Gå til innhold

Bicepsproblemer - stor forskjell på armene


dagthomas

Anbefalte innlegg

Bestemte meg for å legge om livet, og fikse kroppen mens jeg ennå var ung og sprek, joda (31 år).

Ting har gått bra, hadde intens cardio i 6 uker, før jeg hoppet over på vekter (5x5) for 2 uker siden. Trives veldig godt med det, og gjør store fremskritt hver uke.

Problemet mitt er at jeg merker at noe begynner holde meg litt tilbake. Venstre biceps er endel mindre enn høyre biceps. Jeg kan ta 16kg curls med høyre, og... Wait for it... 8kg curls med venstre..

Venstre biceps er såvidt 33cm i omkrets, mens høyre biceps er 37cm. Begge målene er strammet størrelse etter trening.

Spørsmålet er, fortsetter jeg bare med benk osv som vanlig, eller er det lurt å trene venstre biceps for seg selv med lette vekter, for å prøve ta igjen det tapte. Føler venstre armen henger så langt bak. Klarer 50kg benk 5x5 ganske greit nå, men må ned på 16kg handtler, om venstre armen skal få være med å leke. Irriterende.

Tips taes imot med stor takk!

EDIT:

De første 5-6 ukene med hard cardio

(Ser på dette som hard cardio)

post-21365-14440911948164_thumb.jpg

Armer (Venstre/Høyre) etter 2 uker styrke

post-21365-14440911949279_thumb.jpg

Stor forskjell på venstre og høyre.

Ingen vits med ryggbilder tror jeg, der er det bare spekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fokuser mer på riktig løfteteknikk. Mange sliter med at den dominerende siden av kroppen er sterkere og eller større, men fokuserer du på riktig teknikk vil det jevne seg ut etter hvert. Ekstra trening på venstre side vil ikke hjelpe, det ville jo betydd at mer trening automatisk leder til mer vekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Endret også trådtittelen til noe litt mer beskrivende, så er det kanskje større sannsynlighet for at du får noen gode svar også. Endre den gjerne selv til noe mer passende/beskrivende dersom du føler det trengs, eller denne var litt upresis.

-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatert første posten med bilder (grøsse).

Har ikke hatt noen størrre skavanker egentlig - er hypermobil, så leddene kan bøyes og tøyes litt mer enn normalt. Ellers har jeg ikke hatt noen store skader eller liknende. Ryggen har låst seg opp i muskulaturen noen ganger i løpet av livet, sånn hvert 2-3 år.

Men, holdt en ganske usunn livsstil frem til nå, så villig til å jobbe for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du noen sykdommer eller "skavanker" som kan spille inn på dette? Hvordan trekker du f.eks i markløft, blir stanga trukket og lagt bakken skeivt?

Siden jeg nettopp har startet, har jeg ikke kommet så langt at jeg har makset noe ennå, men merker skjevheter når jeg feks tar benk, at høyresiden er mye hurtigere oppe under løftet. Og har prøvd kontrollere dette i alle øvelser, slik at det skal bli likt trykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg nettopp har startet, har jeg ikke kommet så langt at jeg har makset noe ennå, men merker skjevheter når jeg feks tar benk, at høyresiden er mye hurtigere oppe under løftet. Og har prøvd kontrollere dette i alle øvelser, slik at det skal bli likt trykk.

Du kan prøve å utjevne dette ved å i større grad bruke unilaterale øvelser. Disse utjevner i større grad forskjellige svakheter i kroppen siden du alltid vil bruke den sterke siden din mye mer i bilaterale øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt: grattis med imponerende resultater - bra jobba!

At det er sideforskjell på armene er veldig vanlig, men at den ene er dobbelt så sterk som den andre synes jeg var voldsomt. Nå har du riktignok trent styrke i en veldig kort periode, så jeg ville ikke blitt bekymret helt ennå.

Du sier også at biceps er svakere, men at du også sliter med sideforskjell i benk. Biceps er ikke aktivert under benkpress, så da er nok antagelig også tricepsen din betydelig svakere på ene siden. Vi kan se på dette som positivt, da sannsynligheten for at dette er nevrologisk er betydelig mindre. Om det skulle kommet fra nakken måtte du da hatt nerverotaffeksjon i flere segmenter, og såpass store utfall uten at du har merket noe til det er veldig sjeldent. Teoretisk kunne det hatt opphav i en sentral skade, men det vier jeg ikke noe oppmerksomhet foreløpig.

