy og lavkarbogruppen.

JAMA Network | JAMA: The Journal of the American Medical Association | Effects of Dietary Composition on Energy Expenditure During Weight-Loss Maintenance

Legen Peter Attia er jo en forkjemper for idrett og ketose. Han spiser og vanvittige mengder energi for å holde seg stabil i vekt. I flere av artiklene og kommentarene nevner han at han må såpass høyt i energi (4-5000kcal) for å holde seg vektstabil pga økt hvileforbrenning. Det har naturligvis ikke overføringsverdi til alle andre, men det sier noe om at normalt vil man bruke litt mer energi på et lavkarbo/høyfett-kosthold (som ofte har større/raskere vektnedgang i de kortsiktige studiene, sammenlignet med andre dietter).

Totalforbrenningen var ca 300kcal høyere, hvileforbrenningen viste en forskjell på rundt 70kcal. Det var en del andre interessante funn i den studien og, hormonelle endringer som også kunne være med å forklare resultatet. Skrev mer om det her: Høyere forbrenning med lavkarbo? | Frisk og Funksjonell

Grunnen til at karbohydratrestriksjon er effektivt for vekttap er ikke økt forbrenninng men en spontan reduksjon i inntaket, som er vist i ganske mange studier etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalforbrenningen var ca 300kcal høyere, hvileforbrenningen viste en forskjell på rundt 70kcal. Det var en del andre interessante funn i den studien og, hormonelle endringer som også kunne være med å forklare resultatet. Skrev mer om det her: Høyere forbrenning med lavkarbo? | Frisk og Funksjonell

Grunnen til at karbohydratrestriksjon er effektivt for vekttap er ikke økt forbrenninng men en spontan reduksjon i inntaket, som er vist i ganske mange studier etterhvert :)

Stemmer! Hadde helt glemt den artikkelen. Det er jo klart at en restriksjon i inntatt energi er det som har mest å si, men det er også svært individuelt hvor mye fett en klarer å bruke i det man bytter kost.

Peter Attia er jo et godt eksempel på det. Han har et høyt energiforbruk og klarer å erstatte det "tapte" i kosten.

En studie er jo mer en pekepinn enn et svar. Jeg håper at det blir brukt penger på forskning som sammenligner litt mer enn de typiske "lavkarbo" diettene med 40 E% karbohydrater med 60 E% karbohydrater.

Kanskje dette kunne vært en studie du kunne fått finansiert, Vegard?

Idrett og kosthold - Ketogen vs moderat lavkarbo vs olympiatoppens pastadiett.

Olympiatoppen har vel en sånn standard test også for å "måle" alt fra styrke til utholdenhet.

Oi. Ble plutselig litt off topic her.

Jeg stemmer for moderat lavkarbo fremfor PSMF!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...