Gå til innhold

pulsklokke og kcal - misvisende?


karoobaroo

Anbefalte innlegg

Pulsklokken beregner energiforbruket ditt i forhold til puls og dine data (høyde, vekt, alder etc) - ikke faktisk energiforbruk.

Scenario;

Mann, 25år, 80kg i dårlig form(typ sofaslask/datanerd)

Mann, 25år, 80kg i toppform (typ triathlon)

Går i samme fart og samme distanse mens pulsklokken til han i dårlig form vil vise 200kcal (eller mer!) mer enn han i toppform grunnet høyere gj.snitt puls

Scenario 2;

Dame, 30år, 70kg løper 30min på tredemølle

Dame, 30år 70kg kjører 30min intervall på ellipsemaskin (5min opp og nedtrapping)

Pulsklokken til hun på ellipsemaskinen vil vise mer kcal forbrent, men hun har i praksis brukt mindre energi enn hun som faktisk har flyttet på kroppen sin på tredemøllen

Oppsummering = what Asle said

Greit som motivasjonsfaktor, ubrukelig for å beregne faktisk energimengde forbrent.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Greit som motivasjonsfaktor, ubrukelig for å beregne faktisk energimengde forbrent.

Er du en jente på 60 kg som trener styrke i en time og klokken din sier du har forbrent 1000 kcal er du en jente som har en klokke som bruker en merkelkig formel for å beregne energiforbruk.

2-400 kcal er nærmere faktisk forbruk.

Og ingen muskuløse menn på 173 og 90 kg tar spinningtimer, come on ;)

Jeg er 67ish kilo og forbrenner rundt 300-400 kcal per time med styrketrening i følge klokka. Vil si det er ganske bra kalkulert til å være pulsklokke. Men som sagt: egen styrketreningsfunksjon. Opplever at klokka gir et ganske korrekt bilde på energiforbruk på alle aktiviteter jeg driver med, men da bruker jeg også fotsensor og har kjørt gjennom de ulike testene klokka vil jeg skal gjøre. Haha, høres ut som klokka styrer livet mitt - og det er vel ikke så langt fra sannheten :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 67ish kilo og forbrenner rundt 300-400 kcal per time med styrketrening i følge klokka. Vil si det er ganske bra kalkulert til å være pulsklokke. Men som sagt: egen styrketreningsfunksjon. Opplever at klokka gir et ganske korrekt bilde på energiforbruk på alle aktiviteter jeg driver med, men da bruker jeg også fotsensor og har kjørt gjennom de ulike testene klokka vil jeg skal gjøre. Haha, høres ut som klokka styrer livet mitt - og det er vel ikke så langt fra sannheten :blush:

Hehe, jeg var helt der før jeg også. Om jeg hev meg ut på en løpetur og plutselig så at den ikke fikk inn signal fra GPS'en eller at pulsverdiene var helt på trynet, så var det rett før jeg snudde og gikk hjem. Blei ikke helt det samme uten pulsklokka :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg var helt der før jeg også. Om jeg hev meg ut på en løpetur og plutselig så at den ikke fikk inn signal fra GPS'en eller at pulsverdiene var helt på trynet, så var det rett før jeg snudde og gikk hjem. Blei ikke helt det samme uten pulsklokka :p

Haha! Ja! AKKURAT sånn er det :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit som motivasjonsfaktor, ubrukelig for å beregne faktisk energimengde forbrent.

Er du en jente på 60 kg som trener styrke i en time og klokken din sier du har forbrent 1000 kcal er du en jente som har en klokke som bruker en merkelkig formel for å beregne energiforbruk.

2-400 kcal er nærmere faktisk forbruk.

Og ingen muskuløse menn på 173 og 90 kg tar spinningtimer, come on ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man ikke avhengig av å måle o2 opptak eller noe slikt for å finne riktig kcal-forbruk? Er i det minste noe litt mer avansert enn en pulsklokke som skal til for å finne riktig energiforbruk. Noen ganger treffer den ganske bra, men stort sett overestimerer den forbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man ikke avhengig av å måle o2 opptak eller noe slikt for å finne riktig kcal-forbruk? Er i det minste noe litt mer avansert enn en pulsklokke som skal til for å finne riktig energiforbruk. Noen ganger treffer den ganske bra, men stort sett overestimerer den forbruket.

Ja, det er riktig. Det ble diskutert her: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/l%C3%B8ping-og-forbrenning.94/#post-16837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man ikke avhengig av å måle o2 opptak eller noe slikt for å finne riktig kcal-forbruk? Er i det minste noe litt mer avansert enn en pulsklokke som skal til for å finne riktig energiforbruk. Noen ganger treffer den ganske bra, men stort sett overestimerer den forbruket.

Polar sine pulsklokker estimerer oksygenopptak med en test du gjør med hvilepuls. Du skal ligge helt i ro i noen minutter før du starter testen, og så måler klokka hvilepulsen din og hvor mye den varierer over et par minutter. Jeg vet ikke hvor god estimator det er, men klokka mi gir meg i hvertfall tall som ser fornuftige ut når jeg sammenligner med diverse tabeller over hva man "burde" forbrenne. Denne for eksempel. Jeg veier ca 54-ish kg, og pulsklokka gir meg tall som er litt under tallene Robert oppgir for en person på 60 kg, så jeg velger å tro at klokka mi ikke er så alt for ille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt en del på dette selv, fordi det er så ekstrem forskjell på meg og min mor sin pulsklokke! .. siden hun er 27 år eldre enn meg har hun en del lavere puls, og det virker som om det er det som regjerer når pulsklokken teller? samtidig tar jeg dobbel så tunge vekter som henne og tar hardere i, men syntes 300kcal i forskjell virket litt vel mye. Hun kan forbrenne 250, mens jeg forbrenner 600, når vi har trent 70 min (40 min spinning + 30 min styrke for hele kroppen med stang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har tenkt en del på dette selv, fordi det er så ekstrem forskjell på meg og min mor sin pulsklokke! .. siden hun er 27 år eldre enn meg har hun en del lavere puls, og det virker som om det er det som regjerer når pulsklokken teller? samtidig tar jeg dobbel så tunge vekter som henne og tar hardere i, men syntes 300kcal i forskjell virket litt vel mye. Hun kan forbrenne 250, mens jeg forbrenner 600, når vi har trent 70 min (40 min spinning + 30 min styrke for hele kroppen med stang).

Alder, høyde og vekt - mest alder som gir utslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...