Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det står litt om forholdet mellom lyst, belønning og vaner mv. i denne artikkelen på forskning.no:

forskning.no > Derfor spiser vi ikke som staten vil

Vet ikke om denne gir deg så mange løsninger, men den kan kanskje hjelpe deg til å få litt perspektiv på noen av mekanismene bak vaner og uvaner, og hvorfor de er så vanskelige å endre. Øving, øving, øving, som den sier. Det tar tid å lage nye vaner, men det er viktig at man ikke gir opp, og inni der er det også viktig at man ikke gir seg selv så vanvittig mye pepper for hver gang man "sprekker". Da kan man ende med å komme inni en kjip sirkel der forsøk på livsstilsendring i seg selv blir en lei øvelse, fordi man blir sint og irritert på seg selv hver gang man ikke yter 100 %. Det er faktisk greit å snuble noen ganger underveis. Så kan du øve deg på å snuble litt mindre neste gang og neste gang. :)

EDIT: Kommentar før det eventuelt skulle skje - lenken er ikke ment for å starte en debatt i denne tråden om statens kostholdsråd og hvorvidt disse er gode/dårlige, men bare for å vise til det artikkelen sier om vaner, helse og kosthold.

Fortsetter under...

Noe av problemet er den feilen som så mange andre går i. Når du først prøver å spise sunt så reduserer du altfor mye. Når du veier 100 kg kan du spise 2500 kalorier til dagen og likevel gå ned i vekt. 1 skyr til frokost og 3 knekkebrød til lunsj er ingenting og det er ikke rart du blir sulten og får lyst til å gjøre innbrudd på nærmeste 7-eleven.

Her er et eksempel på et alternativ som gir deg 2100 kalorier, dvs et bra underskudd, men likevel mye mettende mat:

Frokost:

1 boks cottage cheese

100 gram bringebær

1 eple eller annen frukt

30 gram mandler

Lunsj:

4 egg

50 gram kyllingfilet eller magert kjøttpålegg

1 tomat

Bladsalat (så mye du vil)

1 eple eller annen frukt

Middag:

200 gram karbonadedeig, laks, fisk, eller rent kjøtt (f.eks biff, svin ytrefilet, kyllingfilet)

3 mellomstore poteter (200 gram)

2-300 gram med grønnsaksblanding

1 gulrot

10 gram olivenolje eller halv avokado om du valgte kyllingfilet eller mager fisk

Kvelds:

1 boks mager kesam

1 banan

10 gram fiskeolje

100 gram jordbær

20 gram proteinpulver

Dette er kun et eksempel, men du skjønner kanskje hvor mye mer mat du kan spise enn det du gjør og fortsatt ha et bra underskudd.

Henger meg på Oddis, du spiser jo altfor lite de dagene du anser deg selv som flink og det er ikke rart at du sprekker fort! Som jeg sa tidligere, å spise seg god og mett på sunne matvarer hjelper mye, i stedet for å spise noe man tror er sunt og gå sulten etterpå.

Takk for gode svar! Skal lese litt om lavkarbo, søke litt rundt og eventuelt kjøpe en bok om det! Men jeg er så ufattelig glad i rundstykker på morgenen i helgene og sånn, ah - elsker det.. Sånne varme :p

Noe av problemet er den feilen som så mange andre går i. Når du først prøver å spise sunt så reduserer du altfor mye. Når du veier 100 kg kan du spise 2500 kalorier til dagen og likevel gå ned i vekt. 1 skyr til frokost og 3 knekkebrød til lunsj er ingenting og det er ikke rart du blir sulten og får lyst til å gjøre innbrudd på nærmeste 7-eleven.

.

SÅ MYE?? :eek:

Da kommer jeg jo til å sprekke!

Problemet mitt med lunsjen er at vi har gratis kantine på jobb og det som oftest blir knekkebrød der..

Eggene er sånne som har lagt i lake og er iskalde og ikke særlig fristende! Er også så pinglete at jeg syntes det er flaut å ta med egen mat og sitte der å spise den! Møkkadamaa..Men jeg forstår, jeg kan jo spise kjempemasse egentlig da! Mens jeg til vanlig bruker opp kaloriene på drittmat som man ikke blir skikkelig mett av en gang.

Vet så godt hvordan du har d. der var jeg p. men følg rådene her over og du ksn klare dette. hadde jeg visst om dette forumet på starten av min vektreise hadde alt gått lettere trur jeg..

Tusen takk! Er så godt å høre at det finnes flere som har vært/er i samme båt!

Henger meg på Oddis, du spiser jo altfor lite de dagene du anser deg selv som flink og det er ikke rart at du sprekker fort! Som jeg sa tidligere, å spise seg god og mett på sunne matvarer hjelper mye, i stedet for å spise noe man tror er sunt og gå sulten etterpå.

