Gå til innhold

pulsklokke og kcal - misvisende?


karoobaroo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Hørtes usannsynlig mye ut. Tror min (Suunto 3T) viser relativt bra tall. Den viser 500ish når jeg løper en time. Når jeg løper alt jeg har på 10 km bruker jeg omtrent 50 min og da viser den 600ish kalorier. Når jeg går (6km/t) viser den 300 kalorier. Under en zumbatime viste den 150-200 kcal. Under en styrketime viste den 200ish.

Føler alle disse passer andre kalkulatorer og sunn fornuft. Er jente på 57 kg og 170 høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes usannsynlig mye ut. Tror min (Suunto 3T) viser relativt bra tall. Den viser 500ish når jeg løper en time. Når jeg løper alt jeg har på 10 km bruker jeg omtrent 50 min og da viser den 600ish kalorier. Når jeg går (6km/t) viser den 300 kalorier. Under en zumbatime viste den 150-200 kcal. Under en styrketime viste den 200ish.

Føler alle disse passer andre kalkulatorer og sunn fornuft. Er jente på 57 kg og 170 høy.

Takk for innspill! Min viser 750 pr time v/løpeintervaller (harde). Din virker korrekt synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hørtes usannsynlig mye ut. Tror min (Suunto 3T) viser relativt bra tall. Den viser 500ish når jeg løper en time. Når jeg løper alt jeg har på 10 km bruker jeg omtrent 50 min og da viser den 600ish kalorier. Når jeg går (6km/t) viser den 300 kalorier. Under en zumbatime viste den 150-200 kcal. Under en styrketime viste den 200ish.

Føler alle disse passer andre kalkulatorer og sunn fornuft. Er jente på 57 kg og 170 høy.

Ja jeg veit det høres sykt mye ut.. Klokka jeg lånte var en av toppmodellene til Polar.

En kamerat av meg har samma klokke som du har. På en hard spinningtime på 60 minutter forbrenner han 1100 kcal. Han er 173 og litt over 90 kg med muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du legger til grunn korrekt makspuls (for den utholdenhetsaktiviteten du bedriver) og feks gps-sensor eller fotsensor ved løping, i tillegg til informasjon om alder, vekt og høyde vil du få et ganske nøyaktig resultat.

På styrketrening vil du ikke få et like korrekt resultat, da de fleste pulsklokker er laget for utholdenhetsaktiviteter som løping,, sykling osv. På pulsklokka mi (Polar FT80) har jeg egen styrketreningsfunksjon som tar hensyn til at det er pauser mellom sett osv. Det vil gi et mer korrekt bilde av forbrukt energi enn en klokke som ikke tar hensyn til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tallet ditt på styrketrening virker nok dessverre urealistisk. Med mindre du har en helt vill hvileforbrenning kan du bare regne litt på fysikken. Prøver å erindre litt fra pensum her, men håper dette skal være i nærheten av noe:

Lettere om du kjører over på jouleformat, og regner energien du for eksempel tilfører i et løft (mgh). Si en serie på 100 kg knebøy hvor du løfter stangen en meter opp. Potensiell energi tilført i løftene (ikke medregnet motstand under senking og alt annet enn bare løftingen) blir da 10*100*1*9,81= 9810 J = 2,3 KCAL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit som motivasjonsfaktor, ubrukelig for å beregne faktisk energimengde forbrent.

Er du en jente på 60 kg som trener styrke i en time og klokken din sier du har forbrent 1000 kcal er du en jente som har en klokke som bruker en merkelkig formel for å beregne energiforbruk.

2-400 kcal er nærmere faktisk forbruk.

Og ingen muskuløse menn på 173 og 90 kg tar spinningtimer, come on ;)

Det var klokka som sa det ikke jeg :p Kanskje klokka var sjuk :D

Joda jeg kjenner enkelte som spinner om vintern, og sykler om sommern ;D SÅ de finnes :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du legger til grunn korrekt makspuls (for den utholdenhetsaktiviteten du bedriver) og feks gps-sensor eller fotsensor ved løping, i tillegg til informasjon om alder, vekt og høyde vil du få et ganske nøyaktig resultat.

På styrketrening vil du ikke få et like korrekt resultat, da de fleste pulsklokker er laget for utholdenhetsaktiviteter som løping,, sykling osv. På pulsklokka mi (Polar FT80) har jeg egen styrketreningsfunksjon som tar hensyn til at det er pauser mellom sett osv. Det vil gi et mer korrekt bilde av forbrukt energi enn en klokke som ikke tar hensyn til det.

Jeg skal få kjøpt meg ei klokke.. Det var faktisk en sånn jeg lånte :D Som dessverre var sjuk. haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...