Jeg anbefaler deg å bare fortsette styrketreningen som normalt, men la den svake armen styre belastningen. Kjøre gjerne en del øvelser med manualer slik at du ikke har mulighet til å kompensere ved å la den sterke siden dominere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt: grattis med imponerende resultater - bra jobba!

At det er sideforskjell på armene er veldig vanlig, men at den ene er dobbelt så sterk som den andre synes jeg var voldsomt. Nå har du riktignok trent styrke i en veldig kort periode, så jeg ville ikke blitt bekymret helt ennå.

Du sier også at biceps er svakere, men at du også sliter med sideforskjell i benk. Biceps er ikke aktivert under benkpress, så da er nok antagelig også tricepsen din betydelig svakere på ene siden. Vi kan se på dette som positivt, da sannsynligheten for at dette er nevrologisk er betydelig mindre. Om det skulle kommet fra nakken måtte du da hatt nerverotaffeksjon i flere segmenter, og såpass store utfall uten at du har merket noe til det er veldig sjeldent. Teoretisk kunne det hatt opphav i en sentral skade, men det vier jeg ikke noe oppmerksomhet foreløpig.

Jeg anbefaler deg å bare fortsette styrketreningen som normalt, men la den svake armen styre belastningen. Kjøre gjerne en del øvelser med manualer slik at du ikke har mulighet til å kompensere ved å la den sterke siden dominere.

Takk for konstruktivt svar!

Ja, har som sagt nettopp startet på styrke. Har ikke trent spesielt mye styrke over lengre perioder på 10-12 år heller - så forhåpentligvis vil det gå seg mer til, enn det der er blitt per idag.

Det er nok stor sannsynlighet for at triceps også er endel svakere på venstrearmen - merker det generelt over øvelsene jeg tar at høyresiden er dominerende. Under tyngre knebøy (har ikke kommet så høyt opp i kg ennå) så vingler jeg litt mot venstresiden, da høyre virker raskere på å komme seg opp. Så mulig det henger litt etter på generell basis.

Det er vel det man får for å ha sitti benka foran PCen i alle år, at høyresida er det eneste som er blitt brukt. Sånn rent bortsett fra å spise ostepop med venstrearmen.

Driver med PF, som jeg har gjort i 2mnd - noe som har vist seg å gi meg gode resultater når jeg dreiv med cardio. Har ikke gått ned så mye de 2 ukene, siden jeg har startet med vekter - men ser at cm går nedover hvertfall.

Får bare jobbe med det jeg har, og eventuelt komme tilbake om det skulle bli helt skeivt ^^

Målet er å gå ned i fettprosent

Kjører: 5x5 - For styrke og muskelmasse - Fitnessbloggen

Kjører uten autoregulering og spiser rundt 1800kcal om dagen (prøver hvertfall).

Er det noen øvelser jeg bør supplere med, eller bare fortsette kjøret frem til sommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det man får for å ha sitti benka foran PCen i alle år, at høyresida er det eneste som er blitt brukt.

If-you-know-what-I-mean-mr-bean-meme.jpg

Kjører: 5x5 - For styrke og muskelmasse - Fitnessbloggen

Kjører uten autoregulering og spiser rundt 1800kcal om dagen (prøver hvertfall).

Er det noen øvelser jeg bør supplere med, eller bare fortsette kjøret frem til sommeren?

Det programmet der er egentlig ganske dekkende, men sånn for å adressere problemet litt ekstra kunne du supplert med litt benk, roing og skulderpress med manualer. Er ikke sikkert det er nødvendig, og i og med at det er bra volum for en nybegynner på det programmet du kjører ville jeg latt det gå noen uker til og se om det nærmer seg. Om problemet fortsetter ville jeg fått noen til å ta en kjapp nevrologisk screening på deg bare for å ha det ute av verden. Holder du til i Oslo/Akershus kan du få det gratis av meg i julegave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder til i Moss - vet ikke hvordan en slik test er i forhold til pris/omfang. Regner med at noen må stikke meg med ting :(

Ellers høres det skikkelig kult og sci-fi ut! Nevrologisk screening altså!

Fra Moss er det kanskje litt i overkant reisevei ;) En grundig sjekk pleier å ligge på +/- 500 kr og tar ca en time. Det er ikke noe stikking involvert. Testingen vil bestå av undersøkelse av reflekser, sensibilitet og styrke, nervestrekktester, provokasjonstester for alt av prolaps/spinal stenose/TOS osvosv og eventuelle videre tester ettersom man finner noe. Om man finner noe muffins kan det være aktuelt å henvise videre til billeddiagnostikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...