Jeg forstår, takk!

Siden i går har jeg lagt flat med spysyken, såå det har ikke blitt noe særlig matinntak som faktisk har blitt værende i kroppen over lengre tid!

Igjen, tusen tusen takk!! :D

.Men jeg forstår, jeg kan jo spise kjempemasse egentlig da! Mens jeg til vanlig bruker opp kaloriene på drittmat som man ikke blir skikkelig mett av en gang.

Ser ut som du har forstått det ;) Men ikke bekymre deg for energimengden, den kan komme på den måten du vil. Synes du det blir for mye volum, så velg mer kaloritette matvarer, slik at volumet reduseres mens kalorinivået er det samme. Gode eksempler er egg, olje, avokado, nøtter og mange kilder til sunt fett. Eller hvis du sliter med mye sult så velger du mer kalorifattige matvarer slik at du får mer volum, du blir god og mett og kan glemme mat en god stund :) Her kan du tenke salater f.eks.

Jeg synes iallefall det er kjempedeilig å slippe å tenke på mat hele tiden. Merker det spesielt på jobb, etter at jeg begynte å lage meg store lunsjer med salater, kjøtt og grønnsaker, så blir det lettere å konsentrere seg etter lunsj for jeg sitter ikke og sulter og lengter etter mat lenger.

Masse lykke til, dette klarer du! :D

Annonse

SÅ MYE?? :eek:

Da kommer jeg jo til å sprekke!

Problemet mitt med lunsjen er at vi har gratis kantine på jobb og det som oftest blir knekkebrød der..

Eggene er sånne som har lagt i lake og er iskalde og ikke særlig fristende! Er også så pinglete at jeg syntes det er flaut å ta med egen mat og sitte der å spise den! Møkkadamaa..Men jeg forstår, jeg kan jo spise kjempemasse egentlig da! Mens jeg til vanlig bruker opp kaloriene på drittmat som man ikke blir skikkelig mett av en gang.

Jeg har vært der selv tidligere. Det blir en evig runddans hvor mat kun blir kilde til frustrasjon og dårlig samvittighet, i tillegg til at det lever i skjønn forening med tanken på at "jeg har jo vært flink denne uka, nå kan jeg unne meg noe godt!" når man har "klart" å spise veldig lite de to eller tre dagene man klarer det. For meg førte et så lavt matinntak til at jeg sprakk da jeg sto opp dagen etterpå, nettopp fordi jeg var så SULTEN og fordi jeg HADDE SÅ LYST på noe.

Da jeg begynte å skrive opp alt det jeg spiste (bruk f.eks diett.no) en periode, fikk se hvor mye kcal jeg fikk i meg fra de forskjellige matvarene, og også fikk snudd på tanken om at 1000 kcal om dagen = tynn (joda, men det fungerer ikke i lengden), og kunne spise 2000 - 2500 kcal om dagen uten å kjenne på den dårlige samvittigheten, ble ting mye bedre. Men det er ikke enkelt, nødvendigvis.

Mange gode råd her! Hva med å forsøke å følge Oddis' matplan et par uker? Kjenner du på at du ikke ønsker å ta med egen mat i kantinen, kan du evt. plotte inn det du spiser der i kalorioversikten, og forsøke å holde deg på samme inntak? I tillegg er det ikke en innrømmelse av nederlag og fortelle andre at "jeg forsøker å gå ned i vekt, jeg". Bortsett fra noen få idioter, er jeg helt overbevist om at de fleste du møter på av kolleger og venner kommer til å møte deg med forståelse. Det å snu om på livet sitt og ta tak i det man oppfatter som et problem, er ikke svakhet, det er et tegn på styrke.

Om du også synes at det blir mye mat til hvert måltid, kan du evt. fordele et av de på to. Jeg vet med meg selv at det er kveldene som er problemet mitt, og da velger jeg heller å få to kveldsmåltid, men med litt mindre mengde ;)

Jeg er overbevist om at du kommer til å få til dette, nettopp fordi du har tatt tak i det. Ikke vær redd for å finne støtte i andre, og jobb med å snu "dette får jeg ikke til"-tankene til "dette går bra"-tanker. Lykke til! :)

Masse gode råd her inne, og flinke folk som tar seg tid til å komme med innspill :)

Ville bare legge litt vekt på en ting som har vært viktig for meg da jeg endelig kom meg på rett spor når det gjelder et sunt kosthold. Jeg har alltid vært en "godtemums". Utrolig glad i sjokolade, brus, smågodt osv. Jeg hadde gitt opp, og vent meg til tanken at "det er bare sånn jeg er". Men sannheten er at kroppen vil venne seg til den maten du gir den, og så ha behov for mer av det samme. Dette gjelder på både godt og vondt! Det var hardt å kutte ned på godteri, brus og sukker generelt. Men omsider så vil kroppen gi etter. Jeg fokuserte på å spise mer kjøtt, fisk, grønnsaker og frukt. I dag er det disse matvarene kroppen min har lyst på. Jeg har ikke drukket Cola på over et år nå, har rett og slett ikke lyst på det lenger!

