Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ble liggende å fundere på dette en natt jeg ikke fikk sove — noen tanker?

Jeg har god erfaring med biorytmestrukturen på generell basis. Det gjør at jeg slipper å bli tung i kroppen av store mengder karbohydrater tidlig på dagen (og spesifikt før trening). Attpåtil, ved å spise de på kvelden, legges de automatisk etter styrketreningene (trener alltid kveld). Med andre ord rimelig hysterisk perfekt.

Jeg har dog alltid "slitt" med at uavhengig av hvor store mengder mat jeg moser i meg dagen i forkant, våkner jeg alltid sykt sulten. Jeg mener, den typen hvor du ligger i senga og sultfølelsen nærmest har passert — sulten er jeg. Og jeg liker ikke å være sulten. Så sulten at jeg egentlig ikke har lyst på mat, men jeg veit jo at jeg må ete.

Så leser jeg nå fra flere hold at ved å spise karbohydrater seint, vil du tukle med sultfølelsen på morgenen dagen etter. Noen tanker om det faktisk er reelt? I så fall litt synd for oss biorytmere, da … :huh:

Fortsetter under...

600 gram ris har jeg aldri prøvd, men 150 gram havregryn er mer normalt. Synes det er fint med frokost, men er aldri sulten når jeg våkner. Spiser du ekstra med proteiner til kveldsmat som anbefalt?

Annonse

Jeg pleide å være møkksulten på morgenen, jeg trener tidlig på morgenen, så tar en shake før trening, men det var ikke nok. Hvis jeg ikke spiser hender det rett og slett at jeg kaster opp. Løste problemet med en spiseskje peanøttsmør på kvelden. Spiser karbs før 5, og kjøtt og salat etter til 20-21.00

Jeg spiser etter PF, og jeg opplever dette hvis jeg (1) spiser et veldig stort måltid før jeg legger meg og (2) sover lite/står opp tidlig. Måltidene mine inneholder stort sett mye karbohydrater uansett.

600 gram ris har jeg aldri prøvd, men 150 gram havregryn er mer normalt. Synes det er fint med frokost, men er aldri sulten når jeg våkner. Spiser du ekstra med proteiner til kveldsmat som anbefalt?

Ja, spiser som regel karbonadedeig med risen, evt. kjører jeg cottage cheese/shake e.l. Prøver alltid å koble varene sammen til sammensatte måltider.

Jeg pleide å være møkksulten på morgenen, jeg trener tidlig på morgenen, så tar en shake før trening, men det var ikke nok. Hvis jeg ikke spiser hender det rett og slett at jeg kaster opp. Løste problemet med en spiseskje peanøttsmør på kvelden. Spiser karbs før 5, og kjøtt og salat etter til 20-21.00

Interessant, så det bunner egentlig i at du får i deg mer fett på kvelden. Jeg moser jo i meg 4 ss peanøttsmør daglig nå på bulkinga, så kan prøve å legge det til kvelden og se om det hjelper.

Jeg spiser etter PF, og jeg opplever dette hvis jeg (1) spiser et veldig stort måltid før jeg legger meg og (2) sover lite/står opp tidlig. Måltidene mine inneholder stort sett mye karbohydrater uansett.

Jeg sover mer enn nok, heh. Hva definerer du som "før jeg legger meg", typ 2 timer?

Støtter denne.

----

Du sier du spiser sent, hvor sent er det?

Jeg pleier legge meg mellom 11 og 01, og opplever at dersom jeg spiser noe særlig etter 21-22 våkner jeg alltid kjempesulten når jeg står opp (0630).

En annen bieffekt jeg får av å spise så sent er at jeg vanligvis alltid våkner lys våken midt på natta (03-04), og er så tørst at jeg holder på å dø.

Jeg opplever stort sett å bli veldig sulten på morgenen om jeg spiser et stort måltid for seint. Biorytme følger jeg uten problemer, men jeg liker å ha det siste store måltidet mitt mellom klokken 17 og 19. Etter det (før klokken 21 som oftest) spiser jeg gjerne bare et siste, lite måltid - et par speltlomper, litt frukt, et kokt egg, litt grøt eller liknende. Da er jeg normalt ganske "nøytral" i sultfølelsen om morgenen :) Spiser hovedmengden min med mat mellom klokka 14 og 19.

Annonse

Har samme erfaring som JarleS. Er aldri sulten på morgenen, men dette er etter et kveldsmåltid på ca 1500kcal som kanskje består av 50-60g protein, litt fett og masse karbohydrater (hvit ris, havregryn eller søtpotet og en del frukt). Føler ikke et behov for frokost, så jeg venter med å spise til lunsj.

Spiste 100 g ris til kvelds i går og våknet 0530 i dag av at jeg var så sulten at jeg holdt på å dø! Det hjalp å legge seg i typ fosterstilling og bare holde den posisjonen i 45 minutter før jeg dro på trening :p

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...