Gå til innhold

PT-utdanning - hvor, hva, hvorfor?


StorRe

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • 1 måned senere...

Annonse

Hvordan syns du utdanningen var, posetive og negative ting?

Vurderer å søke meg inn på SAFE istedenfor AFPT da datoene passer meg bedre...

Positivt: bra pensum, bygger på god og kjent teori. Er dog ikke "styrketrening i teori og praksis" som er pensum. De har eget pensum som du får (noe jeg syns var like greit, i grunn). Du får en bred kjennskap til det meste og er innom alle (?) relevante temaer. Underviserne har jobbet i bransjen i mange år, har mye videreutdanning (flere er også fysio etc.) og "vet hva de snakker om". Er en god del gjennomgang i praksis, både teknikk og nye/variasjoner av øvelser og man får mye individuell oppfølging dersom man ønsker det. Det syns jeg var noe av det beste. Man blir faktisk ikke bare ignorert dersom lurer på hvorfor "det skjer i den øvelsen, men ikke i den" :) Det blir brukt en god del tid på innlæring av teknikk og "å være PT", noe som jeg syns var bra :) Alt for mange tulle-PT'r der ute som ikke kan noe i praksis..

Negativt: syns det kunne vært mer/dypere pensum, men dette blir jo ganske umulig med tanke på den korte tiden (det gjelder jo alle PT-deltid utdanningene). De kunne også kostet på seg å få inn noen kjente ansikter syns jeg, eller mennesker med andre synspunkter. Er flere der som presenterer andre synspunkter enn de pensum sier, men kunne vært i større grad (her vet jeg afpt er flinke). Ellers så syns jeg det var kjedelig at det ble brukt en god del tid på helt basic ting, men innser jo at det er behov for det når man har nybegynnere i gruppen.

Ser at jeg har glemt å svare over her også: beklager det!:huh:

Og btw Safe har vel 20% på utdanninger enda? sånn siden de er nye? er jo noen kroner å spare der hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flott svar, ble litt klokere hvertfall :-D

Virker som en ganske ny linje i Norge, kom over den ved en tilfeldighet på SATS sinessider :-)

Jobber du som pt nå? Hvordan var mulighetene for å få jobb? Virker som mange sentre vil ha Afpt Ae osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flott svar, ble litt klokere hvertfall :-D

Virker som en ganske ny linje i Norge, kom over den ved en tilfeldighet på SATS sinessider :)

Jobber du som pt nå? Hvordan var mulighetene for å få jobb? Virker som mange sentre vil ha Afpt Ae osv..

Jobber som PT nå ja, men jeg jobbet på Sats fra før av så bare skiftet stilling ;) Men det var ikke noe problem for noen av de andre å få seg jobb på Sats :) Sats samarbeider jo med Safe, så å ikke få jobb trenger du ikke å bekymre deg for. Hvordan det er med Elixia og de andre kjedene vet jeg ikke. Safe er jo mye større i Sverige enn i Norge, så er ikke så mange her som kjenner til de, men utdannelsen er jo IHRSA sertifisert, så burde ikke være noe problem å få jobb et annet sted.

Den er ny i Norge ja. Var her for en ti år siden eller noe, men har siden den tid kun vært i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dei som vil bli PT vil eg anbefala å ta ein Bachelor i idrett då får ein så mye meir kunnskap om trening og kosthold og alt som har med da og gjøre :) Selv har eg 1 år igjen i Sogndal og vi i Sogndal får PT kurset og ernæring kurs som valgfag siste semesteret og slipper å betale noe utenom for dette :) Så e veldig greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til dei som vil bli PT vil eg anbefala å ta ein Bachelor i idrett då får ein så mye meir kunnskap om trening og kosthold og alt som har med da og gjøre :) Selv har eg 1 år igjen i Sogndal og vi i Sogndal får PT kurset og ernæring kurs som valgfag siste semesteret og slipper å betale noe utenom for dette :) Så e veldig greit :)

Kostholdsdelen er jeg ikke helt enig i, men resten stemmer nok greit (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AFPT er uten tvil det beste valget. AFPT har de beste foreleserne med mest kunnskap ( kanskje andre har like mye kunnskap, men de klarer ikke å formidle det på en like god måte ), samt at pensum hos AFPT er oppdatert med tanke på ny forskning etc.

NIH er et godt alternativ

Føler at kurs man tar på Bali etc virker litt useriøst. Vet om flere som har tatt sin utdanning der, må si jeg ikke er spesielt imponert over kunnskapen de har.....( det finnes selvfølgelig unntak som er flinke )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...