Ha troen på at du kan påvirke kroppens lyster og "cravings" dersom du bare gir det tid!

Lykke til :)

Jeg hadde samme problemet, men så prøvde jeg meg på lavkarbo for å kunne gå ned i vekt (men det hjalp ikke). Med lavkarbo kan du spise så mye fett du vil, men minimalt med karbs og du trenger ikke bry deg om kalorier. Lavkarbo gjorde så jeg ikke hadde søtsug lenger, og nå klarer jeg å holde meg unna det, faktisk når folk spørr om jeg vil ha godteri også :) Lavkarbo virker for mange, mange går ned i vekt, men ikke jeg. Jeg sluttet å få søtsug, og jeg var ekstremt avhengig av karbohydrater, sjokolade, brødskiver, nugatti! :)

Tips til deg som jeg selv følger:

- Når/hvis du går forbi godterihylla i butikken, ikke se på godteriet.

- Spis FØR du går på butikken, slik at du ikke har lyst på altmuligrartmedsukkerpå.

- prøv å spis lite, men ofte, hver 3. time

- Les om "Modifisert periodisk faste" eller "proteinsparende modifisert faste" - har hjulpet såå mange :)

- Ikke vei deg. Ta mål rundt midje, rumpe, lår osv..

- Gå deg en tur hver dag, tenketid :) Voksne burde være i aktivitet hver dag i minst 60 min.

- Hvis du har lyst på godteri, spørr deg selv; trenger du virkelig dette? Vil du få drømmekroppen hvis du spiser den sjokoladen som inneholder 1000kcals?

- Spis proteiner! Biff, karbonadedeig, egg, cottage cheese, fisk, kylling! NAM.

- IKKE tenk "Det gjør vel ingenting om jeg skjeier ut med litt godteri idag, i morgen spiser jeg sunt". Det virker ikke, tro meg.

Der var noe av det jeg kom på i farta :)

- prøv å spis lite, men ofte, hver 3. time

Jeg ville nå heller sagt "spis når det passer deg". Hvor ofte man spiser eller hvor store måltidene er betyr ingenting fra eller til, så lenge det totale energiinntaket er mindre enn det man forbruker.

Personlig synes jeg det var slitsom å spise så ofte, siden jeg satt bare og ventet på når jeg kunne spise igjen, slet med å finne måltider som var små nok og jeg ble liksom aldri mett og fort sulten igjen.

Spis slik det passer i hverdagen din. Spis slik at du ikke føler deg sulten. Spis få store måltider hvis du liker det, eller spis mange små måltider hvis du liker det. Dette er helt og holdent opp til deg og det er bare du selv som kan finne ut av hva som passer for deg. :)

Jeg ville nå heller sagt "spis når det passer deg". Hvor ofte man spiser eller hvor store måltidene er betyr ingenting fra eller til, så lenge det totale energiinntaket er mindre enn det man forbruker.

Spis slik det passer i hverdagen din. Spis slik at du ikke føler deg sulten. Spis få store måltider hvis du liker det, eller spis mange små måltider hvis du liker det. Dette er helt og holdent opp til deg og det er bare du selv som kan finne ut av hva som passer for deg. :)

Tenkte mer på for å klare å "venne seg litt av" å småspise hele tiden :) Var også noe jeg prøvde på, og d hjalp :)

Annonse

Det er virkelig noe gale i hode på meg! Skjønner ingenting, hvorfor er det eneste jeg tenker på mat? Jeg klarer ikke slanke meg fordi jeg vil ha mat hele tiden, klarer ikke slutte å spise og jeg gomler på noe hele tiden dersom mulig.. Hva er problemet mitt??

Lurer alvorlig på om jeg kan ha spiseforstyrrelser, den som går på å spise hele tiden.

Jeg raser opp i vekt, jeg er nå over 100 tallet og klarer virkelig ikke kontrollere meg.

Jeg har så lyst og prøver så hardt men det ender alltid opp med tyngre kropp og en angrende hjerne som blir helt deprimert.

Jeg trenger virkelig hjelp..

Spis mat som er treig å fordøye og som gir fylde. Raske karbohydrater er snadder der og da men du blir tykk i lengden og blir sulten på 1-2-3.

Tenk typisk helt basis. Kjøp rotgrønnsaker, og spis kjøtt. gjerne i større måltider hvor du holder deg imellom.

His det går på å kontrollere seg ville jeg gjort det enkelt ved å skape en distanse mellom deg og kilden. Rett å slett gjøre det vanskeligere å handle på impuls. Legg igjen bankkort når du går på jobb og ha med fast niste. Legg middagsplan hvor du handler en gang i uka fremfor flere ganger til dagen og på den måte kan du holde deg vekke fra eventuelle fristelser.

Hvis du har noen rundt deg så gi beskjed om hva du ønsker å oppnå å be de hjelpe deg mot målet. Dermed har du gitt et "løfte" om å nå målet og vil lettere holde deg til planen fremfor å skli ut.

Ofte kommer matsug som en reaksjon på at du kjeder deg og rett å slett aktiverer kroppen gjennom å spise. Hva med å finne en aktivitet hvor du trives? Noe som tar vekk tankene fra mat og over på sosiale saker. Aldri for sent å begynne med noe nytt og spennende.

Men for all del å fortsette i samme sporet er nok den letteste veien. Så bryt ut av mønsteret :)

Ønsker deg masse lykke til!

For deg med så høy bmi finnes det tabeletter reseptfritt på apotek som hjelper å kontrollere sultfølelsen og som fyller magen. Amazing ikke sant, ta deg en tur på apoteket. Allie finnes men da skal du få den riktige typen av legen din, den på apoteket er for svak, men uansett ikke den jeg ville anbefale aller først.

Epleeddik tabeletter fra helsekosten hjelper mye mot søtsuget. Ellers har du jo fått mange fantastiske råd av flotte mennesker her.

Det finnes en løsning for deg også, stol på det . Først skal du bare tenke: ikke så tynn som mulig, men så sunn som mulig. Våg å stapp i deg frukt om det er det som må til.

Å har du smart telefon finnes det apper med flotte tanker du kan lære deg å tenke for å ta kontroll over vekten og selvtillitten din. Dette skal du klare. Tenk: Dette skal jeg klare.

Tuba dvs?

Jeg er ei Tuba, men er sånn passelig kvalifisert til å svare alikevel. CKD, Cyclic Ketogenic Diet er i bunn og grunn ketogen diett (altså toppen 15-20g karbohydrat per dag) med ei spiseluke på 24-36 timer i uka eller hver 14. dag. Aner ikke hvorfor dette skal være bedre enn en mer generell, moderat lavkarbolivsstil, men det er muligens fordelaktig for folk som trener. Tror ikke trådstarter skal tenke på CKD/TKD ol, det blir bare overkomplisering for noen som trenger et helt nytt sett med gode vaner som helst ikke er uhorvelig vanskelig å holde seg til.

Masse flotte råd her ja og må si meg enig i at det meste av matproblemer sitter i hodet. Å snu om på matvaner er like vanskelig som å slutte og røyke (har klart det også), med en stor forskjell.. Vi MÅ ha mat for å leve.

Det jeg vil fram til og som mange andre her også har sagt er at TING TAR TID og at det kanskje er lurt å venne seg av med uvaner litt etter litt. 10 til 14 dager tar det (iaf for meg) før jeg kjenner at jeg har begynt å venne meg til nye vaner.

Du sier du vil spise HELE tiden og den følelsen er vi nok mange som har kjennskap til. Det kan være en ide og sette seg et mål etter hvert måltid om at nå skal jeg ikke spise noen ting før det er gått minst 2.5 eller 3 timer. Ha alltid med en drikkeflaske med vann eller funlight saft og ta et par slurker hver gang du får lyst til å putte mat (eller søppel ;)) i munnen. Når tiden er ute kan du spise med goood samvittighet! Det var noe som hjalp meg veldig. Hver gang jeg klarte å gjennomføre det jeg hadde satt meg fore, føltes som en kjempestor seier. Kampviljen ble bare større og større etter hvert som tida gikk.

Men å snuble og sprekke er lov det også, bare man ikke resignerer og gir opp der og da. Si heller til deg selv at OK, så snubla jeg nå da. PYTT, det er ikke verdens undergang og jeg er flink som bare det ellers!! Jeg fortsetter bare å jobbe videre med målet jeg har satt meg NÅ med en gang :p.

Har selv brukt et år på å gå ned temmelig mye i vekt og det er nå snart 20 år siden... Meeeen jeg må fortsatt jobbe med hodet og tankene mine og har innsett at må gjøre det resten av livet. Vi blir bombardert med fristelser uavbrutt, men når alt kommer til alt er det er det KUN en selv som bestemmer hvordan man vil ha det.

Når det er sagt så tror jeg du også kommer til å klare det du vil, siden du allerede har tatt tak i problemet ditt og våger å be om hjelp! :)

Ønsker deg all mulig lykke til på reisen. Klemmer på veien!

And you know.... Little by little, is all it takes :love:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...